خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری مقیاس ثرستون (ترستون)

مقیاس ثرستون (ترستون)

مقیاس ثرستون

 مقیاس ترستون

تعیین کمیت چیزی به اندازه نگرش در نظرسنجی شما دشوار است، اما برای مقایسه نظرات و پیش بینی نتایج، باید انجام شود. خوشبختانه، کسانی که به دنبال یک روش رسمی هستند، همیشه می توانند به مقیاس آزمایش شده و واقعی ترستون روی بیاورند.

مقیاس ترستون نگرش پاسخگو را با استفاده از یک سری گزاره های «موافق-مخالف» با وزن های مختلف اندازه گیری می کند. این عبارات نه تنها به تعیین اینکه پاسخ دهنده چه احساسی دارد، بلکه به شدت این احساس را نیز تعیین می کند. با اندازه گیری نگرش با مقیاس ترستون، می توانید احساسات یا نظرات پاسخ دهندگان را با دقت بیشتری بسنجید.

نمای کلی مقیاس ترستون

مقیاس ترستون اولین روش رسمی برای اندازه گیری نگرش در روانشناسی و جامعه شناسی بود.

خاستگاه آن به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد، جایی که روان‌شناس لوئیس لئون تورستون شروع به اندازه‌گیری نگرش‌های مذهبی با درخواست از پاسخ‌دهندگان کرد که با یک سری اظهارات مرتبط موافق یا مخالف باشند. او درک کرد که نگرش تجمعی است و بنابراین می تواند آن را به عنوان مجموع هر عبارتی که پاسخ دهنده با آن موافق است محاسبه کند.

 

نمونه هایی از مقیاس ترستون

نظرسنجی مقیاس تورستون مجموعه ای از گزاره های مرتبط و دوگانه است. نمونه های زیادی از گزاره های دوگانه در بانک پرسش وجود دارد. در اینجا یک سری سؤال وجود دارد که به شما کمک می کند مفهوم را دقیق تر درک کنید:

من برای رسیدن به اهدافم در محل کار الهام گرفته ام.

موافق
مخالف بودن
احساس می کنم کاملا درگیر کارم هستم.

موافق
مخالف بودن
من اغلب آنقدر درگیر کارم هستم که روز به سرعت می گذرد.

موافق
مخالف بودن
چگونه از مقیاس ترستون استفاده می کنید؟

از مقیاس تورستون برای اندازه گیری و مقایسه نگرش پاسخ دهندگان خود در مورد یک موضوع خاص استفاده کنید. شما می توانید مقیاس تراستون را برای طیف وسیعی از نظرسنجی ها اعمال کنید، از جمله:

کسانی که عقاید را می سنجند. مقیاس تراستون معیارهای کمی را از قدرت نظرات پاسخ دهندگان شما تولید می کند.
آنهایی که احساسات را ارزیابی می کنند، از جمله رضایت مشتری و مشارکت کارکنان. برای مشتریان، مقیاس می تواند به شما در پیش بینی مواردی مانند تکرار خرید کمک کند. برای کارمندان، می تواند گردش مالی آینده باشد.
توجه: به طور کلی، ما توصیه می کنیم از سؤالات موافق/مخالف استفاده نکنید، مانند مواردی که در مقیاس ترستون استفاده می شود.

آیا می خواهید داده های کارکنان یا مشتریان خود را اندازه گیری کنید، درک کنید و بر اساس آنها عمل کنید؟ بیاموزید که چگونه راه حل های تجاری سفارشی ما می تواند کمک کند.

 

چگونه یک مقیاس ترستون ایجاد می کنید؟

برای ایجاد مقیاس تراستون، فقط این 4 مرحله ساده را دنبال کنید:

یک سوال تحقیق مرتبط با نگرش را مشخص کنید. تمرکز را روی یک موضوع واحد و یک طرفه محدود کنید.
مجموعه ای از اظهارات موافق-مخالف در مورد موضوع ایجاد کنید که درجات مختلف از موضوع حمایت می کند. هرچه عبارات بیشتری ارائه دهید، داده های شما مفیدتر خواهند بود. هنگامی که سؤالات را در نظرسنجی SurveyMonkey خود قرار می دهید، از نوع سؤال تک پاسخی چند گزینه ای استفاده کنید و «امتیاز به این سؤال (فعال کردن حالت مسابقه)» را علامت بزنید.


به هر عبارت بر اساس میزان قوی بودن گزاره، از 1 تا 11 امتیاز بدهید. نمره بالاتر نشان دهنده موقعیت حمایتی تر است، در حالی که نمره پایین نشان دهنده موقعیت خنثی تر است. شما می توانید سوالات را خودتان نمره دهید، اما اگر از یک گروه مطالعه اجماع داشته باشید، خطر سوگیری کمتر است.


اگر در یک گروه مطالعاتی کار می کنید، از هر یک از اعضا بخواهید که تا چه اندازه به این عبارات اعتقاد دارند نمره دهند. میانه نمره داده شده به هر سوال را پیدا کنید و سپس سوالات خود را به ترتیب صعودی مرتب کنید و سوالاتی که کمترین میانه را دارند در بالا قرار دهید.

به نظر می رسد ممکن است در اینجا کمی سردرگمی وجود داشته باشد. به نظر نمی رسد که “مقیاس تورستون” یک اصطلاح یا مفهوم استاندارد در حوزه مقیاس های آماری یا اندازه گیری باشد. با این حال، مفهوم شناخته شده ای به نام “مقیاس ترستون” وجود دارد که فکر می کنم ممکن است به آن اشاره داشته باشید.

مقیاس تراستون که به نام توسعه‌دهنده آن لوئیس لئون تورستون نامگذاری شده است، روشی برای ایجاد مقیاس اندازه‌گیری است که تلاش می‌کند نگرش یا نظرات افراد را نسبت به یک موضوع خاص کمی کند. این نوع مقیاس اغلب در علوم اجتماعی و روانشناسی برای اندازه گیری سازه های ذهنی که مشاهده مستقیم آنها دشوار است استفاده می شود.

در اینجا مروری بر مقیاس ترستون است:

تولید آیتم: پژوهشگران با جمع آوری مجموعه ای از عبارات یا موارد مرتبط با سازه ای که می خواهند اندازه گیری کنند، شروع می کنند. این موارد باید نشان دهنده طیفی از نظرات یا نگرش ها در مورد موضوع باشد.

رتبه بندی و رتبه بندی: گروهی از داوران یا کارشناسان این موارد را بر اساس شدت درک شده یا مطابقت آنها با ساختار مورد اندازه گیری رتبه بندی یا رتبه بندی می کنند. داوران ممکن است هر مورد را در یک مقیاس عددی رتبه بندی کنند، که میزان مطلوبیت یا موافقت آن را نشان می دهد.

جمع‌آوری داده‌ها: رتبه‌بندی‌ها یا رتبه‌بندی‌های ارائه‌شده توسط داوران برای شناسایی الگوها به صورت آماری تجزیه و تحلیل می‌شوند. تورستون از تکنیکی به نام «روش فواصل ظاهری برابر» استفاده کرد تا این رتبه‌بندی‌ها را به مقیاسی با فواصل مساوی تبدیل کند.

انتخاب آیتم: مواردی که الگوهای ثابت رتبه بندی را در بین داوران نشان می دهند برای مقیاس نهایی انتخاب می شوند. مواردی که به طور مشابه توسط داوران رتبه بندی می شوند، سطوح مشابهی از ساختار را نشان می دهند.

ساخت مقیاس: از آیتم های انتخاب شده برای ساختن مقیاس نهایی تراستون استفاده می شود. موارد با رتبه‌بندی بالاتر در یک انتهای مقیاس قرار می‌گیرند (که نشان دهنده توافق قوی با سازه است)، در حالی که موارد با رتبه‌بندی پایین‌تر در انتهای دیگر قرار می‌گیرند (نشان دهنده موافقت یا عدم توافق ضعیف).

امتیاز دهی: به پاسخگویان آیتم های موجود در مقیاس ارائه می شود و از آنها خواسته می شود سطح موافقت یا مخالفت خود را نشان دهند. سپس پاسخ ها بر اساس موقعیت آیتم انتخاب شده در مقیاس نمره گذاری می شوند.

مقیاس تورستون تلاش می‌کند ساختارهای پنهانی را که مستقیماً قابل مشاهده نیستند، با استفاده از قضات برای ارزیابی شدت یا مطلوبیت گزاره‌های مختلف اندازه‌گیری کند. با این حال، شایان ذکر است که این فرآیند می‌تواند کار فشرده باشد و اعتبار و پایایی مقیاس نهایی به کیفیت انتخاب آیتم و دقت رتبه‌بندی داوران بستگی دارد.

اگر به نوع دیگری از مقیاس یا مفهوم اشاره می کنید، لطفاً زمینه بیشتری را ارائه دهید تا بتوانم اطلاعات دقیقی ارائه دهم.


نتایج را چگونه تفسیر می کنید؟

به سادگی به هر پاسخ “موافق” امتیازی از 1 تا 11 اختصاص دهید – بسته به نمره بالا – و هر پاسخ “نه” یا “مخالف” نمره 0 را تعیین کنید. نمره بالاتر نشان دهنده نظر حمایتی تر است.

از آنجایی که مقیاس تورستون نگرش را با یک عدد نشان می دهد، می توانید به راحتی نگرش ها را بین افراد یا گروه ها (با میانگین نمرات آنها) در SurveyMonkey Analyze ارزیابی و مقایسه کنید.

محدودیت های آماری برای مقیاس تورستون وجود دارد. از آنجایی که وزن نسبی هر عبارت بر اساس مفروضات یک فرد یا گروهی از افراد است، تفاوت های ریاضی بین گزاره ها همیشه دقیق نیستند. با این وجود، مقیاس تورستون روشی عالی برای ارزیابی و مقایسه نگرش ها با معیار عینیت است.

این مقیاس شامل مجموعه ای از گویه ها است که برای سنجش برخی از مفاهیم به کار می رود. در مقیاس ثرستون از پاسخ دهنده خواسته می شود ، تا تمام مواردی را که با آنها موافق است علامت بزند .  امتیاز هر فرد در این مقیاس به وسیله تعداد گویه هایی که با آن موافق است تعیین می شود. مراحل ساختن مقیاس ترستون به شرح زیر است:

۱- تهییه مجموعه ای از گویه هایی کوتاه و دقیق راکه نشانگر طیفی از طرز فکر نسبت به شیئی یا حادثه خاصی باشد.

۲- طبقه بندی گویه ها روی یک مقیاس از یک تا یازده ( از قوی ترین تا ضعیف ترین ) به وسیله یک گروه داور

۳- در نظر گرفتن توزیع ارزشهای مقیاسی ( ۱ تا ۱۱ ) هر گویه و محاسبه میانه این توزیع

۴- گویه هایی که ارزش نیم دامنه چارکی نصف دامنه بین ربع اول و سوم خیلی زیاد است باید حذف شود. دامنه بزرگ نشانگر اختلاف زیاد بین داوران است.

۵- گویه های باقی مانده رابه نمونه ای از آزمودنی ها عرضه کرده و از آنان خواسته شود تا گویه هایی را که با آن موافق هستند علامت بگذارند. گویه هایی که از لحاظ آماری دارای هماهنگی درونی پایین است ، حذف می شود.

۶- از میان گویه های باقی مانده آنهایی که نیم فاصله چارکی آنها فواصل یکسانی را نشان می دهد ، یکی انتخاب کرد

طيف ترستون (Thurston Scale)

لوئيز ترستون به عنوان ابداع كننده اين مقياس مشهور است. اين مقياس شامل مجموعه‌اي از گويه‌ها است كه براي سنجش برخي از مفاهيم به كار مي‌رود. در مقياس ترستون از پاسخ‌دهنده خواسته مي‌شود، تا تمام مواردي را كه با آنها موافق است مشخص سازد. امتياز هر فرد در اين مقياس به وسيله تعداد گويه‌هايي كه با آن موافق است تعيين مي‌شود. براي ساختن مقياس ترستون بايد مراحل زير رعايت شود:

الف- تهيه مجموعه‌اي از گويه‌هايي كوتاه و دقيق، كه نشانگر طيفي از طرز فكر نسبت به پديده يا حادثه خاصي باشد.

ب- طبقه‌بندي گويه‌ها روي يك مقياس از يك تا يازده (از قوي‌ترين تا ضعيف‌ترين) به وسيله يك گروه داور.

ت- در نظر گرفتن توزيع ارزشهاي مقياسي (1تا11) هرگويه و محاسبه ميانه اين توزيع .

ث- گويه‌هايي كه ارزش نيم دامنه چاركي  (Q=Q2−Q12)(Q=Q2−Q12) نصف دامنه بين ربع اول و سوم خيلي زياد است ، بايد حذف شود. دامنه بزرگ نشانگر اختلاف زياد بين داوران است.

ج- گويه‌هاي باقي مانده را به نمونه‌اي از آزمودني‌ها عرضه كرده و از آنان خواسته شود تا گويه‌هايي را كه با آن موافق هستند علامت بگذارند. گويه‌هايي كه از لحاظ آماري داراي هماهنگي دروني پايين است، حذف شود.

چ- بايد از ميان گويه‌هاي باقي مانده آنهايي كه نيم فاصله چاركي آنها فواصل يكساني را نشان مي‌‌دهد، يكي را انتخاب كرد.

در مقايسه با مقياس ليكرت، ساختن مقياس ترستون بسيار وقت‌گير و دشوار است.

در جدول صفحه بعد مثالي از يك مقياس ترستون در رابطه با نگرش نسبت به دروس مختلف نشان داده شده است. عدد مقابل هر گويه نشانگر ارزش مقياسي گويه (وزن گويه) است. با انتخاب گويه‌ها، ارزش‌هاي مقياسي متناظر آنها جمع و ميانگين آنها محاسبه مي‌شود. اين ميانگين نشانگر ميزان شدت يا ضعف طرز فكر فرد نسبت به موضوع مورد بررسي است.

معايب:

دشواري كاربرد .

نقش و تعدد داوران .

فهم و كاربرد دقيق دستورالعملها.

 نياز به مهارت

مزايا:

نهايت دقت در تدوين منطقي سنجه‌ها.

ارزيابي توسط داوران بسيار .

تعيين جاي خاص سنجه بر روي مدرج.

 فراهم بودن امكان شناخت غيرمستقيم در موضوعات حساس.

 فاصله‌هاي يكسان و پيوسته مدرج .

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  مقیاس ثرستون است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

https://www.surveymonkey.com/

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *