موجود در انبار
ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری فانگ و همکاران
4,900 تومان
- آمار :60 بازدید کننده در حال حاضر
توضیحات
ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری فانگ و همکاران
مفهوم سرمایه فکری چیست
سرمایه فکری چیست : سرمایه فکری موجودی دانش یک سازمان است که در یک مقطع زمانی خاص در آن وجود دارد . سرمایه فکری نوعی سرمایه ارزشمند است که دارایی نامشهود یک سازمان شناخته می شود. به عبارتی سرمایه فکری ، سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی است و نوعی سرمایه ارزشمند است که دارایی های نامشهود یک سازمان شناخته می شود و آن را مبنایی برای درک دارایی های نامشهود سازمان معرفی کرده اند ( جعفرنژاد و قاسمی ، 1387) .
می توان گفت که مهمترین مسئله در زمینه دارایی های نامشهود ، چگونگی مفهوم سازی ، درک، ارزیابی و اندازه گیری این داراییها است . ابزارها و روش شناسی های مدیریت دانش به سازمان ها کمک می کنند تا توانمندیها و قابلیت های خود را برای حفظ و تحقق مزیت رقابت پایدار و در نهایت دستیابی به اقتصاد دانش مدار ، تحلیل و شناسایی کنند. بارنی ، چهار معیار تعیین کننده در ایجاد مزیت رقابتی را به شرح زیر معرفی می نماید :
الف- ایجاد ارزش برای مشتریان
ب- کم یابی منابع
ج- قابلیت تقلیل پذیری
د- قابلیت جانشینی
جدول مشخصات سرمایه فکری چیست |
|
تعدادفایل های ادبیات نظری | یک فایل نظری فایل WORD |
تعداد فایل های پرسشنامه | یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD |
تعداد گویه ها | 15گویه |
تفکیک ابعاد | دارد |
شیوه نمره گذاری | دارد |
روایی در مطالعات مختلف داخلی | دارد |
پایایی در مطالعات مختلف داخلی | دارد |
تعاریف نظری و عملیاتی | دارد |
منابع | دارد |
نمونه ای از پرسشنامه سرمایه فکری فانگ و همکاران:
جهت مشاهده و دانلود مبانی نظری و پرسشنامه در ارتباط با علوم انسانی کلیک کنید .
سرمایه فکری چیست
تنها منابعی که از این ویژگی ها برخوردارند منابع ناملموس هستند. از این گونه منابع با نام های مختلفی نظیر دانش، داراییهای نامشهود، داراییهای استراتژیک ، قابلیت جذب ، مزایای اصلی ، قابلیت های اصلی و حتی حافطه سازمانی یاد می شود.
منابع ناملموس در فرایندهای مدیریت اهمیت فراوانی دارند، چرا که تاثیر حیاتی بر فرآیندنوآوری سازمان بر جای می گذارند سرمایه فکری و مدیریتی دانش و دارایی های نامشهود از جمله عوامل مهم در تعیین ارزش سازمانها و تدوین راهبردهای آتی کسب و کار و فناوری در برنامه ریزیهای بلند مدت آنان می باشد .
سرمایه فکری به سازمانها کمک می کند تا از داراییهای غیر ملموس ، که منبع مهم ارزش سازمانی شده، استفاده بهتری را ببرند ( مدهوشی و قاسمی ، 1388). مفهوم سرمایه فکری این شناخت و آگاهی را ایجاد کرده ، که اطلاعات عامل تولیدی است که به بیان اقتصاد دانان می توان آن را در کنار عوامل تولیدی چون زمین ، کار ، سرمایه و انرژی قرار داد .
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری لانگو و مورا کلیک کنید.
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری روس و همکاران کلیک کنید.
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس کلیک کنید.
ادامه
به باور کونیگ [1] آنچه در مفهوم سرمایه فکری جدید است ، شناخت ارزش و اهمیت دانش نیست ، بلکه یافتن راههایی برای سنجش و اندازه گیری دانش است ( قلیچ لی و مشبکی ، 1385). با ورود به اقتصاد دانش محور، نیازمند دستیابی به مدل های جدیدی از دارایی های سازمانی هستیم:
در سال 1929، نسبت سرمايه هاي تجاري نامشهود به سرمايه هاي تجاري مشهود 30 به 70 بوده است ولي در سال 1990 اين نسبت به ميزان 63 به 37 رسيده است و همچنين لئو مطرح نموده است كه فقط در حدود 10 تا 15 درصد كل ارزش بازاري سازمان ها، از دارايي هاي مشهود و فيزيكي است و دارايي هاي نامشهود در حدود 85 درصد كل ارزش بازاري سازمان را تشكيل مي دهند كه هنوز هيچ كاري در مورد اندازه گيري آنها صورت نگرفته است.
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری استوارت کلیک کنید.
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر کلیک کنید.
سازمان ها
در طي دهه گذشته، اكثر سازمان ها اهميت مديريت دارايي هاي نامشهود خود را درك كرده اند و بدين جهت توسعه مارك ها روابط سهامداران، شهرت و فرهنگ سازمان ها را به عنوان مهمترين منابع مزيت پايدار تجاري خود در نظر گرفته اند. در اين اقتصاد، توانايي خلق و استفاده از ارزش اين دارايي هاي نامشهود، منجر به ايجاد يك نوع شايستگي اساسي براي سازمان ها مي شود(قنبرزاده، 1391).
بدين ترتيب و براي نايل شدن به اين شايستگي ها، امروزه سازمان ها بايد دارايي هاي خود را از نو و دوباره طبقه بندي نموده و اين موضوع را درك كنند كه چگونه اين دارايي ها مي توانند اهداف استراتژيك آنها را حمايت كنند و سهم آنها را در توليد ارزش براي سازمان بصورت كمي در آورده و بتوانند مقايسه درستي از دارايي هاي خود با دارايي هاي ساير سازمان ها، داشته باشند (آشنا و همکاران، 1388).
طبق نظریه محققان، آسودگی اقتصادی جوامع بر اساس معلومات بنا شده است که مبتنی بر سرمایه گذاری های از قبیل سرمایه فکری، و کاربرد سودمند متعلق به آن می باشد. این باعث راهنمایی سازمان به عکس العمل های جدی می شود و مدیریت سرمایه فکری به عنوان یکی از وظایف های اصلی مدیران تبدیل شده است(گودرزوند و یوسفی،2011).
منبع: علوی و قرشی، 1386
[1] – Koeing
سرمایه فکری چیست
منبع پرسشنامه لاتین روانشناسی : https://ppc.sas.upenn.edu/
جهت مشاهده و دانلود فصل چهارم پایان نامه SPSS و LISREL (تبیین رابطه رهبری هوشمند بر کسب مزیت رقابتی با نقش میانجی سرمایه های فکری) کلیک کنید.
نظرات (0)
محصولات مرتبط
ادبیات و پرسشنامه سرمایه فکری فانگ و همکاران
4,900 تومان
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.