آزمون های شناختی

آزمون های شناختی

آزمون های شناختی

موضوع نوشته : آزمون های شناختی

آزمون های شناختی

تست شناختی
تست های شناختی تست های کوتاه و سریعی هستند که بررسی می کنند مغز شما چقدر خوب کار می کند. این آزمایشات بیماری خاصی را تشخیص نمی دهند. در عوض، آنها یک مشکل در شناخت و نیاز به آزمایش عمیق تر را شناسایی می کنند.

آزمون های شناسی

یکی از روش‌های ارزیابی مشکلات انسان ها استفاده از آزمون‌ها است. آزمون‌ها معمولا نمونه‌هایی از خصوصیات و توانایی‌های فرد را به وسیله پرسش‌ها، عبارت‌ها و تکالیف نشان می‌دهند. با استفاده از نتایج آزمون‌ها افراد می‌توانند با ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود آشنا شوند و تصمیم‌ها و انتخاب‌های بهتری داشته باشند. اغلب آزمون‌های استاندارد دارای مبانی نظری نسبتا مستحکمی هستند که توسط بزرگان و نظریه پردازان علم روان شناسی ارائه شده‌‍‌اند.

امروز با پیشرفت تکنولوژی آزمون‌ها از شکل صرفا مداد-کاغذی خارج شده‌اند. نرم افزارها و دستگاه‌هایی که به ویژه جهت ارزیابی کارکردهای مغزی طراحی شده‌اند، تحول بسیاری در فرایند ارزیابی ایجاد کرده و دقت آن را بالا برده‌اند. بر این اساس در این نوشتار تلاش خواهیم کرد که شما را با آزمون‌های روان شناختی و اهداف آن آشنا کنیم.

تست شناختی چیست؟

آزمون های شناختی مشکلات مربوط به برخی عملکردهای مغز به نام “شناخت” را بررسی می کند. شناخت شامل تفکر، یادگیری، به خاطر سپردن و استفاده از قضاوت و زبان است. به مشکلات شناختی «اختلال شناختی» می گویند.

تست های شناختی مختلفی وجود دارد که اختلالات شناختی را بررسی می کند. آنها معمولاً شامل پاسخ دادن به سؤالات و انجام کارهای ساده مانند تکرار لیست کلمات یا املای کلمات به عقب هستند. متداول ترین آزمایشات معمولاً 15 دقیقه یا کمتر طول می کشد.

اختلال شناختی در میان افراد مسن شایع تر است، اما بخشی طبیعی از پیری نیست. این می تواند به دلیل بسیاری از شرایط پزشکی و سلامت روان ایجاد شود. برخی از این شرایط ممکن است قابل درمان باشند، مانند عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)، افسردگی و عوارض جانبی دارو.

درمان این شرایط ممکن است اختلال شناختی را بهبود بخشد یا آن را به طور کامل درمان کند. اما اختلال شناختی ناشی از زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر، درمان ندارد و با گذشت زمان بدتر می شود.

تست شناختی به تنهایی نمی تواند زوال عقل یا هر علت دیگری از اختلال شناختی را تشخیص دهد. اما نتایج آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا شما مشکلی در عملکرد مغز خود دارید که نیاز به آزمایش بیشتری دارد. این به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا آزمایش‌های مناسب را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال شناختی شما و اینکه آیا می‌توان آن را درمان کرد، سفارش داد. حتی اگر علت اختلال شناختی قابل درمان نباشد، اطلاعاتی که از تست شناختی به دست می آورید می تواند به شما و خانواده تان کمک کند تا برای مراقبت های آینده خود برنامه ریزی کنید.

نام‌های دیگر: ارزیابی شناختی، غربالگری شناختی، ارزیابی شناختی مونترال، آزمون MoCA، آزمون وضعیت ذهنی کوچک (MMSE) و Mini-Cog

 

آزمون‌های توانایی ذهنی


توانايي ذهني دربر گيرندة دامنة وسيعي از كاركردهاي شناختي مانند حافظه، تجسم فضايي و تفكر خلاق است. هوش نيز يكي از مفاهيم اساسي در حيطه شناخت است. آزمون‌هاي هوش و آزمون‌هاي مربوط به ارزيابي ساير توانايي‌ها، در طبقه آزمون‌هاي توانايي ذهني قرار دارند. آزمون‌هاي هوش به دو دسته تقسيم مي‌شوند: آزمون‌هاي هوش انفرادي و آزمون‌هاي هوش گروهي. مقياس هوش بزرگسالان وكسلر، مقياس هوش استنفورد بينه و آزمون هوش ریون از مشهورترين و كاربردي‌ترين آزمون‌هاي هوش به ‌شمار مي‌آيند.

 

 آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي، از رايج‌ترين آزمون‌هايي هستند كه براي ارزيابي سطح دانش يا مهارت افراد در حيطه‌اي خاص طراحي شده‌اند. اين آزمون‌ها به دو دسته عمده، آزمون‌هاي معلم ‌ساخته و آزمون‌هاي استاندارد  تقسيم مي‌شوند. آزمون نارساخوانی و آزمون ریاضی ایران کی مت از ابزار‌هاي ارزيابی پيشرفت تحصيلي‌اند كه سطوح مختلف خواندن و ریاضی را ارزيابي مي‌كنند.

 

 آزمون‌های شخصیت

آزمون‌هاي شخصيت با هدف جمع‌آوري اطلاعات در مورد شخصيت انسان طراحي شده‌اند. اين آزمون‌ها به دو نوع اصلی تقسيم مي‌شوند: آزمون‌هاي عيني شخصيت و آزمون‌هاي فرافكن.
نمونه‌ای از آزمون‌های عینی، آزمون MMPI، آزمون نئو، آزمون میلون و … است. این آزمون‌ها جنبه‌های مختلف شخصیت فرد را بررسی می‌کنند. بسیاری از این آزمون‌ها برای بررسی سازگاری شخصیت دو فرد، قبل از ازدواج نیز انجام می‌شود.

در آزمون‌های فرافكن، فرض بر اين است كه آزمودني‌ها نيازها و انگيزه‌هاي خود را فرافكن مي‌كنند. آزمون لكه جوهر رورشاخ، آزمون TAT، آزمون ساکس و جملات ناتمام راتر از آزمون های رایج فرافکنی هستند.

 

 آزمون‌های علاقه، نگرش‌ها و ارزش‌ها

میزان علايق شغلي، از مهم‌ترين مفاهيم ارزيابي در اين طبقه است. اين آزمون‌ها در دبيرستان‌ها كاربرد بسياري دارند، زيرا ما را در شناسايي علايق شغلي دانش‌آموزان ياري مي‌دهند. آزمون علاقه استرانگ و زمينه‌يابي علاقه شغلي كودر و آزمون هالند نمونه‌هايي از آزمون‌هاي شغلي محسوب مي‌شوند. علاوه بر علايق شغلي، آزمون‌هاي مربوط به سنجش نگرش‌ها و ارزش‌ها نيز در اين طبقه قرار مي‌گيرند.

 

 آزمون‌های عصب-روانشناختی

آزمون‌هاي عصب‌-روانشناختي به‌ منظور جمع‌آوري اطلاعات در مورد كاركردهاي سيستم عصبی به‌ ويژه مغز، طراحي شده‌اند. این آزمون‌ها کارکردهای روانشناختی را اندازه می‌گیرند که به ساختار خاصی در مغز مربوط هستند. نمونه‌ای از این آزمون‌ها عبارتند از: آزمون برج لندن، لوریا نبراسکا، ان بک و ویسکانسین. این آزمون‌ها برای تشخیص بسیاری از نارسایی‌های عصب روان شناختی کاربرد دارند.

 

آزمون‌های تشخیص اختلال‌های بالینی

این آزمون‌ها به صورت جامع و یا تک بعدی اختلال‌های بالینی شامل افسردگی، اضطرب، وسواس و اختلال دو قطبی را ارزیابی می کنند.

 

 آزمون‌های غربالگری با هدف شناسایی افراد در معرض خطر

در این آزمون‌ها افرادی که نشانه های برخی اختلال‌ها را دارند شناسایی شده و با مداحله زود هنگام از بروز جدی مشکل پیشگیری می‌شود. این آزمون‌ها به ویژه در شناسایی تاخیرهای تحولی نقش به سزایی دارند.

بررسی شاخص های رشد کودک از تولد تا ۵ سالگی

غربالگری مشکلات رفتاری وهیجانی کودکان

آزمون های شناسی

ارزیابی مشکلات حسی/ حرکتی از جمله این آزمون‌ها به شمار می‌روند.

 آزمون‌های تشخیصی اختلال‌های دوران کودکی و نوجوانی شامل:

ناتوانی‌های یادگیری

نارسایی توجه/ بیش فعالی

لجبازی و نافرمانی

رفتارهای ضد اجتماعی

اختلال سلوک

اتیسم

افسردگی

وسواس

اضطراب

آزمون های شناسی

 

چرا ممکن است به آزمون های شناختی نیاز داشته باشم؟

تست‌های شناختی معمولاً در صورت مشکوک بودن به زوال ذهنی یا اختلال انجام می‌شوند. ممکن است خودتان متوجه چنین کاهشی شده باشید یا یکی از دوستان نزدیک یا یکی از اعضای خانواده متوجه شده باشد.

تست های غربالگری شناختی چه چیزی را نشان می دهند؟

تست های غربالگری شناختی تست های ساده، سریع و اساسی هستند. آنها کمک می کنند تا مشخص شود آیا در برخی از جنبه های شناخت شما مشکلی وجود دارد یا خیر.

تست های غربالگری شناختی هیچ اطلاعاتی در مورد موارد زیر نشان نمی دهند:

چرا ممکن است اختلال شناختی وجود داشته باشد.
محل اختلال شناختی در مغز شما.
وضعیتی که ممکن است باعث اختلال شناختی شود.
شدت اختلال شناختی.
بر اساس نمره خود، ممکن است نیاز به آزمایش عمیق تری داشته باشید. در این صورت، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک ارزیابی عصب روانشناختی را تجویز می کند.

نمرات ضعیف و خوب در آزمون شناختی به چه معناست؟
نمرات ضعیف (پایین) اطلاعات بیشتری نسبت به نمرات خوب (بالا) ارائه می دهد. نمره بسیار پایین معمولاً به این معنی است که برخی از اختلالات مغزی وجود دارد. اما نمره خوب لزوماً به این معنی نیست که هیچ اختلال مغزی وجود ندارد. هنوز ممکن است مشکلاتی در عملکرد مغز وجود داشته باشد.

آیا از آزمون های شناختی برای تشخیص زوال عقل استفاده می شود؟
تست های غربالگری شناختی به طور خاص برای تشخیص زوال عقل استفاده نمی شوند. اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما فکر می‌کند که به آزمایش‌های بیشتر یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری نیاز دارید، این آزمایش‌ها را سفارش می‌دهند یا شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهند.


آزمون های شناختی برای چه کاری استفاده می شود؟

در صورتی که فرد علائمی از مشکل در حافظه، تفکر یا سایر عملکردهای مغزی خود را نشان دهد، از تست شناختی استفاده می شود. این آزمایش نشان می دهد که آیا فرد مشکلی دارد که نیاز به آزمایش بیشتری دارد.

تست شناختی اغلب برای غربالگری افراد مسن از نظر وضعیتی به نام اختلال شناختی خفیف (MCI) استفاده می شود. افراد مبتلا به MCI ممکن است متوجه شوند که نسبت به سایر افراد هم سن و سال خود با حافظه مشکل بیشتری دارند. آنها ممکن است چیزهای بیشتری را از دست بدهند یا در پیدا کردن کلمات برای آنچه می خواهند بگویند مشکل بیشتری داشته باشند. اما هنوز هم می توانند فعالیت های معمول روزانه خود را انجام دهند.

هیچ درمانی برای MCI وجود ندارد. اگر به این عارضه مبتلا هستید، ممکن است ارائه‌دهنده آزمایش‌های شناختی را به عنوان بخشی از چکاپ معمولی‌تان انجام دهد تا ببیند آیا عملکرد مغزتان تغییر کرده است یا خیر. به این دلیل که محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به MCI نسبت به افراد بدون MCI در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند. اما در بسیاری از موارد، علائم MCI ثابت می ماند یا حتی با گذشت زمان بهبود می یابد.

چرا به تست شناختی نیاز دارم؟

در صورت بروز علائم اختلال شناختی ممکن است نیاز به تست شناختی داشته باشید. ممکن است خودتان متوجه این تغییرات شوید یا خانواده یا دوستانتان متوجه این تغییرات شوند. علائم اختلال شناختی عبارتند از:

فراموش کردن قرارها و رویدادهای مهم
از دست دادن چیزها اغلب
در پیدا کردن کلماتی که معمولاً می دانید مشکل دارید
از دست دادن رشته افکار خود در گفتگوها، فیلم ها یا کتاب ها
احساس افزایش تحریک پذیری و یا اضطراب

 

مقاله ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  آزمون های شناختی  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   
 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *