خانه وبلاگ روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه - فصل پنجم پایان نامه

فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه – فصل پنجم پایان نامه

فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه

فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه

 

فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه

نوشتن قسمت بحث و نتیجه گیری

در نوشتن قسمت بحث و نتیجه گیری به تفسير نتايج، بحث و نتيجه‌گيري و ارتباط ميان يافته‌ها با تحقيقات و تئوري‌هاي پيشين پرداخته می‌شود. ساختار اين بخش بر عكس مقدمه است، از جزئيات نتايج پژوهش شروع و به سمت كليات حركت مي‌كنيم.

جهت مشاهده مقاله جامع طریقه نوشتن فصل 1 تا 5 پایان نامه کلیک کنید .

جهت مشاهده نمونه کار های فصل چهارم پایان نامه کلیک کنید .

ساختار بخش بحث و نتیجه‌گیری

۱- می‌توان این بخش را با ذکر دوباره هدف پژوهش شروع کرد. به مثال زیر توجه کنید:

پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط بین گرم شدن هوای کرده زمین و تغییرات اقلیمی در دشت‌های شمال غربی ایران انجام گرفت.

۲- یافته‌ها به صورت خلاصه و به شکل جداگانه آورده می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

اولین یافته‌ای که از پژوهش حاضر به دست آمد، این بود که گرمایش زمین سبب کاهش آب‌های سطحی شده است.

۳- نتیجه به دست آمده را با نتایج پژوهش‌های پیشین مقایسه کنید و ذکر کنید که آیا این یافته با پژوهش‌های دیگر همسو بوده است یا خیر.

۴- یافته به دست آمده را تبیین کنید. چرا چنین نتیجه‌ای به دست آمده است. برای این کار می‌توانید از مدل‌ها یا نظریات مختلف استفاده کنید.

۵- تمام یافته‌های به دست آمده را در بخش نتیجه‌گیری خلاصه کنید.

۶- محدودیت‌های پژوهش را ذکر کنید و پیشنهاداتی برای پژوهش‌های آینده ارائه دهید.

جهت مشاهده نمونه کار های فصل چهارم پایان نامه کلیک کنید .

 

فصل پنجم پایان نامه معمولاً به فصل «بحث» اشاره دارد. این فصل فرصتی را برای محقق فراهم می‌کند تا نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق را تفسیر و بحث کند، این نتایج را با اهداف یا سؤالات تحقیق مرتبط کند و آنها را در چارچوب گسترده‌تر ادبیات موجود قرار دهد. فصل بحث به محقق اجازه می دهد تا نتیجه گیری کند، پیامدهای یافته ها را برجسته کند و زمینه هایی را برای تحقیقات آینده پیشنهاد کند.

در اینجا یک ساختار کلی و عناصر کلیدی که اغلب در فصل بحث پایان نامه گنجانده شده است:

اهداف یا سؤالات تحقیق را مجدداً بیان کنید:

با بیان مختصر اهداف اصلی تحقیق یا سوالات مطرح شده در مطالعه شروع کنید.

خلاصه یافته های کلیدی:

خلاصه ای مختصر از یافته های اصلی تحقیق خود ارائه دهید. مهمترین نتایج را بدون پرداختن به جزئیات زیاد ذکر کنید.

تفسیر نتایج:

معنای یافته های خود را تفسیر کنید و توضیح دهید که چگونه آنها با انتظارات یا فرضیه های اولیه شما همسو می شوند یا از آنها منحرف می شوند.

مقایسه با ادبیات موجود:

در مورد اینکه چگونه یافته های شما با مطالعات تحقیقاتی قبلی یا چارچوب های نظری مقایسه می شود بحث کنید. شباهت ها، تفاوت ها و زمینه های توافق یا واگرایی را برجسته کنید.

مفاهیم نظری:

توضیح دهید که چگونه یافته های شما به نظریه ها یا مفاهیم موجود کمک می کند. در مورد اینکه آیا نتایج شما دیدگاه های نظری فعلی را پشتیبانی می کند، به چالش می کشد یا گسترش می دهد، بحث کنید.

مفهوم عملی:

به اهمیت عملی یافته های خود توجه کنید. توضیح دهید که چگونه نتایج تحقیق شما می‌تواند در زمینه‌های دنیای واقعی اعمال شود یا بینش‌هایی را برای پزشکان فراهم کند.

محدودیت ها:

محدودیت های مطالعه خود را بپذیرید. در مورد هر گونه محدودیت، سوگیری یا عاملی که ممکن است بر اعتبار یا تعمیم پذیری یافته های شما تأثیر بگذارد، بحث کنید.

توضیحات جایگزین:

به توضیحات جایگزین بالقوه برای نتایج خود بپردازید. عوامل یا متغیرهای دیگری را در نظر بگیرید که می تواند بر نتایج مشاهده شده شما تأثیر بگذارد.

مسیرهای تحقیقاتی آینده:

زمینه هایی را برای تحقیقات آینده پیشنهاد دهید که می تواند بر یافته های شما کمک کند یا گسترش دهد. سوالات بی پاسخ یا راه های بالقوه برای بررسی بیشتر را شناسایی کنید.

نتیجه:

نکات کلیدی بحث شده در فصل را خلاصه کنید و مفاهیم تحقیق خود را مجدداً تکرار کنید.

بازتاب و بینش شخصی:

هر گونه بازتاب شخصی در مورد فرآیند تحقیق، چالش های پیش رو و درس های آموخته شده را به اشتراک بگذارید.

سنتز و بسته شدن:

کل سفر تحقیقاتی را با مرور مختصر مسئله تحقیق، اهداف، روش‌شناسی، نتایج و اکنون بحث یافته‌ها ترکیب کنید.

به یاد داشته باشید که فصل بحث فرصتی برای نشان دادن مهارت های تفکر انتقادی، توانایی شما در ترکیب اطلاعات و درک شما از مفاهیم گسترده تر تحقیق شما است. این باید به خوبی سازماندهی شده، واضح و منطقی باشد تا خوانندگان را در فرآیند فکر و نتیجه گیری شما راهنمایی کند.

 

اصول اساسی در نوشتن قسمت بحث و نتیجه گیری

۱- ابتدا با بياني كلي راجع به ماهيت نتايج، بحث را شروع كنيد. مي‌توان قبل از آن نيز يك بار ديگر هدف اصلي پژوهش راذكر كرد

۲-  ساختار اين بخش فني‌تر از ساير بخش‌ها است. از بحث در خصوص نتايج و تعبير و تفسير آن‌ها شروع مي‌شود، سپس يك نتيجه‌گيري از يافته‌هاي به عمل مي‌آيد.

۳- در قسمت نتيجه‌گيري سعي مي‌شود نتايج مطالعه حاضر در بدنه دانش موجود قرار گيرد. تلویحات نظري، عملي، تجربي و روش‌شناختي يافته‌ها بيان مي‌شود. در پايان محدوديت‌ها مطالعه حاضر و پيشنهادهايي براي مطالعات آتي مورد بحث قرار مي‌گيرد.

۴- اگر ساختار نگارش مقدمه را به مثابه قيفي در نظر بگيريم كه از كليات يعني زمينه بحث شروع مي‌شود و به جاي باريك قيف يعني فرضیات ختم مي‌شود؛ ساختار نگارش بحث مشابه يك قيف بر عكس است كه از جاي باريك يعني بحث و تفسير در خصوص تك تك نتايج شروع مي‌شود و به بالاي قيف يعني نتيجه گيري و بسترسازي براي ارائه نظريه و بسط دانش ختم مي‌شود.

۵- تبيين‌هاي ارائه شده را به نكاتي كه در مقدمه به آن اشاره كرديد ربط دهيد.

جهت مشاهده مقاله جامع طریقه نوشتن فصل 1 تا 5 پایان نامه کلیک کنید .

۶- نتايج را با كلمات متفاوت دوباره در اين قسمت تكرار نكنيد.

۷- يافته‌هاي جديد را در مقايسه با يافته‌هاي ديگران تفسير كنيد.

۸- تبيين‌هاي احتمالي همسويي و ناهمسويي نتايج مطالعه خود را با مطالعات ديگران بيان كنيد.

۹- به محدوديت‌هاي مطالعه خود اشاره كنيد. به مواردي اشاره شود كه در ارتباط با يافته‌هاي پژوهش است و تعميم پذيري آن‌ها را با اشكال مواجه مي‌سازد. گرفتاري‌هاي پژوهشگر در اين قسمت جايگاهي ندارد.

۱۰- پيشنهادهاي ارائه شده در راستاي حل محدوديت‌ها و قابل اجرا باشد.

۱۱- ذکر کمک هایی که این یافته به گسترش دانش نظری نموده است.

۱۲- مشخص کنید که یافته‌های شما در چه بخش‌هایی کاربرد دارد.

۱۳- احاطه یافتن بر نظریه‌ها و ادبیات پژوهش قبل از اقدام به تدوین این قسمت.

۱۴- خودداری از ارائه قضاوت‌های شخصی و آوردن تفسیرهای ورای داده‌ها.

۱۵- خودداری از ارائه تعمیم‌های فاقد شواهد و تعمیم‌های با شواهد اندک.

 

جهت مشاهده مقاله جامع طریقه نوشتن فصل 1 تا 5 پایان نامه کلیک کنید .  (فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه)

پژوهشگر از فصل اول تا چهارم تلاش می کند تا با گردآوری و تنظیم اطلاعات و شواهد مستند و تجزیه و تحلیل آنها به دور از هر گونه قضاوت شخصی و سو گیرانه به بررسی سوال یا فرضیه های پژوهش بپردازد.
بنابراین هدف پژوهشگر در این فصول کسب اطلاعات و بررسی دیدگاه صاحب نظران و پژوهشگران دیگر است بدون اینکه در مورد دیدگاه ها و اطلاعات کسب شده قضاوت شخصی خود را دخیل نماید. اما فصل پنجم متعلق به پژوهشگر است، او می تواند در این فصل در مورد یافته های پژوهشی بحث و اظهارنظر کند و در مورد تایید یا رد فرضیه های پژوهش، دلایل منطقی و علمی ارائه دهد.

فصل پنجم پایان نامه
فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه – فصل پنجم پایان نامه


در اکثر پژوهش های علمی فصل پنجم در سه قسمت جداگانه زیر ارائه می شود:


1) تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش و مقایسه آنها با نتایج پژوهش های دیگر.


2) بیان محدودیت های پژوهش


3) ارائه ی پیشنهاد ها

 

جهت مشاهده مقاله جامع طریقه نوشتن فصل 1 تا 5 پایان نامه کلیک کنید .

جهت مشاهده نمونه کار های فصل چهارم پایان نامه کلیک کنید .

 

توضیح خلاصه این 3 مورد:

  1. تبیین یافته های پژوهش:


همانطور که قبلا اشاره شد، این فصل متعلق به پژوهشگر است، اما این بدین معنا نیست که او می تواند هر چه بخواهد انجام دهد، بلکه تنها می تواند در مورد یافته های پژوهش بحث و تفسیر کند و یا با توجه به آنها نتیجه گیری منطقی نماید. پژوهشگر در فصل پنجم نباید به تکرار صرف یافته های فصل چهارم بپردازد، بلکه باید اقدام به تبیین، استنباط و تفسیر یافته های خود بنماید. در این قسمت پژوهشگر پا را از تفسیر های سطحی آماری فراتر می گذارد و تلاش می کند تا با استدلال منطقی و منطبق با واقعیت های علمی علت رخدادها را بیان کند.برای تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش، ابتدا فرضیه ی پژوهش بیان می شود، بعد از بیان فرضیه یافته های مربوط به آزمون فرضیه در فصل چهارم مجددا بدون جدول و نمودار به صورت ساده آورده می شود. سپس این یافته‌ها با یافته‌های پژوهش های قبلی مقایسه شده و تشابه و تفاوت بین آنها به روشنی بیان می شود. اگر نتایج با پژوهش های قبلی هماهنگ باشد آنها را مورد تایید قرار می دهد و به تعمیم نتایج کمک می کند. اما اگر نتایج با پژوهش های قبلی متفاوت باشد پژوهشگر باید دلایل احتمالی این تفاوت را تبیین کند.


بحث درباره نتایج : پژوهشگر می بایست نتایج بدست آمده را به طور تفصیل تشریح کند و در مورد این نتایج نیز نتیجه گیری لازم را به عمل آورد. این قسمت اهمیت ویژه ای دارد و چون نتایج بدست آمده باید منتشر و مورد استفاده قرار گیرد.

 

  • بیان محدودیت ها

در این قسمت پژوهشگر باید هر گونه قید و بند، مشکل یا محدودیتی را که ممکن است در ارتباط بین متغیر های مورد مطالعه اثر داشته و یا تصمیم پذیری نتایج پژوهش را تحت الشعاع قرار داده باشد را با صراحت بیان کند.


این محدودیت ها می تواند شامل گستردگی جامعه آماری، نبودن ابزار مناسب اندازه گیری، کمبود منابع و پیشینه ی پژوهشی، سوگیری در انتخاب گروه نمونه، ناتوانی پژوهشگر در کنترل متغیر های ناخواسته، همچنین محدودیت های پژوهشگر مانند محدودیت امکانات مالی، محدودیت زمان، عدم همکاری مسولین و آزمودنی ها و هر نوع محدودیتی که تاثیر مهم و معناداری در نتایج پژوهش دارد.

 

  • ارائه پیشنهاد ها:

 
در این قسمت از فصل پنجم، پژوهشگر بر اساس نتیجه گیری های پژوهش خود که مبتنی بر یافته های پژوهش هستند راهکارهایی را برای حل مساله در سطح جامعه به کسانی که مخاطب پژوهش او هستند مانند استفاده کنندگان، کارفرمای پژوهش یا دیگر پژوهشگران پیشنهاد می نماید. البته پژوهشگر باید مواظب باشد تا فقط پیشنهادی را مطرح کند که محصول یافته های پژوهش است و از ارائه پیشنهادهایی که از دل یافته های پژوهشی بیرون نیامده اند و یا محصول تخیل یا قضاوت شخصی است و از نظر علمی پایه و اساسی ندارند خودداری کند.

جهت مشاهده نمونه کار های فصل چهارم پایان نامه کلیک کنید .

 

مطلب آموزشی بالا مربوط به  فصل بحث و نتیجه گیری در پایان نامه است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

 

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *