سبد خرید من (0 )
موجود در انبار
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی
307
تا فروخته شده در 09 ساعت قبل
0 تومان
- آمار :78 بازدید کننده در حال حاضر
دسته: روانشناسی-عصب روانشناسی
برچسب: MANCOVA, عباسعلی حسین خانزاده, عملکرد خواندن, کنشهای اجرایی, نارساخوانی
توضیحات
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی مبتلا به عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوانی
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
- عباسعلی حسین خانزاده 1
- مونا لطیف زنجانی 2
- محبوبه طاهر 3
1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران.
2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران.
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری داده ها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی رایانه یار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. یافته ها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس آزمون بین کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توانبخشی شناختی رایانه یار باعث بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفه های آنها شده است (001/0pنتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده روش توانبخشی شناختی رایانه یار با ویژگیهایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانش آموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان تأثیر بگذارد.
عنوان مقاله [English]
Efficacy of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) on Improvement Executive Functions and Reading Performance of Students with Dyslexia
نویسندگان [English]
- Abasali Hosseinkhanzadeh 1
- Mona Latif Zanjani 2
- Mahboobe Taher 3
1 Associate Professor, Department of Psychology, Guilan University, Rasht, Iran.
2 M.A in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to investigate efficacy of computer-assisted cognitive remediation on improvement of the executive functions and reading performance of students with dyslexia. Methods: The research methodology is an experimental study with pretest-posttest design with experimental and control groups. Statistical population consisted of all primary school dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic years that among them a sample of 30 students were selected by random sampling and were assigned in both control and experimental groups. To collecting data intelligence test (Wechsler, 2003), the formal reading and dyslexia test (Kormi Noury and Moradi, 2008), and Wisconsin card sorting test software (Shahgholian et al., 2011) were used. In this study, computer-aided cognitive remediation program was trained to the experimental group, during the first 11 sessions, while the control group did not receive training in these areas. Findings: Data analysis using MANCOVA showed there are significant difference in the executive functions and reading performanc in experimental and control group. The results showed computer-assisted cognitive remediation is caused improvement of the executive functions and reading performance and their component’s (p. Conclusion: According to the results computer-assisted cognitive remediation with features such as color, sound, motion, instant feedback, extended range of attention, increasing the power of self-regulation, and motivating dyslexic students has been able to improve executive functioning and reading performance in students with dyslexia.
منبع:pnu.ac.ir
انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار های Pls, Lisrel, Amos, Spss توسط تیم تحلیلی یونی تحلیل.
شبکه تحلیلی یونی تحلیل در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.
نظرات (0)
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی” لغو پاسخ
محصولات مرتبط
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی
0 تومان
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.