خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری مقیاس فاصله ای _ مقیاس اندازه گیری

مقیاس فاصله ای _ مقیاس اندازه گیری

مقیاس فاصله ای در پایان نامه

مقیاس فاصله ای_مقیاس اندازه گیری

 

مقیاس فاصله ای_مقیاس اندازه گیری: این مقیاس از مقیاس های قبلی کامل تر است.در این نوع اندازه گیری ، نه تنها افراد از نظر صفت مورد مطالعه طبقه بندی می شوند و رتبه هر فرد تعیین می شود بلکه تفاوت هر فرد از فرد دیگر را نیز می توان تعیین کرد.

در این مقیاس به ما اجازه می دهد. میانگین و انحراف معیار پاسخ های مرتبط با متغیر های مختلف را محاسبه کنیم. به عبارت دیگر این مقیاس نه تنها قادر است افراد را با توجه به خصوصیت مشخصی گروه بندی کند و رتبه ها را درون گروه های مشخص سازد، بلکه قادر است مقدار این تفاوت  را اندازه گیری و تفاوت بین اشخاص را مشخص سازد.

  مثال:

اگرمثلا حسابداران فکر کنند که:

(1) برای آن ها مهمتر آن است که شغلی را داشته باشند که مهارت های متعددی را طلب می کند تا اینکه کاری را از ابتدا تا انتها انجام دهند.

(2) برای آن ها مهمتر آن است که به مردم خدمت کنند تا به طور مستقل و تنها شغل خود را انجام دهند.

آن گاه مقیاس فاصله ای قادر است به مانشان دهد آیا ترجیح اولی قوی تر است یا دومی ؟ برای انجام این عمل باید مقیاس از حالت ترتیبی به حالت فاصله ای تغییر داده شود به طوری که پنج نقطه برروی مقیاسی که مقدار اهمیت هریک از پنج ویژگی شغلی  را نشان می دهد پدید آید.

مقیاس فاصله­ ای دارای کلیۀ ویژگی­ های مقیاس­ های اسمی و ترتیبی است و علاوه بر آنها، در این مقیاس فاصلۀ هر صفت تا مبدأ آن نیز مشخص است. در این مقیاس نه تنها ترتیب اشیاء یا صفت ­های مورد  اندازه­ گیری مشخص است، بلکه فاصلۀ بین واحدهای اندازه­ گیری نیز معلوم است. در این مقیاس، فواصل مساوی بین اعداد، نشان­ دهندۀ فواصل مساوی بین صفت­ های مورد اندازه­ گیری است. درجه­ های فارنهایت و سانتی­گراد، مثال­های خوبی برای این مقیاس هستند. مقیاس فاصله­ ای نه تنها گروه­ها را طبقه­ بندی و رتبه آنها را نشان می‌دهد، بلکه مقدار این تفاوت بین گروه­ها را نیز اندازه­ گیری می­کند.

مقیاس فاصله­ ای، فاصله­ ها، ترتیب تقدم و تساوی مقادیر را بین متغیرها نشان می­دهد که نسبت به مقیاس اسمی و ترتیبی قوی­تر است و دارای امکان محاسبۀ تمایل به مرکز و میانگین حسابی است. برای سنجش، پارامترهای پراکندگی، دامنه تغییرات، انحراف معیار و واریانس نیز داراست.

مقیاس فاصله ای نوعی مقیاس اندازه گیری است که در تحقیقات و آمار استفاده می شود که نه تنها موارد را دسته بندی یا رتبه بندی می کند، بلکه یک واحد اندازه گیری ثابت و معنادار بین دسته ها را نیز حفظ می کند. بر خلاف مقیاس های ترتیبی که فقط دارای ترتیب و فاقد فواصل مساوی هستند، مقیاس های فاصله ای دارای فواصل مرتبه و مساوی هستند، اما نقطه صفر واقعی یا معنی دار ندارند.

ویژگی های کلیدی مقیاس فاصله ای عبارتند از:

ترتیب: مشابه مقیاس‌های ترتیبی، مقیاس‌های فاصله‌ای نظم یا رتبه‌بندی واضحی را در بین دسته‌ها یا مقادیر حفظ می‌کنند.

فواصل مساوی: تفاوت بین مقادیر در مقیاس فاصله ای استاندارد و در سراسر مقیاس ثابت است. واحد اندازه گیری ثابت است و انجام عملیات ریاضی معنی دار مانند جمع و تفریق را ممکن می سازد.

عدم وجود صفر مطلق: بر خلاف مقیاس نسبت، مقیاس بازه ای دارای یک نقطه صفر واقعی نیست که نشان دهنده عدم وجود کامل ویژگی مورد اندازه گیری باشد. نقطه صفر دلخواه است و نشان دهنده عدم وجود ویژگی اندازه گیری شده نیست.

نمونه هایی از اندازه گیری مقیاس فاصله ای عبارتند از:

دمای اندازه گیری شده بر حسب درجه سانتیگراد یا فارنهایت: تفاوت بین مقادیر معنی دار است (به عنوان مثال، اختلاف 10 درجه نشان دهنده همان اختلاف دما بدون توجه به جایی که در مقیاس رخ می دهد)، اما صفر درجه نشان دهنده عدم وجود دما نیست.
نمرات IQ: نمرات ضریب هوشی معمولاً در مقیاس فاصله ای اندازه گیری می شوند. تفاوت در نمرات IQ معنای استاندارد شده ای دارد، اما نمره IQ صفر به معنای عدم هوش نیست.

در حالی که مقیاس های فاصله ای امکان انجام عملیات ریاضی معنی دار را فراهم می کنند، به دلیل فقدان نقطه صفر مطلق، محدودیت هایی دارند. نسبت ها و نسبت ها برای داده های مقیاس فاصله ای قابل اجرا نیستند. استفاده از تکنیک های آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده های بازه ای، مانند محاسبه میانگین ها و انحرافات استاندارد، و در نظر گرفتن محدودیت های مقیاس، مهم است.

به طور خلاصه، یک مقیاس بازه ای ساختار مرتبی را حفظ می کند، فواصل مساوی بین مقادیر دارد، اما فاقد یک نقطه صفر مطلق است. برای اندازه‌گیری‌هایی استفاده می‌شود که فواصل ثابت مهم هستند، اما نقطه صفر واقعی وجود ندارد یا برای ویژگی مورد اندازه‌گیری مرتبط نیست.

 

مطلب آموزشی بالا مربوط به مقیاس فاصله ای_مقیاس اندازه گیری است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *