مقیاس گاتمن

مقیاس گاتمن

 مقیاس گاتمن

مقیاس گاتمن (به انگلیسی: Guttman scale) که از نام لوئیس گاتمن گرفته شده است، مقیاسی تک بعدی (تک بعدی) برای ارزیابی ویژگی است که مشاهدات اصلی از طریق آن «بازیابی» می شوند.

این مقیاس توسط لوییس گاتمن و همکاران او در دوران جنگ جهانی دوم و در جریان مطالعه بر روی سربازان امریکایی ساخته شد. مقیاس گاتمن با عنوان مقیاس تراکمی یا تجمعی و تدریجی هم شناخته می شوند. هدف مقیاس گاتمن ایجاد یک زنجیره پی در پی برای مفهومی که شما می خواهید اندازه بگیرید می باشد، این به چه معنی است؟ در اصل ما می خواهیم لیستی از آیتم ها یا جملات داشته باشیم که اگر پاسخ دهنده با یک سوال در لیست موافق باشد، با آیتم ها یا سوال های قبلی هم موافق است.

مثلا یک مقیاس تراکمی ۱۰ آیتمی را در نظر بگیرید، اگر پاسخ دهنده با آیتم چهارم موافق باشد یعنی با آیتم  ۱تا ۴ موافق است. اگر پاسخ دهنده با آیتم ۸ موافق باشد، یعنی با ۸ آیتم اول موافق است. هدف، پیدا کردن مجموعه ای از آیتم هاست که به طور کامل با این الگو منطبق است، بنابراین ما از تحلیل تراکمی استفاده می کنیم تا بررسی کنیم که به چه میزان آیتم ها می توانند با این ایده تراکمی بودن هماهنگ شوتد. حالا توضیح میدهم چگونه مقیاس گاتمن بسازید.

هدف خود را تعریف کنید:

ابتدا باید هدفتان از ساختن این مقیاس را تعریف کنید. مثلا فرض کنید می خواهید یک مقیاس تراکمی بسازید که نگرش شهروندان امریکایی را نسبت به مهاجرت اندازه می گیرد. شما می خواهید مطمئن باشید که همه انواع مهاجرت را در تعریفتان مشخص می کنید (قانونی یا غیر قانونی) از هر جایی (اروپا، آسیا، امریکای لاتین و امریکای جنوبی، افریقا).

آیتم ها را ایجاد کنید:

در این مرحله شما باید مجموعه ای از آیتم ها که مفهوم مورد نظر شما را منعکس می کند ایجاد کنید، یا خودتان باید این کار را انجام دهید یا از افرادی که دانش کافی دارند استفاده کنید.

مثلا:

من به فرزندم اجازه می دهم با یک مهاجر ازدواج کند

من معتقدم ایت کشور باید به مهاجران بیشتری اجازه دهد این کشور بیایند.

من مشکلی ندارم مهاجران جدید به جامعه ام بیایند.

من مشکلی با اینکه مهاجران جدیدی در بلوک ( آپارتمان) ما زندگی کنند ندارم.

من مشکلی ندارم فرزندم با یک مهاجر جدید قرار ملاقات بگذارد.

حدود ۸۰ تا ۱۰۰ آیتم تنظیم کنید.

آیتم ها را رتبه بندی کنید:

حالا از افراد می خواهید که این آیتم ها را رتبه بندی کنند و بگویند چه میزان این آیتم ها با مفهوم مهاجرت منطبق اند. اگر منطبق بودند گزینه” بلی” و اگر “نه” گزینه خیر را علامت بزنند.

نکته: دقت کنید ما نمی خواهیم که افراد از نظر شخصی خود را در مورد جمله ها ارائه دهند. فقط می خواهیم بدانیم این جمله ها چقدر به ساختار موضوع ما که مهاجرت است مرتبطند.

مقیاس تراکمی را ایجاد کنید:

کلید اصلی مقیاس گاتمن، در تحلیل آن است. یک ماتریکس یا جدول می سازیم که پاسخ تمام پاسخ دهنده ها به تمام آیتم ها را نشان می دهد. سپس تمام این ماتریکس را طبقه بندی (sort) می کنیم که پاسخ دهنده هایی که با بیشتر جمله ها موافقند در بالا و آنهایی که با تعداد کمتری از جمله ها موافقند در پایین قرار بگیرند.

برای پاسخ دهنده هایی که تعداد موافقت هایشان برابر است جمله ها را از چپ به راست طبقه بندی می کنیم، از جمله هایی که بیشترین موافقت را دارند تا آنهایی که کمترین موافقت را دارند. جدولی مشایه آنچه آورده ام به دست می آید:

وقتی از سمت چپ به راست نگاه کنید، خیلی بیشتر تراکمی به نظر می آیند. اگر کسی با آیتم ۷ موافق باشد با آیتم ۲ هم موافق است. اگر کسی با آیتم ۵ موافق باشد با آیتم ۷ و ۲ هم موافق است. ماتریکس نشان می دهد که تراکمی بودن مقیاس کامل نیست، در حالی که در کل یک فردی که با آیتم ۳ موافق است تمایل دارد با آیتم ۵ و ۷ و ۲ هم موافق باشد، اما بعضی استثناها هم برای این قانون وجود دارد، بعد آیتم های مقیاس نهایی خود را انتخاب می کنید و یک سری آیتم ها حذف می شود.

ارزیابی گاتمن
در زیر پیوندهایی به نه پرسشنامه ارزیابی هسته گاتمن وجود دارد، لطفاً قبل از اینکه به دیدن من بیایید آنها را پرینت بگیرید و پر کنید.

پرسشنامه های ارزیابی هسته گاتمن

ارزیابی گاتمن، بیش از 40 سال تحقیق گاتمن را در یک خودارزیابی دقیق برای سنجش سلامت کلی رابطه، دوستی و صمیمیت، عشق و اشتیاق، نحوه مدیریت تعارض، معنای مشترک، سطح اعتماد و تعهد، و بیشتر.

1. تست تنظیم رابطه لاک والاس
2. فهرست وضعیت رابطه وایس-سرتو
3. پرسشنامه های ارزیابی خانه روابط صدا (مقیاس 5 ماده ای)
نقشه های عشق
سیستم محبت و تحسین
چرخش به سمت یا دور
نادیده گرفتن احساسات منفی
راه اندازی سخت
پذیرش نفوذ
تلاش برای تعمیر
به خطر افتادن
بن بست در مسائل همیشگی
چهار اسب سوار
سیل
جدایی عاطفی و تنهایی
کیفیت سکس، عاشقانه و اشتیاق در رابطه*
پرسشنامه معانی مشترک (آیین ها، اهداف، نقش ها، نمادها)
اعتماد*
تعهد*
4. چک لیست گاتمن 19 ناحیه برای مسائل قابل حل و دائمی
5. سه ترازو “انحرافی”.
6. پرسشنامه سوء استفاده عاطفی گاتمن (EAQ)
7. پرسشنامه کنترل، ترس، پتانسیل خودکشی و اعمال پرخاشگری فیزیکی
8. SCL-90
9. CAGE AID و b-MAST

*پرسشنامه های تمام طول

 

اجرا کردن مقیاس:

در مرحله بعد، بعد از اینکه آیتم های مقیاس نهایی خود را انتخاب کردید، مقیاس را اجرا می کنید. مقیاس را به پاسخ دهنده ها می دهید و از آنها می خواهید جواب بدهند. برای مقیاس مهاجرت فرضی ما آیتم ها به ترتیب زیر می آیند:

من معتقدم این کشور باید مهاجران بیشتری را بپذیرد

من با اینکه مهاجران جدیدی به جامعه ام وارد شوند مشکلی ندارم

من با اینکه مهاجران جدید در آپارتمانم زندگی کنند مشکلی ندارم

من با اینکه مهاجران جدید همسایه ام باشند مشکلی ندارم

من با ابنکه فرزندم با یک مهاجر قرار ملاقات داشته باشد مشکلی ندارم

من به فرزندم اجازه می دهم با یک مهاجر ازدواج کند.

مطمئنا وقتی می خواهیم آیتم ها را به پاسخ دهنده ها بدهیم باید ترتیبشان را به هم بزنیم. مقیاس نهایی ما به این شکل خواهد بود:

با هر جمله ای که موافقید کنار آن علامت “ص” بزنید: ……….. من به فرزندم اجازه می دهم با یک مهاجر ازدواج کند. ……….. من معتقدم این کشور باید مهاجران بیشتری را بپذیرد. ……….. من با اینکه مهاجری در همسایگی ام زندگی کند مشکلی ندارم. ……….. من با اینکه مهاجران به جامعه ام بیایند مشکلی ندارم. ……….. من با اینکه مهاجران در آپارتمانم زندگی کنند مشکلی ندارم. ……….. من با اینکه کودکم با یک مهاجر قرار بگذارد مشکلی ندارم.

  هر یک از آیتم ها یک ارزشی دارد. در آخر ارزش هر آیتمی که با آن موافقت شده با هم جمع می کنیم. در مثال ما ارزش نهایی آنها باید دلالت بر نگرش افراد نسبت به مهاجرت باشد.

 ترجمه و تنظیم و ارائه: خانم مهدیه هلاجیان (ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی)

سوال های طرح شده از مقیاس گاتمن

۱-   مقیاس گاتمن چیست و هدف از ایجاد مقیاس گاتمن چیست؟

۲-   خاصیت تراکمی مقیاس گاتمن به چه معناست؟

۳-   مراحل ایجاد مقیاس گاتمن را به طور مختصر شرح دهید.

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  مقیاس گاتمن است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *