موجود در انبار
تعیین نشانههای ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونیسازیشده، برونیسازیشده و به هنجار
0 تومان
- آمار :82 بازدید کننده در حال حاضر
توضیحات
در روانشناسی کودکان تعیین نشانههای ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونیسازیشده، برونیسازیشده و به هنجار
نویسندگان
- مونا مرادی مطلق
- علیرضا عابدین
- محمود حیدری
چکیده مقاله:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نشانه های »ترسیم خود« در نقاشی سه گروه از کودکان دارای .
مشکلات درونی سازی شده، برونی سازی شده و بهنجار به اجرا درآمده است.
روش: برای شناسایی ٣٠ دانش آموز درونی سازی شده، ٣٠ دانش آموز برونی سازی شده و ٣٠ دانش آموز بهنجار،
با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند ، تعداد ٤٠٠٠ فرم سیاهه رفتاری کودک در ٣٤ دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزیع گشت
و از میان فرم های تکمیل شده 90 n= دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند.
آزمون »ترسیم خود« بصورت انفرادی بر روی گروه های نمونه به اجرا درآمد و نقاشی های جمع آوری شده بر اساس جدولی متشکل از ١٥٠ نشانه ترسیمی مورد تفسیر قرار گرفت.
یافته ها:آزمون خی دو نشان داد که فراوانی ترسیم ١١ نشانه ازجمله: ترسیم در پایین صفحه یا در حاشیه آن، عدم ترسیم موها.
ترسیم تنه به شکل مربع-مستطیل و غیره در کودکان درونی سازی شده و ١١ نشانه از جمله : ترسیم سر بزرگ، ارزنده سازی
موها، ترسیم دست ها به شکل کمان رو به پایین و غیره در کودکان برونی سازی شده بطور معنادار بالا بوده است.
نتیجه گیری: نشانه ها بیانگر نمادهای ناارزنده سازی خود، پایین بودن اعتماد به نفس و بازداری در گروه درونی سازی شده
و نمادهای ارزنده سازی خود و تمرکز بر خویشتن در گروه برونی سازی شده است.
منبع: semnan.ac.ir
انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار های Pls, Lisrel, Amos, Spss توسط تیم تحلیلی یونی تحلیل.
شبکه تحلیلی یونی تحلیل در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.
نظرات (0)
محصولات مرتبط
تعیین نشانههای ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونیسازیشده، برونیسازیشده و به هنجار
0 تومان
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.