خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری آزمون های فرافکن_آزمون عینی شخصیت

آزمون های فرافکن_آزمون عینی شخصیت

آزمون عینی شخصیت

  آزمون عینی شخصیت

 

برای سنجش شخصیت دو دسته آزمون وجود دارد، آزمونهای عینی و آزمونهای فرافکن. در آزمونهای عینی معمولا از مجموعه استانداردی از سوالات و جملات است که آزمون دهنده براساس یک رشته گزینه ها به آن پاسخ می دهد. پاسخ ها به صورت بلی/ خیر یا با استفاده از یک مقیاس ابعادی است (برای مثال، به شدت  مخالفم=۰، مخالفم=۱، نظری ندارم=۲، موافقم=۳، به شدت موافقم=۴). این آزمونها نقاط ضعف و قوتی هم دارند.

نقاط قوت: این پرسش نامه ها مقرون به صرفه اند، و بیمار می تواند بدون کمک گرفتن از کسی آنها را پر کند، و حتی می توان به صورت رایانه ای آنها را نمره گذاری و تفسیر کرد. نمره گذاری و اجرای نسبتا ساده و دقیقی دارند.

نقاط ضعف: ماده های بسیاری از پرسشنامه ها ماهیت رفتاری دارند. بنابراین علاقمندان به انگیزه ها یا پویایی روان به نتایج چندانی نمی رسند. ممکن است دو نفر با مشکلی غیر مشابه یک گزینه را انتخاب کنند اولی به دلیل رفتاری و دومی به دلیل انگیزشی. بنابراین دو نفر نمره واحدی می گیرند درحالیکه کاملا با هم فرق دارند.

مشکل بعدی صریح بودن معنای سوالات است به طوریکه مراجع یا بیمار می تواند به دروغگویی یا سرهم بندی کردن رو آورد تا خود را بهتر نشان دهد. درک محدود یا حتی ناتوانی در خواندن می تواند سبب پاسخگویی تصادفی به سوالات باشد.(اصول روانشناسی بالینی- فیرس و ترال- ص۲۹۷

تست شخصیت عینی چیست؟ تعریف تست شخصیت عینی یک سیستم خود گزارش دهی است که ویژگی های شخصیتی را در مقیاس «بله» یا «نه» می سنجد. این آزمون‌ها عینی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فردی که آزمون را انجام می‌دهد از تأثیرگذاری بر آزمون‌دهنده جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، آزمون در منطقه ای عاری از حواس پرتی انجام می شود. این شبیه به یک محیط آموزشی است که در آن یک آزمون پشت میز در یک محیط خنثی و عاری از محرک های بیرونی برگزار می شود. سرپرست از تشویق داوطلب و پاسخ دادن به سؤالات در مورد معنای آزمون خودداری می کند. آزمون‌دهنده موظف است که آزمون را تفسیر کند و بر اساس شایستگی خود به سؤالات پاسخ دهد. این نتایج قابل اعتمادتر و معتبرتری را تولید می کند که بر اساس باورهای آزمون گیرنده است تا تأثیر خارجی.

 

آزمونهای شخصیتی

آزمونهای شخصیتی یکی از وسایلی است که کاربرد زیادی دارند. آزمونهای شخصیتی هم به عنوان وسیله ای برای شناسایی ویژگیهای شخصیتی اشخاص و هم به عنوان وسیله ای برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روانشناختی مطرح می باشند.

آزمون نئو یکی از بهترین آزمونهای شخصیتی است که برای شناسایی ویژگیهای شخصیتی اشخاص بهنجار بکار می رود . این آزمون ابعادمختلف شخصیتی مانند بعد برون گرایی ، عصبی بودن و انعطاف پذیری را می سنجد. این آزمون ۲۴۰ جمله دارد و آزمودنی در هنگام پاسخ به جملات آزمون موافقت یا مخالفت خود را در یک طیف با درجات صفر تا چهارمشخص می کند.

آزمونهایی که برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روانشناختی بکار می رود به  آزمونهای شخصیتی عینی (Object) و آزمونهای شخصیت فرافکن(Projective) طبقه بندی می شود. آزمونهای شخصیتی عینی به آزمونهای مداد و کاعذی هم معروف هستند. از ویژگیهای این آزمونها اعتبار و پایایی خوب و استفاده از پرسشنامه می باشد. از جمله مهمترین این آزمونها آزمون شخصیتی(MPPI)و آزمون شخصیتی (MCMI) می باشد.آزمونهای شخصیتی فرافکن بیشتر به صورت تصویری می باشد و پاسخهای درست و نادرست ندارند . این آزمونها می توانند تعارضات درونی که ناهشیارهستند آشکار نمایند. از جمله مهمترین آزمون های شخصیتی فرافکن آزمونهای رورشاخ و TATمی باشند.مزیت مهم آزمون های شخصیتی فرافکن آشکار نمودن تعارضات ناهشیار و عیب مهم این آزمون ها پایین بودن میزان اعتبار و پایایی آنها می باشد.

 

سوالات متداول

چرا تست های شخصیت مهم هستند؟
تست های شخصیت عینی می تواند به فرد کمک کند تا در مورد مسیر شغلی و موقعیت شغلی خود تصمیم بگیرد. آنها همچنین می توانند برای کمک به تعیین سازگاری با شخص دیگر استفاده شوند.

منظور از تست شخصیت چیست؟
تست شخصیت عینی یک سیستم خود گزارش دهی است که ویژگی های شخصیتی را در مقیاس بله یا خیر اندازه گیری می کند. این تست‌ها عینی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا فردی که آزمون را انجام می‌دهد از تأثیرگذاری بر آزمون‌دهنده جلوگیری می‌کند.

عینی ترین تست شخصیت چیست؟
پرسشنامه شخصیت چند فازی مینه سوتا یا MMPI-2 پرکاربردترین تست شخصیت عینی است. یک آزمون معتبر است.

چند نمونه از آزمون های عینی چیست؟
MMPI-2، MBTI و MCMI-III همگی نمونه های متفاوتی از تست های شخصیت عینی هستند. MMPI-2 پرکاربردترین تست شخصیت عینی است.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  آزمون عینی شخصیت  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده آزمون های فرافکن کلیلک کنید .

 

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *