حساب کاربری

فراموشی گذرواژه؟
یا

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

مبانی نظری و پرسشنامه معنویت در محیط کار ملیلمان و همکارانش(2003)

4,900 تومان

موجود در انبار

مبانی نظری و پرسشنامه معنویت در محیط کار ملیلمان و همکارانش(2003)

مقدمه معنویت در محیط کار

 معنویت در محیط کار : یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پژوهش مبانی نظری تحقیق و بررسی سابقه تحقیقاتی موضوع می‌باشد. این بخش از تحقیق تحقیق در رابطه با ادبیات و پیشینه­ی تحقیق می باشد. در واقع محقق در این بخش مبانی نظری و عملیاتی پژوهش را مورد بررسی قرار می دهد تا در این رهگذر با آگاهی کامل از مبانی علمی پژوهش و آن چه در این باره انجام شده است تمامی جوانب موضوع را مطالعه نماید. از این رو در این بخش مباحثی در رابطه با متغیر معنویت درمحیط کار ارائه شده است.

 

جدول مشخصات معنویت در محیط کار

تعدادفایل های ادبیات نظری یک فایل نظری فایل WORD
تعداد فایل های پرسشنامه یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD
تعداد گویه ها گویه20
تفکیک ابعاد دارد
شیوه نمره گذاری دارد
روایی در مطالعات مختلف داخلی دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی دارد
تعاریف نظری و عملیاتی دارد
منابع دارد

 

انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار های Pls ,  Lisrel , Amos , Spss توسط تیم تحلیلی یونی تحلیل.

Instagram : unitahlil

معنویت درمحیط کار

سازمان­ها در خلأ فعالیت نمی‌­کنند، بلکه دائماً تحت تأثیر عوامل و فشارهایی هستند که از داخل و بیرون سازمان، بر آن­ها تحمیل می‌شود. در گذشته محیط عاری از خطر بود و برای سازمان­ها، امنیت بیشتری وجود داشت، ولی دنیای کنونی، دنیای تحولات و دگرگونی‌هاست، این تغییر و دگرگونی در عصر حاضر، همواره برای سازمان­ها، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به وجود می‌آورد. در این میان، سازمان­هایی موفق هستند که خود را با شرایط به وجود آمده، تطبیق داده و با تغییرات به وجود آمده همراه شوند و فقط سازمان­هایی می‌توانند این گونه عمل کنند که کارکنانشان از قدرت معنویت بالایی برخوردار باشند.(یاسمی‌ نژاد و همکاران، 1390).

معنویت جزء جدایی­ناپذیر بهره­وری در سازمان است که ناشی از اعتقاد کارکنان به عاملی غیرمادی و معنوی در نتایج عملکرد آنهاست. این دیدگاه رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد(احمدی و همکاران، 1390).

معنویت چیست؟

به لحاظ تاریخی و تطبیقی فقط می‌توان از کثرت معنویت سخن گفت. جستجوی معنوی در طول تاریخ، تعابیر فرهنگی بی­شماری یافته است، اما شیوه­ای که به مدد آن، این گرایش امروزه از راه تفکر انتقادی و در یک بافت جهانی و میان فرهنگی مورد پژوهش قرار می‌گیرد، تحول خاص قرن بیستم محسوب می‌گردد. درجوامع امروزی، همه به دنبال یافتن دوباره معنویت[1] به منزله یک بعد گمشده یا دست­کم پنهان در یک جهان عمدتاً مادی هستند. شاید بتوان دو جریان اصلی را تحت عنوان “معنویت دینی” و “معنویت فرادینی” ردیابی نمود که توجه به آنها می‌تواند تا حدودی به فهم موضوع کمک کند.

معتقدان دیدگاه دینی، معنویت را قلب دین یا بالاترین آرمان آن می‌دانند، که به ویژه در تجربه دینی با آن مواجه می‌شوند. معنویت‌های گوناگون و مکتب­های معنوی بسیاری را می‌توان یافت که تعابیر فرهنگی خاصی را از آرمان­های دینی گوناگون ارائه می‌کنند. مفهوم معنویت در همه سنت‌های دینی به وفور وجود دارد. علیرغم وجوه مشترک فراوان، مقصد و آرمان­های معنوی، در سراسر این سنت‌های دینی، به طرز چشمگیری نیز با یکدیگر متفاوت است: انسان­ها ممکن است در جست وجوی اتحاد با خدا باشند، آنان ممکن است برای رسیدن به یگانگی نهایی یا رسیدن به بهشت بکوشند. با این حال، آن چه که در این دیدگاه اهمیت دارد آن است که هر سنت دینی از یک سرچشمه غنی معنوی برخوردار است.

در کنار این نگرش عمدتاً دینی که معنویت را از خاستگاه ادیانی همچون اسلام، مسیحیت، بودا و هندو می‌نگرد، دیدگاه دیگری نیز هست که معنویت را فراتر از یک دین خاص، قلمداد می‌کند. منظور از معنویت در “دیدگاه فرادینی”، معنویتی است که از تمام تعالیم و آموزه‌های دینی بهره می‌برد، اما منحصر به آن نیست و در آن متوقف نمی­شود. به عبارتی دیگر، به ادیان، نه یک دین خاص التفات دارد.

جهت مشاهده و دانلود فصل چهارم پایان نامه spss و lisrel (رابطه بين رهبری خدمت‌گزار با معنویت در محیط کار و سرمایه اجتماعی) کلیک کنید .
جهت مشاهده و دانلود ادبیات و پرسشنامه معنویت هال و ادواردز کلیک کنید .

معنویت در محیط کار

ارزش­های محوری در معنویت فرادینی، صلح، آرامش درونی، وحدت انسانی، حقیقت یابی، آزادی حقیقی، کل بودگی وجود، و برتر از همه عشق است. در مجموع می‌توان گفت که در این دیدگاه، از کثرت گرایی دینی به کثرت گرایی معنوی گذر شده است(ناصحی فر و الماسی فرد، 1388).

سازمان­ها در عصر پیچیدگی و تغییر همواره در مرز بین نظم و بی­نظمی‌ در تلاطم هستند، صاحب­نظران و تئوری پردازان علم مدیریت برای مواجهه با این پدیده تئوری­های مختلفی در زمینه‌هایی مثل سازمان­های یادگیرنده، سازمان­های یاد دهنده و کارآفرین و… ارائه داده­اند. اما مقوله معنویت در سازمان پدیده نوظهوری است که جای خود را در این دوران باز کرده و نظر اندیشمندان مدیریت را به خود جلب نموده است. معنویت به عنوان انرژی، معنا، هدف و آگاهی در زندگی است(نادری و رجایی پور، 1389).

معنویت به معنای خاص فرزند خلف سکولاریسم[2] در قرن گذشته است. پیش از حرکت جوامع غربی به سوی سکولاریسم، و رواج نوعی دلسردی عمومی‌ نسبت به نهادهای دینی، مفاهیم دینداری و معنویت از یکدیگر متمایز نبودند(اورگان، 2006).

در واقع، از نیمه دوم قرن نوزدهم در اروپا و در غرب بحثی تحت عنوان معنویت مطرح شد و گفته شد که همه نظام­های اجتماعی در چیزی به نام معنویت مشترک هستند و با اینکه به ادیان و مذاهب مختلف تعلق خاطر دارند در معنویت اشتراک دارند(فرای، 2003).

معنویت در محیط کار

 

برچسب: , , , , ,

بر اساس 0 دیدگاه

0.0 امتیاز نهایی
0
0
0
0
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پرسشنامه معنویت در محیط کار ملیلمان و همکارانش(2003)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی برای تیم یونی تحلیل محفوظ می باشد