مقیاس بوگاردوس

مقیاس بوگاردوس

  مقیاس بوگاردوس

 

سنجش از طريق طيف بندي (روشهاي مهم مقياس بندي)

براي سنجش پديده ها و مفاهيم کيفي اجتماعي مقياس يا طيف هاي متعددي وجود دارد که مشهورترين آنها به شرح ذيل است :
مقايسه زوجي طيف بوگاردوس، طيف تورستن، طيف ليکرت، طيف گوتمن


۱)طيف بوگاردوس
هدف از طيف بوگاردوس سنجش ميزان فاصله اجتماعي گروهها مي باشد و کاربرد اين طيف در مواقعي است که مثلا دو گروه مختلف با دو فرهنگ و زبان متفاوت در کنار هم زندگي مي کنند و يا در مواقعي که مردمي از مليتهاي گوناگون و با فاصله جغرافيائي در جريان روابطي متقابل قرار ميگيرند (مثلا در سنجش نگرش به شغل طبقه اجتماعي گروههاي مذهبي) اين طيف بکار مي رود . اين طيف در يک مقياس تر تيبي (تمايل کامل تمايل متوسط تا حدودي عدم تمايل) ميزان تمايل يک گروه را نسبت به ساير گروهها مي سنجد. مقیاس بوگاردوس


بوگاردوس براي هر يک از هفت نقطه روي طيف يک جمله اظهاري يا گويه در نظر گرفت. فرض بر اين است که اگر کسي با گويه اول موافق باشد با گويه هاي ديگر نيز موافق است بوگاردوس در تحقيق خود هفت گويه را در نظر گرفته بود (ازدواج – دوست صميمي – همسايه – همکار – هموطن – ميهمان – اخراج).

اين طيف کوششي بود که کيفيت ها را دقيقتر سنجيده و در سطح تر تيبي مورد سنجش قرار دارد و نيز براي ترتيب ارجحيت مي توان از مقايس طيف بوگاردوس يا طيف فاصله اجتماعي. اين طيف يا مقياس سنجش فاصله اجتماعي توسط بوگاردوس ابداع گرديد.

 بوگاردوس سعي کرد شيوه اي را بيايد که بوسيله آن بتواند ميزان تمايل يا عدم تمايل افراد نسبت به چيزي را بسنجد. بدين منظور طيفي را در نظر گرفت که در يک سوي آن (منتها اليه چپ) تمايل يا پذيرش و در سوي ديگر (منتها اليه راست) عدم تمايل يا انزجار و وسط آن تمايل متوسط تصور شده بود. سپس اين طيف را به هفت قسمت تقسيم نمود که بطوريکه امکان انتخاب في ما بين براي پاسخگو وجود داشته باشد و امکان سنجش دقيق تر فراهم شود.

بوگاردوس براي هر يک از هفت نقطه روي طيف يک جمله اظهاري يا گويه در نظر مي گيرد که با توجه به ارزشهاي اجتماعي زمان و مکان خود، بيانگر ميزان تمايل يا عدم تمايل يک نقطه بر روي طيف بود. اين گويه ها را در اختيار پاسخگو مي گذارند، که بايد اولين احساس و عکس العمل خود را اظهار نمايد. اين گويه ها به ترتيب شماره گذاري مي شوند. بعد شماره هرگويه در درصد افرادي که با آن گويه موافق بوده اند ضرب مي شود. از مجموع حاصلضرب ها عددي بدست مي آيد که بيانگر گرايش پاسخگويان نسبت به آن موضوع است. اينگونه روش استخراج را روش ضريب بندي”يا” “وزنه گذاري” مي نامند.


اما اين روش داراي نقاط ضعفي است که از جمله آنها مي توان به اين امر اشاره کرد :
که در طيف بوگاردوس فرض بر اين است که گويه ها انتخاب شده مبتني بر ارزشهاي جامعه مورد مطالعه باشد اما اين تصور به اندازه کافي مستدل نيست و ممکن است بين ارزشهاي محقق و ارزشهاافرادي که در مورد آنان تحقيق مي شود تفاوت وجود داشته باشد.


علاوه بر آن در اين طيف از پاسخگو درخواست مي شود که عکس العمل نخستين خود را ارائه دهد اما عملاً به علت تعداد کم گويه ها پاسخگويان فرصت خواهند داشت تا نگاهي چند گويه بيافکنند و سپس عکس العملهاي خود را تا حدي کنترل نمايند.
ه زوجي استفاده نمود.

معايب اين طيف از معايب اين طيف مي توان به قصور محقق در تدوين گويه ها –کم بودن گويه ها و فواصل نامتساوي گويه ها اشاره نمود.

تعریفی دیگر

مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس: تعریف و مثال

مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس به عنوان مقیاسی تعریف می شود که درجات مختلفی از نزدیکی افراد را نسبت به سایر اعضای گروه های مختلف اجتماعی، قومی یا نژادی اندازه گیری می کند. درجه گرمی، خصومت، بی تفاوتی یا صمیمیت بین این گروه ها را می سنجد.

این مقیاس توسط Emory Bogardus در سال 1924 ساخته شد و به نام او نامگذاری شد. این یکی از قدیمی ترین و هنوز در حال استفاده، مقیاس های نگرش روانشناختی است. به دلیل ماهیت تک بعدی آن، تعصب یا فقدان آن فقط نسبت به یک جامعه یا گروه در یک مقطع زمانی قابل سنجش است. مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس به عنوان مقیاس تجمعی نیز شناخته می شود زیرا توافق با یک آیتم مطابقت با هر تعداد آیتم قبلی را نشان می دهد. که آن را به زیرمجموعه ای از مقیاس گاتمن تبدیل می کند. انواع اصلی دیگر مقیاس های تک بعدی مقیاس لیکرت و مقیاس ترستون هستند.

سه نوع اصلی از مقیاس های تک بعدی عبارتند از مقیاس تورستون، مقیاس لیکرت و مقیاس گاتمن. مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس به عنوان مقیاس تجمعی نیز شناخته می شود زیرا توافق با یک آیتم مطابقت با هر تعداد آیتم قبلی را نشان می دهد. که آن را تغییری از مقیاس گاتمن می کند.

به عنوان مثال، مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس به عنوان مجموعه‌ای از سؤالات تنظیم می‌شود که از یک فرد یا پاسخ‌گو، احساسات یا نزدیک‌ترین درجه صمیمیت نسبت به یکی از اعضای گروه مورد نظر را می‌پرسد. به هر گزینه نمره 1 تعلق می گیرد و از فرد می پرسد نزدیک ترین درجه صمیمیت که می خواهد عضوی از گروه مورد نظر را بپذیرد چقدر است.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  مقیاس بوگاردوس است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *