سبد خرید من (0 )
موجود در انبار
اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی
48
تا فروخته شده در 05 ساعت قبل
0 تومان
- آمار :87 بازدید کننده در حال حاضر
دسته: روانشناسی-روانشناسی بالینی
برچسب: اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی, احمد یارمحمدیان, درک روابط فضایی, عملکرد ریاضی, فراشناخت, مسلم اصلی آزاد, ناتوانی یادگیری ریاضی
توضیحات
اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی
چکیده مقاله اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و درک روابط فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی90-89 بود. به منظور انجام این پژوهش، 20 کلاس به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان افرادی که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 45 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آموزش فراشناختی، آموزش درک روابط فضایی و کنترل گمارش شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد آزمون کمترین تفاوت معنادار نشان داد که تفاوت گروههای آموزش فراشناختی و آموزش روابط فضایی با گروه کنترل معنادار است، درحالیکه گروههای آزمایش تفاوت معناداری با هم ندارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها هر دو روش آموزش فراشناختی و آموزش درک روابط فضایی به یک اندازه در درمان اختلال یادگیری ریاضی مفید هستند. از یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته میشود که میتوان از فراشناخت و درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانش آموزان دچار اختلال ریاضی بهره برد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی90-89 بود. به منظور انجام این پژوهش، 20 کلاس به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان افرادی که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 45 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آموزش فراشناختی، آموزش درک روابط فضایی و کنترل گمارش شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد آزمون کمترین تفاوت معنادار نشان داد که تفاوت گروههای آموزش فراشناختی و آموزش روابط فضایی با گروه کنترل معنادار است، درحالیکه گروههای آزمایش تفاوت معناداری با هم ندارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها هر دو روش آموزش فراشناختی و آموزش درک روابط فضایی به یک اندازه در درمان اختلال یادگیری ریاضی مفید هستند. از یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته میشود که میتوان از فراشناخت و درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانش آموزان دچار اختلال ریاضی بهره برد.
نویسندگان
- مسلم اصلی آزاد
- احمد یارمحمدیان
دانشگاه اصفهان
منبع:semnan.ac.ir
برای دانلود مقاله اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی که به صورت رایگان در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار میگیرد ابتدا به سبد خرید اضافه کنید و سپس مقاله را دانلود نمایید.
انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار هایPls, Lisrel, Amos, Spss توسط تیم تحلیلی یونی تحلیل.
شبکه تحلیلی یونی تحلیل در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.
نظرات (0)
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی” لغو پاسخ
محصولات مرتبط
اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی
0 تومان
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.