خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری شاخص های رابطه برای متغیر های ترتیبی

شاخص های رابطه برای متغیر های ترتیبی

شاخص های رابطه برای متغییر های ترتیبی

شاخص های رابطه برای متغیر های ترتیبی

شاخص  های رابطه برای متغیر های ترتیبی

متغییرهایی که در مقیاس ترتیبی اندازه گیری می شوند دو حالت کلی دارند :

الف) مقیاس ترتیبی به صورت رتبه است به نحوی که برای خر شی یا فرد یک رتبه وجود دارد. در اینگونه مواقع هم رتبه بودن داده ها شدید نیست .

ب) در مواردی که مقیاس ترتیبی به صورت مقوله ای بوده و برای هر فرد رتبه جداگانه ای موجود نباشد . در این جا هم رتبه بودن داده ها زیاد است . مثلا رابطه بین میزان تحصیلات مادر و نگرش او نسبت به تحصیل فرزند دو متغییر ترتیبی مقوله ای نشان می دهد که در هر دو هم رتبه بودن شدید است .

متغیرهای ترتیبی نوعی از متغیرهای طبقه‌بندی هستند که در آمار و تحقیقات استفاده می‌شوند و داده‌هایی را با دسته‌های متمایز نشان می‌دهند که دارای ترتیب یا رتبه‌بندی ذاتی هستند، اما فواصل بین دسته‌ها لزوماً برابر یا معنادار نیستند. به عبارت دیگر، متغیرهای ترتیبی شامل داده‌هایی هستند که می‌توانند در یک توالی معنی‌دار سازماندهی شوند، اما تفاوت‌های بین دسته‌ها سازگار یا قابل سنجش نیستند.

ویژگی های کلیدی متغیرهای ترتیبی:

ترتیب یا رتبه بندی: متغیرهای ترتیبی دارای دسته هایی هستند که می توان آنها را بر اساس موقعیت نسبی آنها مرتب کرد یا رتبه بندی کرد. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که یک دسته بالاتر یا پایین‌تر از دیگری است به نحوی معنادار.

فواصل نابرابر: برخلاف متغیرهای فاصله یا نسبت، تفاوت بین دسته ها در مقیاس ترتیبی لزوماً برابر یا معنادار نیست. “فاصله” بین دسته ها یکسان نیست.

بدون صفر مطلق: متغیرهای ترتیبی فاقد نقطه صفر مطلق هستند. این بدان معناست که شما نمی توانید عملیات حسابی مانند جمع و ضرب را روی دسته ها انجام دهید تا نسبت های معنی دار ایجاد کنید.

مثال‌ها: نمونه‌هایی از متغیرهای ترتیبی شامل پاسخ‌های مقیاس لیکرت (مثلاً کاملاً مخالفم، مخالفم، خنثی، موافقم، کاملاً موافقم)، دسته‌های وضعیت اجتماعی-اقتصادی (مثلاً، پایین، متوسط، عالی)، سطوح پیشرفت تحصیلی (مثلاً دبیرستان، مدرک لیسانس). ، مدرک کارشناسی ارشد)، و درجه بندی شدت درد (به عنوان مثال، خفیف، متوسط، شدید).

تجزیه و تحلیل آماری: داده‌های ترتیبی را می‌توان با استفاده از روش‌های ناپارامتری که توزیع خاصی از داده‌ها را فرض نمی‌کنند، تجزیه و تحلیل کرد، زیرا داده‌ها فاقد فواصل مساوی و نقطه صفر واقعی هستند. آنالیزهای رایج شامل آزمون من ویتنی U (برای مقایسه دو گروه) و آزمون کروسکال-والیس (برای مقایسه بیش از دو گروه) است.

نمایش گرافیکی: داده های ترتیبی را می توان با استفاده از نمودار میله ای یا هیستوگرام نشان داد، که در آن دسته ها در امتداد محور x و فراوانی یا نسبت مشاهدات در امتداد محور y رسم می شوند.

تشخیص ماهیت متغیرهای ترتیبی هنگام تفسیر و تجزیه و تحلیل داده ها مهم است. در حالی که آنها اطلاعات ارزشمندی در مورد ترتیب یا رتبه بندی دسته ها ارائه می دهند، اما فاقد ویژگی های ریاضی مورد نیاز برای انواع خاصی از تجزیه و تحلیل هستند که فواصل یا نسبت های مساوی را در نظر می گیرند. بنابراین، در هنگام انتخاب روش‌های آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌های ترتیبی، توجه دقیق مورد نیاز است.

 

برای دانلود تحقیق  شاخص های رابطه  که به صورت رایگان در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار میگیرد ابتدا به سبد خرید اضافه کنید و سپس مقاله را دانلود نمایید.

 

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

 

 

 

 

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

شاخص های رابطه

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *