سوال های بسته پاسخ

سوال های بسته پاسخ

سوال های بسته پاسخ

موضوع نوشته : سوال های بسته پاسخ

سؤالات بسته به گونه ای پاسخها را مقید و مفید می سازند. در این گونه سؤالات، جوابها معمولا به صورت خلاصه و با کد عددی مشخص شده اند، برای مثال، پاسخهای احتمالی برای این سؤال بسته که: «آیا در حال حاضر احساس شادی می کنید یا غمگینی با هیچ کدام؟، می توان کدبندی ذیل را ارائه نمود:

1) شادی، ۲) غمگینی؛ و 3) هیچ کدام یا نمی دانم.

پاسخها در این نوع سؤالات می توانند به شکل انتخاب دو مقوله ای، زمانی که احتمال دو پاسخ وجود دارد مثل بله یا خیر)، چند گزینه ای» (پاسخگران از میان چندین پاسخ باید یکی را برگزینند)، «آرایش رتبه ای، (زمانی که شقوق مختلف بایستی به ترتیب اجرا با میزان درستی رتبه بندی شوند)، و یا علامت زدن یک یا چند سؤال مربوطه در یک پرسشنامه ارائه شوند.

برتری سؤالات بسته در این است که پاسخها به آسانی قابل تحلیل، کمی سازی و مقایسه بین پاسخگرهاست. این گونه سؤالات همچنین در باد آوری طیف پاسخهای ممکن نیز به پاسخگر کمک می کنند.

عیب بزرگ پاسخهای بسته را شنیزلی (۱۹۸۳) این گونه خلاصه کرده است: افهم مردم از سؤالات، متفاوت از یکدیگر است و منظور سؤالات را به صورت مختلف می فهمند». پاسخگران مجبور به انتخاب چیزی اند که ممکن است برایشان امری غیر طبیعی به نظر برسد؛ آنها فرصت لازم را برای تکمیل پاسخهایشان با توضیح دیدگاهشان به طور دقیق تر ندارند.

پیاژه نیز به روش سؤالات بسته یا تست، دو ایراد مهم وارد ساخته است و از این رو آن را برای پژوهش کافی نمی داند

۱، با روش تست نمی توان به قدر کافی به تحلیل نتایج پرداخت، زیرا به طور کامل نمی توان به افکار شخصی دست پیدا کرد

۲. مهم تر آنکه روش تست یا سؤالات بسته گرایش طبیعی فکر آزمودنی را | منحرف می سازد و یا لااقل آن را در خط این انحراف قرار می دهد (منصور، ۱۳۷۸). 

به طور کلی عیب بزرگ این روش این است که فرد را از بیان گرایش طبیعی باز می دارد و رغبتها و واکنشهای اصیل و واقعی وی را غالب نادیده می انگارد؛ برای مثال، در پژوهش مربوط به وقایع استرس زای زندگی، وقتی از فرد می خواهیم که مشخص کند کدام یک از وقایع فهرست شده را تجربه کرده است، اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه با چک فهرست فقط به شما می گوید که آیا این واقعه برای فرد اتفاق افتاده یا خیر، اما در خصوص معنای آن واقعه برای فرد و اینکه واقعه مذکور برای او چه معنایی دارد، اطلاعاتی به دست نمی دهد.

مردن یک حیوان خانگی هم می تواند به معنای مردن یک ماهی در آکواریوم منزل باشد و هم اینکه یک فرد سالخورده تنها مونسش (حیوان خانگی را از دست داده باشد.

مصاحبه نیمه ساخت دار» در خصوص وقایع زندگی، همانند مصاحبه طراحی شده توسط بر آون و هریس (۱۹۷۸) این امکان را به پژوهشگر می دهد تا از پاسخ سطحی فراتر رفته و معنا و اهمیت هر یک از وقایع گزارش شده را مشخص نماید.

سوالات بسته سوالاتی هستند که دارای مجموعه خاصی از گزینه های پاسخ هستند که پاسخ دهندگان می توانند از بین آنها انتخاب کنند. این سوالات ساختار یافته هستند و پاسخ های ممکن را به لیستی از انتخاب های از پیش تعریف شده محدود می کنند. سؤالات بسته اغلب برای جمع آوری داده های کمی استفاده می شوند و به راحتی قابل تجزیه و تحلیل و خلاصه می باشند. در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی سوالات بسته وجود دارد:

انتخاب های محدود: سوالات بسته مجموعه ای ثابت از گزینه های پاسخ را در اختیار پاسخ دهندگان قرار می دهد. این گزینه ها می توانند شامل چند گزینه ای، بله/خیر، رتبه بندی مقیاس (مثلاً از 1 تا 5) و موارد دیگر باشند.

داده های کمی: از آنجایی که پاسخ ها از پیش تعیین شده و دسته بندی شده اند، سؤالات بسته داده های کمی را ارائه می دهند که به راحتی می توان آنها را جدول بندی، تجزیه و تحلیل و مقایسه کرد.

سهولت تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل سوالات بسته ساده است زیرا دسته بندی پاسخ ها از پیش تعریف شده است. این امر شناسایی روندها، الگوها و روابط در داده ها را آسان تر می کند.

استانداردسازی: پرسش‌های بسته، سازگاری در جمع‌آوری داده‌ها را تضمین می‌کنند، زیرا همه پاسخ‌دهندگان با مجموعه‌ای از گزینه‌های پاسخ مشابه ارائه می‌شوند.

کارایی: پاسخگویی به سؤالات بسته اغلب در مقایسه با سؤالات باز برای پاسخ دهندگان سریعتر است، که می تواند به زمان و تفکر بیشتری نیاز داشته باشد.

موارد استفاده: سوالات بسته برای نظرسنجی، پرسشنامه، آزمون‌ها و مصاحبه‌های ساختاریافته که در آن نقاط داده‌ای خاص باید جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شوند، مناسب هستند.

نمونه سوالات بسته:

“آیا قبلا از وب سایت ما بازدید کرده اید؟ (بله / خیر)”
“در مقیاس 1 تا 5، چقدر از خدمات مشتریان ما راضی هستید؟”
“از کدام یک از پلتفرم های رسانه های اجتماعی زیر استفاده می کنید؟ (همه مواردی که اعمال می شوند را انتخاب کنید: Facebook، Twitter، Instagram، LinkedIn)”

سوالات بسته برای جمع آوری اطلاعات خاص، به دست آوردن داده های قابل اندازه گیری و زمانی که شما درک روشنی از طیف پاسخ های ممکن دارید، موثر هستند. با این حال، آنها ممکن است اطلاعات دقیق یا دقیقی را که سؤالات باز می توانند ارائه دهند، دریافت نکنند. در برخی موارد، ترکیبی از هر دو سؤال پایان بسته و باز می تواند درک جامعی از یک موضوع ایجاد کند.

 

نمونه سوالات بسته:

• خانه شما در این محل هست؟
• این غذا را دوست دارید؟
• ساعت چند است؟
• سرگرمی مورد علاقه ات چیست؟
• داری به پارک می روی؟
• کی رسیدی؟
• اهل کجایی؟
• خوش می گذرد؟
• خوش گذشت؟
• تهران را دوست داری؟
• شغلت را دوست داری؟
• کتاب می خوانی؟
• مجردی یا متاهل؟

اشتباهات رایج: سوالات ممنوعه را به دلیل شخصی بودن، از غریبه ها نپرسیم: مجردی یا متاهل؟ ازدواج کردید؟ چند سالتان هست؟ بچه دارید؟ می دانید سیگارکشیدن چقدر ضرر دارد؟ این را چند خریدی؟ چقدر حقوق می گیری؟

پیشنهاد:به جای سوال مجردی یا متاهل؟یا ازدواج کردی؟یا بچه داری؟بهتر است بپرسیم از خانواده ات بگو.

داستان:چند وقت پیش می خواستم یکی از آشنایان کم حرف را به گفتگو تشویق کنم.فهمیده بودم که به شهربازی رفته است.از او پرسیدم شهربازی خوش گذشت؟گفت آره.پرسیدم هیجان وسایل خطرناک آنجا را دوست داری؟گفت آره.همان لحظه از اینکه اینقدر کوتاه به سوالاتم پاسخ و به گفتگو ادامه نمی دهد،ناراحت شدم.بعدا متوجه شدم ایراد از نوع سوالاتی بوده که از او می پرسیدم.اشتباه من این بود که به جای سوالات توضیحی، از سوالات تک کلمه ای استفاده کردم.

اگر کسی از ما سوال بسته پرسید،جهت به جریان افتادن گفتگو از پاسخ های تک واژه ای خودداری کنیم.خودمان در یکی دو جمله پاسخ را ادامه دهیم.در غیر اینصورت گفتگو پایان می یابد.
مثال:
• شغلت را دوست داری؟ جواب دهیم:بله،این که در کارم با آدم های زیادی در ارتباط هستم را خیلی دوست دارم.بودن با آدم ها مرا شادتر می کند.


• لواشک دوست داری؟جواب:نه ،میانه ای با چیزهای ترش ندارم.بیشتر به چیزهای شیرین علاقه دارم.
• هر روز شش تا لیوان چایی می خوری؟جواب:بله،انگار به کافئین عادت کردم،به نظرم اینقدر وابستگی به چای

• شهربازی خوش گذشت؟بله،سقوط آزاد از ارتفاع هشتاد و پنج متری را خیلی دوست داشتم،نهایت هیجان بود.دلم می خواهد یکبار دیگر هم امتحانش کنم.

 

دوستان عزیز اگر علاقه مند به مطالب سوالات بسته پاسخ بودید پیشنهاد می کنیم بری روی  سوالات باز پاسخ هم کلیک کنید .

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  سوال های بسته پاسخ است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *