خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری اعتماد ابزار اندازه گیری روش آلفای کرونباخ

اعتماد ابزار اندازه گیری روش آلفای کرونباخ

روش آلفای کرونباخ

  اعتماد ابزار اندازه گیری روش آلفای کرونباخ

روش آلفاي كرونباخ

يكي ديگر از روش‌های محاسبه قابليت اعتماد استفاده از فرمول كرونباخ است. اين روش براي محاسبه هماهنگي دروني ابزار اندازه گيري از جمله پرسشنامه‌ها يا آزمون‌هایی كه خصيصه هاي مختلف را اندازه گيري می‌کند بكار می‌رود. در اين گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می تواند مقادير عددي مختلف را اختيار كند.

براي محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ ابتدا بايد واريانس نمره هاي هر زير مجموعه سؤال‌های پرسشنامه (يا زير آزمون) و واريانس كل را محاسبه كرد. سپس با استفاده از فرمول زير مقدار ضريب آلفا را محاسبه كرد.

براي مثال اگر پرسشنامه داراي سه زير مجموعه سؤال باشد، به طوري كه واريانس هر زير مجموعه به ترتيب 6، 4 و 7 بوده و واريانس كل برابر با 32 باشد، مقدار ضريب آلفاي كرونباخ با استفاده از فرمول ياد شده به صورت زير به دست مي‌آيد:

مقدار صفر اين ضريب نشان دهنده عدم قابليت اعتماد و 1+ نشان دهنده قابليت اعتماد كامل است.

آلفای کرونباخ، که اغلب به سادگی به عنوان “آلفا” شناخته می شود، یک معیار آماری است که برای ارزیابی سازگاری درونی یا پایایی مجموعه ای از موارد در یک پرسشنامه یا آزمون استفاده می شود. معمولاً در روانشناسی، علوم اجتماعی و سایر زمینه‌ها برای ارزیابی میزان سازگاری گروهی از موارد (سوالات) که برای اندازه‌گیری ساختار زیربنایی یکسانی در نظر گرفته شده‌اند، استفاده می‌شود.

آلفای کرونباخ میزان همبستگی اقلام موجود در گروه با یکدیگر را تعیین می کند. به عبارت دیگر، پایایی مقیاس را با تعیین میزان “آویزاندن اقلام به هم” به عنوان معیاری قابل اعتماد از ساختار زیربنایی اندازه گیری می کند. ضریب آلفا بین 0 و 1 است که مقادیر بالاتر نشان دهنده سازگاری داخلی بیشتر است. به طور کلی، مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از 0.70 قابل قبول در نظر گرفته می شود، اما آستانه می تواند بسته به زمینه متفاوت باشد.

در اینجا نحوه تفسیر مقادیر آلفای کرونباخ توضیح داده شده است:

اگر آلفا نزدیک به 1 باشد، نشان دهنده سازگاری درونی بالایی در بین اقلام است، که نشان می دهد ساختار زیربنایی یکسانی را به خوبی اندازه گیری می کنند.
اگر آلفا خیلی کم باشد (نزدیک به 0)، به معنای سازگاری داخلی ضعیف است، به این معنی که ممکن است آیتم ها به طور قابل اعتماد ساختار مشابهی را اندازه گیری نکنند.
اگر آلفا منفی باشد، نشان می‌دهد که اقلام کمتر از حد انتظار همبستگی هستند.

توجه به این نکته مهم است که آلفای کرونباخ فرض می‌کند که آیتم‌های موجود در مقیاس یک ساختار زیربنایی را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر اقلام عوامل یا ابعاد مختلف را اندازه گیری کنند، آلفا ممکن است ارزیابی دقیقی از سازگاری داخلی ارائه نکند.

آلفای کرونباخ محدودیت‌ها و مفروضات خود را دارد و توصیه می‌شود که تجزیه و تحلیل آن را با روش‌های دیگری مانند تحلیل عاملی تکمیل کنید تا اطمینان حاصل شود که مقیاس آنچه را که در نظر گرفته شده اندازه‌گیری می‌کند. علاوه بر این، در نظر گرفتن زمینه و هدف ارزیابی هنگام تفسیر نتایج آلفای کرونباخ مهم است.

 

جهت دریافت و مشاهده آلفا کرونباخ در spss  کلیک کنید .

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  اعتماد ابزار اندازه گیری روش آلفای کرونباخ  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *