خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری اعتبار درونی و بیرونی تحقیق

اعتبار درونی و بیرونی تحقیق

اعتبار درونی وبیرونی تحقیق

اعتبار درونی وبیرونی تحقیق

موضوع نوشته : اعتبار درونی وبیرونی تحقیق

اعتبار درونی بررسی می‌کند که آیا طراحی، انجام و تحلیل مطالعه بدون سوگیری به سؤالات تحقیق پاسخ می‌دهد یا خیر. روایی خارجی بررسی می کند که آیا یافته های مطالعه را می توان به زمینه های دیگر تعمیم داد یا خیر.

نکته:

قابلیت اطمینان و اعتبار

پایایی و روایی مفاهیمی هستند که برای ابزارهایی مانند مقیاس های رتبه بندی و ابزار غربالگری به کار می روند. روایی بیانگر این است که یک ابزار تا چه حد کاری را که قرار است انجام دهد به خوبی انجام می دهد. به عنوان مثال، آیا ابزاری که افسردگی را غربال می کند، این کار را با حساسیت و ویژگی بالا انجام می دهد؟ قابلیت اطمینان، سازگاری با نتایج به دست آمده را توصیف می کند. به عنوان مثال، اگر ابزاری که شدت افسردگی را ارزیابی می کند، دو بار در مدت یک ساعت برای یک بیمار تجویز شود، آیا نمرات به دست آمده تقریباً مشابه هستند؟ انواع مختلف پایایی و اعتبار، ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب ابزارهای تحقیقاتی و بالینی را توصیف می‌کنند. همچنین می‌توان روایی را برای مطالعات آزمایشگاهی و بالینی و همچنین برای یافته‌های آن‌ها به کار برد

تعریف اعتبار درونی و بیرونی:

اعتبار درونی: نمایانگر آن است که تا چه اندازه یافته های تحقیق از صحت و دقت لازم برخوردار است.

اعتبار بیرونی :اعتبار بیرونی با این امر سرو کار دارد که تا چه اندازه یافته های تحقیق که با استفاده از یک نمونه به دیت آمده به گروه وسیع تری از آزمودنی ها یا شرایط دیکری قابل تعمیم است.

دو نوع اعتبار درونی را می توان مد نظر قرار داد:

الف : اعتبار بیرونی با توجه به جامعه ی مورد مطالعه.

ب: اعتبار بیرونی زیست محیطی.

در اعتبار بیرونی جمعیتی تعمیم یافته ها به جامعه ی آماری مورد نظر قرار میگیرد.در حالی که در اعتبار بیرونی زیست محیطی یافته های تحقیق از یک مجموعه شرایط ویژه که پژوهشگر در چارچوب آنها تحقیق خود را به انجام رسانده است به شرایط طبیعی تعمیم داده میشود.

اعتبار درونی، (به انگلیسی: Internal validity) معیاری که توسط آزمایش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اعتبار درونی یک تحقیق یعنی یافته‌های یک مطالعه باید حاصل متغییر های مستقل و وابسته باشد، که دستکاری، اندازه‌گیری یا انتخاب شده‌اند.

متغیرهایی که در آزمایش‌ها یا مدل‌سازی‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند به سه نوع تقسیم شوند. “متغیر وابسته”، “متغیر مستقل”، و سایر متغیرها. “متغیر وابسته” خروجی یا نتیجه، یا چیزی آزمون شده را نشان می دهد برای بررسی اینکه آیا آن، واقعاً نتیجه است. “متغیرهای مستقل” ورودی‌ها یا علّت‌ها، یا چیزهای آزمون شده را نشان می‌دهد، برای بررسی اینکه آیا واقعاً آن‌ها علّت هستند. متغیرهای دیگر هم ممکن است بر حسب دلایل متنوعی مشاهده بشوند

 

عوامل موثر بر اعتبار درونی:

1. انتخاب اختلافی:در برخی از طرحهای آزمایشی ممکن است پژوهشگر نا خواسته افراد قوی تری را برای گروه آزمایشی انتخاب کند.

2.افت آزمودنی:در طول اجرای تحقیق ممکن است برخی از آزمودنی ها به دلایل مختلف از ادامه ی مشارکت در تحقیق خودداری کنند.

3.پیش آزمون :در بسیاری از طرحهای آزمایشی که در علوم رفتاری اجرا می شود  معمولا قبل از عمل آزمایشی ،یک پیش آمون بر آزمودنی ها اجرا می شود.پس از پیش آزمون عمل آزمایشی اجرا شده و سر انجام آزمون نهایی اجرا می شود از آنجا که معمولا پیش آزمون و پس آزمون مشابه است ،آزمودنی ها با گذراندن پیش آزمون تجربه ی بیشتری کسب می کنند و در آزمون نهایی پاسخ هاای بهتری عرضه می کنند.

4. ابزار اندازه گیری: برای سنجش متغیر وابسته به کار میرود با یداز قابلیت اعتماد و اعتبار لازم برخوردار باشد.

5.تداخل اعمال آزمایشی: اگر آزمودنی های گروه کنترل بدانند که عملکردشان با گروه دیگر مقایسه میشود ممکن است تا سعی کنند تا برتری خود را نشان دهند.به عبارت دیگر اگر آزمودنی ها از شرایط آزمایشی یکدیگر با اطلاع باشند ،این امر میتواند به عدم تفکیک اعمال گروه آزمایشی و کنترل از یکدیگر منجر شود.

6.همزمانی : چنانچه طرح تحقیق همزمان با اجرای یک فعالیت مشابه به اجرا در بیاید،یا یا رویداد باقوه موثری روی متغیر وابسته اثر بگذارد در این صورت ممکن است نتیجه ی آزمایش خدشه دار گردد.

7.بلوغ: ممکن است در جریان اجرای تحقیق آزمودنی ها از نظر جسمانی و روانی تغییر کنند.

8.تعامل (اثر متقابل )انتخاب با سایر عوامل: در برخی از طرح های آزمایشی ،عامل انتخاب آزمدنی ها با برخی از عوامل  از جمله رشد آنان تعامل داشته  و در نتیجه ی تحقیق تاثیر میگذارد.

9. رگرسیون آماری: بعضی اوقات آزمودنی ها بر اساس نمره ی کسب شده در یک درس (یا صفت متغیر)به گروههای آزمایشی و کواه منتسب میشوند.در این حالت ممکن است  افرادی انتخاب شوند که در انتهای طیف مقیاس اندازه گیری باشند.

10. تحلیل آماری: استفاده از روشهای آماری نا مناسب ممکن است باعث نتیجه گیری های غیر دقیق شود .

11.سو گیری پژوهشگر: در برخی از موارد پژوهشگر ممکن است انتظارات خود را از نتایج آزمایش به آزمودنی ها تلقین کند که این خود بر نتایج آزمایش اثر گذار است.

 

عوامل موثر بر اعتبار بیرونی

اعتبار بیرونی

برقراری تناسب میان اعتبار درونی و بیرونی از اهمیت برخوردار است.

اگر یک پژوهش ویژه ی ، جنس، سن، طبقه و افرادی با مدرک تحصیلی خاص باشد، چگونه می توان نتایج این پژوهش را به جامعه ی گسترده ای تعمیم داد؟

به طور مثال، معادله ی رگرسیونی که از کارگران حادثه دیده و حادثه ندیده، در یک شرکت صنعتی به دست آمد، قابل تعمیم در همان شرکت و یا شرکت های مشابه است.

عموماً پژوهش های مهم باید به نحوی تنظیم شوند که سطح تعمیم پذیری قابل قبولی داشته باشند.

به هر حال، آن چه که انجام یک پژوهش را ضروری می کند، امید به تعمیم پذیری آن است.

هنگامی که پژوهشگر قصد دارد نتایج پژوهش را به جامعه ی اصلی تعمیم دهد، باید درجه ی شباهت میان نمونه ی پژوهش را با جامعه ی اصلی بررسی کند.

اصولاً یک ارزیابی نظری، منصفانه و گروهی می تواند نسبت به تعمیم نتایج پژوهش به جامعه ی بزرگ تر تصمیم گیری بکند.

بنابراین، تعمیم نتایج متأثر از جامعه ی پژوهش و میزان تعاملی است که مداخله ی آزمایشی با ویژگی های شخصیتی آزمودنی ها به وجود می آورد.

تعامل میان مداخله ی آزمایشی با ویژگی های شخصیتی، اعتبار آزمون های روانی و نتایج پژوهش ها را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد.

به طور مثال، آزمون های روانی که برای پیش بینی متغیر ملاک (موفقیت، خشنودی شغلی و …) طراحی می شوند، در سطوح گوناگون متغیرهای دیگر مانند انگیزه، طبقه ی اجتماعی، برون گرایی و … ممکن است نتایج گوناگونی نشان دهند.

بروز نتایج گوناگون در سطوح متغیرهای دیگر، آشکارا اثر تعاملی را نمایش داده و تعمیم پذیری یافته های پژوهشی را محدود می کند.

جهت گیری پژوهش ها به سمت بررسی اثرات تعاملی میان متغیرها، چشم انداز نوید بخش اما، پیچیده ای جهت درک بهتر پدیده های انسانی فراهم کرده است.

الف:عوامل مربوط به جامعه :

1.معرف نبودن جامعه ای که آزمایش بر آن اجرا میشود:پژوهشگر ممکن است که از یک جامعه در دسترس آزمودنی ها را انتخاب کند و طرح تحقیق را به اجرا در بیاورد و پس از آن بخواهد نتیجه ی آزمایش را به تمام جامعه تعمیم دهد.

ب:عوامل زیست محیطی

1. تعریف مبهم عمل آزمایشی :اگر متغیر مستقل به طور دقیق تعریف نشده با شد نمی توان یافته های تحقیق را تعمیم داد.

2.اثرات نو بودن محیط آزمایشی: حا لت نو بودن وضعیت جدید آزمایشی ممکن است آزمودنی ها را تحت تاثیر قرار دهد.به عبارت دیگر اگر در نتیجه ی نهایی میان گروه آزمایشی و گواه تفاوتی مشاهده شود این تفاوت ممکن است به علت نو بودن شرایط آزمایشی و اثری که بر آزمودنی ها گذاشته است باشدو نه بواسطه ی عمل آزمایشی.

3.تعریف ناکافی متغیر وابسته : در برخی از طرح های آزمایشی تعریف متغیر وابسته و یا اندازه گیری های آن از دقت کافی بر خوردار نیست.

4. اثرواکنشی شرایط آزمایشی(حالت پیش آزمون و پس آزمون ):در برخی از پژوهش های آزمایشی،پیش آزمون آزمودنی ها را نسبت به عمل آزمایشی حساس تر میکند.

5.اثر تعاملی زمان ،نوع و دفعات اندازه گیری متغیر وابسته :پژوهشگر به دو یا چند اندازه گیری از متغیر وابسته در فاصله ی زمانی کوتاهی بسنده میکند.

6.اثر انتظار آزمایشگر(اثر روزنتال):انتظار و نگرش آزمایشگر می تواند بر نتیجه ی تحقیق اثر گذاشته و اعتبار بیرونی را خدشه دار کند.

اعتبار درونی وبیرونی تحقیق

خلاصه

پایایی و روایی ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب ابزارهای تحقیق را توصیف می‌کند. مفهوم روایی برای مطالعات پژوهشی و یافته های آنها نیز به کار می رود. اعتبار درونی بررسی می‌کند که آیا طراحی، انجام و تحلیل مطالعه بدون سوگیری به سؤالات تحقیق پاسخ می‌دهد یا خیر. روایی خارجی بررسی می کند که آیا یافته های مطالعه را می توان به زمینه های دیگر تعمیم داد یا خیر. اعتبار اکولوژیکی به طور خاص بررسی می کند که آیا یافته های مطالعه را می توان به تنظیمات زندگی واقعی تعمیم داد یا خیر. بنابراین اعتبار اکولوژیکی زیرشاخه ای از اعتبار خارجی است. این مفاهیم با استفاده از مثال‌ها توضیح داده می‌شوند تا خوانندگان متوجه شوند که چرا در نظر گرفتن اعتبار داخلی، خارجی و زیست‌محیطی برای طراحی و انجام مطالعات و برای درک شایستگی‌های تحقیقات منتشر شده مهم است.

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  اعتبار درونی وبیرونی تحقیق است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *