حساب کاربری

فراموشی گذرواژه؟
یا

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر (The Repeated Measurements ANOVA)

60,000 تومان

موجود در انبار

آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر در spss

آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر در spss

با سلام خدمت شما مخاطبین گرامی

در خدمتتون هستیم با پک آموزش spss (پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر در اس پی اس اس  (The Repeated Measurements ANOVA) ) که بسیار کاربردی و در عین حال آسان .

در این پک برای شما عزیزان سه قسمت طراحی و آماده شده که شامل:1-آموزش ویدویی نرم افزار spss مرتبط با آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر 2-وورد مربوط به ویدیو و نکات مخصوص و کاربردی این آزمون 3-فایل نرم افزار spss که در ویدیو آموزش داده شده است.

در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر در spss جهت آشنایی بیشتر شما مخاطبان عزیز میپردازیم.

جهت مشاهده و دانلود پکیج آزمون های آماری در SPSS کلیک کنید .

 

آنالیز واریانس اندازه‌ گیری مکرر (Repeated Measures ANOVA) یک آزمون آماری است که برای تحلیل داده‌ها با اندازه‌گیری‌های مکرر از یک مجموعه از افراد یا اشیا در زمان یا شرایط مختلف استفاده می‌شود. این آزمون یک توسعه از آنالیز واریانس یک راهه (One-Way ANOVA) است که به مقایسه میانگین‌ها در گروه‌ها یا شرایط مرتبط می‌پردازد.

آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر مناسب است زمانی که یک گروه از شرکت‌کنندگان یا اشیا تحت شرایط یا زمان‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شوند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اثربخشی سه درمان مختلف را بر روی یک گروه از شرکت‌کنندگان بررسی کنید و اندازه‌گیری‌ها در زمان پایه، پس از درمان و در پیگیری انجام شوند، آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر مناسب است.

مزیت اصلی آنالیز واریانس اندازه‌ گیری مکرر نسبت به آزمون‌های دیگر این است که می‌تواند همبستگی بین اندازه‌گیری‌های مکرر داخل هر شرکت‌کننده یا شیء را در نظر بگیرد. این کار باعث کاهش واریانس خطا و افزایش قدرت آزمون آماری می‌شود.

آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر بررسی می‌کند که آیا تفاوت‌های معنی‌داری در میانگین‌ها در شرایط یا زمان‌های مختلف وجود دارد یا خیر. این کار را با تقسیم واریانس کل به اجزاء مختلف انجام می‌دهد، از جمله واریانس بین شرکت‌کنندگان، واریانس درون شرکت‌کنندگان و واریانس تعامل.

آنالیز واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری (Repeated Measures Analysis of Variance – RM-ANOVA) یک روش آماری است که برای بررسی تفاوت‌های معنادار بین میانگین‌های گروه‌ها در یک طراحی تکراری استفاده می‌شود. در این طرح، اندازه‌گیری‌ها در زمان‌های مختلف روی همان دسته افراد صورت می‌گیرد.

هدف اصلی از آنالیز واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری، بررسی تفاوت‌های معنادار بین میانگین‌های گروه‌ها در طول زمان است. فرضیه صفر (H0) در این آزمون این است که تفاوت معناداری میانگین‌ها وجود ندارد. اگر مقدار p-value کمتر از سطح معناداری مورد نظر (مثلاً 0.05) باشد، نتیجه می‌گیریم که تفاوت معناداری بین میانگین‌ها وجود دارد و فرضیه صفر رد می‌شود.

برای انجام آنالیز واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری، ابتدا داده‌ها باید به صورت مکرر گروه‌بندی شده باشند. سپس با استفاده از فرمول‌های آماری، آماره آزمون RM-ANOVA محاسبه می‌شود. سپس با استفاده از جدول توزیع آزمون F و درجه آزادی مربوطه، مقدار p-value بدست می‌آید. اگر مقدار p-value کمتر از سطح معناداری مورد نظر باشد، نتیجه می‌گیریم که تفاوت معناداری بین میانگین‌ها وجود دارد.

آنالیز واریانس اندازه‌گیری‌های تکراری معمولاً در مطالعاتی که نیاز به بررسی تغییرات در طول زمان در یک گروه یا چندین گروه استفاده می‌شود، به عنوان مثال در مطالعات کلینیکی، روانشناسی، طبیعت‌گرایی، و آزمایشگاهی.

فرضیه‌های آزمون در آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر معمولاً عبارتند از:

فرضیه صفر (H0): هیچ تفاوت معنی‌داری در میانگین‌ها در شرایط یا زمان‌های مختلف وجود ندارد.
فرضیه جایگزین (HA): تفاوت معنی‌داری در میانگین‌ها در شرایط یا زمان‌های مختلف وجود دارد.

نتایج آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر شامل چندین آمار است، از جمله مقدار F، درجه آزادی، مقدار p و اندازه اثر (مانند مقدار جزئی اتا-مربع). مقدار F نسبت واریانس بین شرکت‌کنندگان به واریانس درون شرکت‌کنندگان را نشان می‌دهد و مقدار p سطح معناداری آزمون را نشان می‌دهد. اندازه اثرها نشان دهنده بزرگی اثرهای مشاهده شده است.

اگر آنالیز واریانس اندازه‌گیری مکرر نتایج معنی‌داری داشته باشد، می‌توان آزمون‌های پساشناختی را برای تعیین شرایط یا زمان‌های خاصی که از هم معنی‌دارا تفاوت دارند، انجام داد.

لازم به ذکر است که برای تفسیر صحیح نتایج، باید فرضیات مورد نیاز برآورده شوند، از جمله فرضیات نرمالیته، ترکیبیت کروی و استقلال مشاهدات.

 

پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر:

به منظور کنترل تغیر پذیری بین موارد (آزمودنی ها) می توان اندازه گیری های مکرر در موقعیت های زمانی و مکانی مختلف روی یک آزمودنی انجام داد و آنهارا با یکدیگر مقایسه نمود در این روش نیاز به گروه شاهد نیست و هر آزمودنی شاهد خود محسوب می گردد.  این روش دو مزیت اصلی دارد از آنجا که هر فرد شاهد خودش به حساب می آید تغییرات مربوط به بکارگیری آزمودنی های متفاوت حذف می گردد و از طرفی به حجم نمونه کمتری برای مطالعه نیاز خواهد بود .

در کل چنانچه چند اندازه گیری در موقعیت های زمانی یا مکانی گوناگون برای یک مورد وجود داشته باشد و هدف آزمون برابری میانگین مشاهدات در موقعیت های گوناگون باشد از مدل آنالیز واریانس اندازه گیری های تکرار شده استفاده می شود .

آنالیز واریانس اندازه گیری های تکرار شده را می توان تعمیمی از آزمون تی زوجی یا آزمون قبل و بعد دانست . معمولا این آزمون مواقعی به کار میرود که حداقل مشاهدات مربوط به سه اندازه گیری برای هر آزمودنی وجود داشته باشد هر چند در صورت وجود دوبار اندازه گیری نیز میتوان از این آزمون استفاده کرد . با توجه به اینکه مشاهداتی از متغیر مورد مطالعه در چند مرحله برای یک آزمودنی به دست آمده است لذا انتظار می رود که مشاهدات حالت های مختلف همبستگی داشته باشند.

فرضیات آزمون:

  • مشاهدات کمی پیوسته باشند.
  • مشاهدات داری توزیع نرمال باشند . البته با توجه به اینکه آزمون آنالیز واریانس اندازه گیری های مکرر نسبت به تخطی از فرض نرمالیتی مشاهدات تنومند است لذا توزیع تقریبی نرمال نیز برای داده ها کفایت می کند .

مثال: پژوهشگری قصد دارد تأثیر اوقات مختلف روز را روی میزان نشاط تعدادی افراد مورد مطالعه قرار دهد. به این منظور 25 فرد (زن و مرد) انتخاب و میزان نشاط آنان را در اوقات مختلف تعیین شده مورد اندازه گیری قرار داد.

این پژوهشگر می خواهد بداند که آیا اوقات مختلف روز بر میزان نشاط زنان  و مردان شاغل و بیکار تأثیر دارد؟ برای این پژوهش فرضیه زیر قابل تعریف و آزمون است.

“به نظر می رسد میزان نشاط زنان  و مردان شاغل و بیکار در اوقات مختلف روز متفاوت است”……

جهت مشاهده و  دانلود تحلیل واریانس یک طرفه در spss  کلیک کنید.

جهت مشاهده و دانلود تحلیل واریانس دو طرفه در spss  کلیک کنید .

درون وورد آموزشی تحلیل واریانس اندازه گیری تکرار شده :

مقدمه آزمون، تعریف واریانس اندازه گیری مکرر ، کاربرد تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر ، مفروضه های تحلیل واریانس اندازه گیری تکرار شده، حل مثال با نرم افزار به صورت تصویری درون وورد ،توضیحات کامل تحلیل ها و تفاسیر درون SPSS که به صورت تصویری درون وورد آورده شده است.

 

پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر یا تکرار شده

با خرید این پک آموزشی به راحتی می توانید فصل 4 پایان نامه خود را با هزینه ای کمتر خودتان انجام دهید .

فایل spss : دارد

ویدیو آموزشی: دارد

خروجی نرم افزار : دارد

تحلیل آزمون : دارد

پی دی اف تدریس و نکات: دارد

 

جهت مشاهده و دانلود پکیج آزمون های آماری در SPSS کلیک کنید .

 

https://study.sagepub.com

برچسب: , , , , , , , , , , , , , ,

بر اساس 0 دیدگاه

0.0 امتیاز نهایی
0
0
0
0
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پکیج آموزشی آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر (The Repeated Measurements ANOVA)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق مادی و معنوی برای تیم یونی تحلیل محفوظ می باشد