اعتبار محتوا

اعتبار محتوا

اعتبار محتوا

موضوع نوشته : اعتبار محتوا

اعتبار محتوا نوعي اعتبار است كه معمولا براي بررسي اجزاي تشكيل دهنده يك ابزار اندازه گيري به كار برده مي‌شود. به عنوان مثال براي يك آزمون پيشرفت تحصيلي بايد اعتبار محتواي آن را مورد نظر قرار داد. اعتبار محتواي يك ابزار اندازه گيري به سوال هاي تشكيل دهنده آن بستگي دارد. اگر سوال هاي ابزار معرف وپژگي ها و مهارت هاي ويژه اي باشد كه محقق قصد اندازه گيري آن‌ها را داشته باشد، آزمون داراي اعتبار مختوا است.

براي اطمينان از اعتبار مختوا، بايد در موقع ساختن ابزار (مانند طراحي پرسشنامه) چنان عمل كرد كه سوال هاي تشكيل دهنده ابزار معرف قسمت هاي محتواي انتخاب شده باشد. بنابراين اعتبار محتوا ويژگي ساختاري ابزار است كه همزمان با تدوين آزمون در آن تنيده مي‌شود. اعتبار محتواي يك آزمون معمولا توسط افرادي متخصص در موضوع مورد مطالعه تعيين مي‌شود. از اين رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگي دارد.

عتبار محتوا چیست؟

اعتبار محتوا درجه ای است که یک آزمون یا ابزار ارزیابی تمام جنبه های موضوع، سازه یا رفتاری را که برای اندازه گیری طراحی شده است، ارزیابی می کند. آیا موارد به طور کامل موضوع را پوشش می دهند؟ روایی محتوایی بالا نشان می دهد که آزمون به طور کامل موضوع را برای مخاطبان هدف پوشش می دهد. نتایج پایین تر نشان می دهد که آزمون شامل جنبه های مرتبط با موضوع موضوع نیست.

چک لیستی برای اعتبار محتوا. محققان معمولاً هنگام ایجاد آزمون یا نظرسنجی که دانش یک حوزه موضوعی را ارزیابی می کند، اعتبار محتوا را ارزیابی می کنند. آیا این آزمون طیف کاملی از موضوعات را در بر می گیرد؟ در روانشناسی، محققان معمولاً هنگام ایجاد یک مقیاس روانشناختی، مانند مقیاس افسردگی، اعتبار محتوا را در نظر می گیرند. آیا ابزار طیف کاملی از ابعاد مربوط به ساختار روانشناختی را پوشش می دهد یا فقط بخشی را پوشش می دهد؟

به عنوان مثال، تصور کنید که من آزمونی طراحی کرده‌ام که میزان درک دانش‌آموزان از آمار را در سطحی مناسب برای دوره مقدماتی دانشگاه ارزیابی می‌کند. روایی محتوا آزمون من را ارزیابی می کند تا ببیند آیا مطالب مناسب برای آن حوزه موضوعی در آن سطح از تخصص را پوشش می دهد. به عبارت دیگر، آیا آزمون من تمام جنبه های مربوط به حوزه محتوا را پوشش می دهد؟ آیا مفاهیم گم شده است؟

درباره انواع دیگر اعتبار و قابلیت اطمینان در مقابل اعتبار بیشتر بیاموزید.

 

تعریفی دیگر

اعتبار محتوا چیست؟ | تعریف و مثال

روایی محتوا ارزیابی می کند که چگونه یک ابزار (مانند یک آزمون) تمام بخش های مرتبط سازه ای را که قصد اندازه گیری آن را دارد پوشش می دهد. در اینجا، سازه یک مفهوم، مضمون یا ایده نظری است: به ویژه، مفهومی که معمولاً نمی‌توان آن را مستقیماً اندازه‌گیری کرد.

روایی محتوایی یکی از چهار نوع اعتبار اندازه گیری است. سه مورد دیگر عبارتند از:

اعتبار صوری: آیا محتوای آزمون برای اهداف آن مناسب به نظر می رسد؟
اعتبار معیار: آیا نتایج دقیقاً نتیجه مشخصی را که برای اندازه‌گیری طراحی شده‌اند، اندازه‌گیری می‌کنند؟
روایی سازه: آیا آزمون مفهومی را که قرار است اندازه گیری کند، اندازه گیری می کند؟
مثال: اعتبار محتوا در امتحانات
یک امتحان کتبی آزمایش می کند که آیا افراد دانش نظری کافی برای دریافت گواهینامه رانندگی دارند یا خیر. در صورتی که سوالات پرسیده شده هر موضوع ممکن در درس مربوط به قوانین راهنمایی و رانندگی را پوشش دهد، آزمون اعتبار محتوایی بالایی خواهد داشت. در عین حال، باید تمام سوالات دیگری را که مربوط به گواهینامه رانندگی نیستند نیز حذف کند.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  اعتبار مختوا  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *