اعتبار عاملی

اعتبار عاملي

اعتبار عاملی

موضوع نوشته : اعتبار عاملی

متنی که در نوشته پایین می بینید به همت و سعی و تلاش تیم تحلیلی یونی تحلیل برای شما پژوهشگران و تحلیلگران گرامی گرد آوری شده و امید است از آن نهایت بهره و استفاده را ببرید.

با آرزوی بهترین ها.

به اعتبار عاملي د صورتي از اعتبار سازه است كه از طريق تحليل عاملي به دست مي‌آيد. يك عامل، يك متغير فرضي (سازه) است كه نمرات مشاهده شده را در يك يا چند متغير تحت تاثير قرار مي‌دهد. هر گاه تحليل عاملي روي يك ماتريس همبستگي صورت گيرد آزمون هايي خ كه تحت تاثير عوامل خاصي قرار گرفته داراي بار عاملي بالا در آن عامل است.

Factor validity is a form of structural validity that is obtained through factor analysis. A factor is a hypothetical variable (structure) that affects the observed scores in one or more variables. Whenever factor analysis is performed on a correlation matrix, the tests that are affected by certain factors have a high factor load on that factor

روایی عاملی که به عنوان اعتبار سازه نیز شناخته می‌شود، مفهومی در روان‌سنجی و روش‌شناسی تحقیق است که درجه‌ای را ارزیابی می‌کند که ابزار اندازه‌گیری (مانند پرسشنامه یا مقیاس) به طور دقیق سازه یا مفهومی را که قرار است اندازه‌گیری کند، اندازه‌گیری می‌کند. بر روی میزان مطابقت روابط مشاهده شده بین موارد در یک ابزار اندازه گیری با روابط نظری مورد انتظار بر اساس سازه در حال اندازه گیری تمرکز می کند.

روایی عاملی به ویژه هنگام برخورد با مقیاس‌های چند آیتمی یا پرسشنامه‌هایی که هدفشان اندازه‌گیری ساختارهای پیچیده‌ای است که نمی‌توان مستقیماً مشاهده کرد، اهمیت دارد. در اینجا چند نکته کلیدی مرتبط با اعتبار عاملی وجود دارد:

تحلیل عاملی: اعتبار عاملی اغلب با استفاده از تحلیل عاملی ارزیابی می‌شود، تکنیکی آماری که ساختار زیربنایی متغیرهای مشاهده‌شده (اقلام) را بررسی می‌کند و عوامل زیربنایی (سازه‌های پنهان) را که الگوهای مشاهده‌شده روابط بین آیتم‌ها را توضیح می‌دهند، شناسایی می‌کند.

روایی سازه: اعتبار عاملی جزء اعتبار سازه است که دقت کلی یک ابزار اندازه گیری را در نمایش سازه مورد نظر در بر می گیرد. از دیگر مولفه های اعتبار سازه می توان به روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی تمایز اشاره کرد.

روایی همگرا: اعتبار همگرا میزان همبستگی مثبت اقلام مختلف را که از لحاظ نظری با یک سازه مرتبط هستند با یکدیگر ارزیابی می کند. در تحلیل عاملی، آیتم هایی که ساختار یکسانی را اندازه گیری می کنند، باید روی همان عامل بارگذاری شوند.

روایی متمایز: اعتبار تشخیصی میزانی را ارزیابی می کند که آیتم هایی که سازه های مختلف را اندازه گیری می کنند با یکدیگر همبستگی بالایی ندارند. در تحلیل عاملی، اقلام از ساختارهای مختلف باید بر روی عوامل جداگانه بارگذاری شوند.

مقادیر ویژه و بارگذاری: در تحلیل عاملی، مقادیر ویژه نشان دهنده مقدار واریانس توضیح داده شده توسط هر عامل و بارهای عاملی بیانگر قدرت رابطه بین هر آیتم و عامل اساسی است.

آلفای کرونباخ: آلفای کرونباخ معیار پایایی همسانی درونی است که با اعتبار عاملی مرتبط است. مقیاسی با روایی عاملی بالا باید همسانی درونی بالایی داشته باشد، به این معنی که گویه‌های این مقیاس به طور پیوسته ساختار یکسانی را اندازه‌گیری می‌کنند.

تحلیل عاملی تاییدی (CFA): CFA شکل پیشرفته‌تری از تحلیل عاملی است که شامل آزمایش ساختار عاملی فرضی خاصی است تا ببیند آیا با داده‌های مشاهده شده مطابقت دارد یا خیر. برای تایید یا اصلاح ساختار عاملی یک ابزار اندازه گیری استفاده می شود.

به طور خلاصه، اعتبار عاملی یک جنبه حیاتی از توسعه و اعتبار سنجی ابزار اندازه گیری است. این تضمین می کند که آیتم های یک مقیاس یا پرسشنامه به طور دقیق ساختار مورد نظر را نشان می دهد، و به محققان اجازه می دهد تا با اطمینان نتیجه گیری کنند و بر اساس داده های اندازه گیری جمع آوری شده استنتاج کنند.

 

.

دوستان عزیز جهت مشاهده دیگر مطالب روش تحقیق کلیک کنید .

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  اعتبار عاملی  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *