انواع نمونه گیری هدفمند

انواع نمونه گیری هدفمند

انواع نمونه گیری هدفمند

نمونه گیری هدفمند

انواع نمونه گیری هدفمند : نمونه گیری متجانس همگن Homogeneous Sampling هدف این راهبرد انتخاب یک نمونه از موارد مشابه است افرادی که دارای ویژگیهای مشابه هستند تا از این طریق گروهی که نمونره معرف آن می باشد به صورت عمیق مورد تحقیق قرار گیرد.مرث الً پژوهشگری به تحقیق دربرنامه های آماده سازی بررای ورود بره دبیرستان عالقمند است. در صورتی که این برنامره هرا در مرورد تمام دانش آموزان یکسان اجرا شده باشد یرک گرروه از دانرش آموزان را انتخاب می کنند.

جهت مشاهده مقاله نمونه و انواع روش های نمونه گیری کلیک کنید.

نمونه گیری تغییرات بیشینه(ناهمگن)یا با حداکثرنوسان Maximum Variation Sampling این نمونه گیری مستلزم انتخاب مواردی است که از لحر اظ عمده ای با یکدیگر تفاوت دارند و دامنه تغییرات پدیرده مورد تحقیق را نشان مری دهرد .مرثالً بررسری تجرارب پزشکان، پرستاران و … در مورد مراقبت از بیماران مبتال به آلزایمر

نمونه گیری زنجیره ای Chain Sampling این نمونه گیری که به آن گلوله برفی هم می گویند. مستلزم مشورت با افراد مطلع است تا آنها موارد مناسب تحقیق را معرفی کنند.

-نمونه گیری مالک محور Criterion Sampling این نمونه گیری مستلزم انتخاب افرادی است که مالک مهمی را بر آورده می سازند. وشامل نمونه گیری موارد استثنایی، موارد مطلوب و موارد عادی می شود.

نمونه گیری مورد استثنایی یا کرانه ای یا گزینش عامدانه موارد افراطی یا نا بهنجار Extreme Sampling این نمونه گیری شامل مواردی است که پدیده مورد مطالعه را به صورت غیر معمول یا خاص در خود دارد. یافته های تحقیرق روی موارد خاص یا کرانه ای می توانرد زمینره فهرم مروارد معمولی را فراهم سازد. مثرل چگرونگی توجره معلمران بره مشکالت دانش آموزان در فراینرد تردریس و رابطره آن برا قدرت معلمان، موارد شامل معلمانی هستند کره ویژگیهرای شخصیتی خاصری در برقرراری ارتبراط برا دانرش آمروزان دارند.)بورگ و گال(

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.

نمونه گیری موارد مطلوب یا بر اساس شدت Intensity Case Sampling این نمونه گیری شامل انتخاب مواردی است که پدیده مورد مطالعه را به میزان فراوان ولی نه به گونه ای استثنایی نشان می دهند. برای مثال بررسی ویژگیهای اساتید پژوهشگر

نمونه گیری موارد عادی یا تیپیک Typical case Sampling این نوع نمونه گیری شامل انتخاب موارد عرادی و معمرولی است. این نمونه گیری در مواردی که قصد ارزیابی برنامره جدیدی را که برای اکثریت افرادی که برنامه برای خدمت به آنها تهیه شده است انجام می گیرد

نمونه گیری موارد بحرانی یا حاد Critical Case Sampling مستلزم انتخاب یک واحد مطالعه است. که روابط مرورد مطالعره د ر آنها از وضوح بیشتری برخوردار هستند. این انتخاب زمینه آزمون قطعی یک نظریه، برنامه یا پدیده های دیگر را فراهم می سازد.

 

نمونه گیری هدفمند یک روش نمونه گیری غیراحتمالی است که در آن محققین عمداً افراد یا موارد خاصی را بر اساس ویژگی ها یا معیارهای معینی برای گنجاندن در یک مطالعه تحقیقاتی انتخاب می کنند. نمونه‌گیری هدفمند اغلب زمانی استفاده می‌شود که محققان به دنبال جمع‌آوری اطلاعات عمیق هستند یا زمانی که هدف مطالعه زیر گروه‌های خاص در یک جمعیت است. انواع مختلفی از روش های نمونه گیری هدفمند وجود دارد که هر کدام منطق و کاربردهای خاص خود را دارند. در اینجا چند نوع معمول نمونه گیری هدفمند آورده شده است:

نمونه گیری معیاری:

در این روش، شرکت کنندگان بر اساس معیارهای خاصی که مرتبط با سوال پژوهش است انتخاب می شوند. برای مثال، اگر محققی در حال مطالعه اثرات یک داروی خاص بر روی افراد مبتلا به یک بیماری خاص باشد، ممکن است از نمونه‌گیری معیاری برای انتخاب شرکت‌کنندگانی استفاده کند که معیارهای داشتن آن وضعیت پزشکی را دارند.

نمونه گیری خبره:

در نمونه گیری خبره، پژوهشگران افرادی را انتخاب می کنند که در یک زمینه یا موضوع خاص خبره یا دارای دانش بالایی باشند. این روش اغلب در مطالعاتی استفاده می‌شود که نظرات یا بینش‌های کارشناسان ارزشمند هستند، مانند هنگام تحقیق در مورد موضوعات خاص یا موضوعات پیچیده.

نمونه گیری حداکثر تنوع:

این روش شامل انتخاب عمدی شرکت کنندگانی است که طیف وسیعی از تغییرات را در ویژگی های مورد مطالعه نشان می دهند. هدف پژوهشگران با گنجاندن دیدگاه‌های متنوع، دستیابی به درک جامعی از پدیده مورد بررسی است.

نمونه‌گیری همگن:

که به‌عنوان نمونه‌گیری موردی شدید یا انحرافی نیز شناخته می‌شود، این رویکرد شامل انتخاب شرکت‌کنندگانی است که دارای ویژگی‌هایی هستند که به ویژه منحصربه‌فرد یا متفاوت از هنجار هستند. این موارد شدید می توانند بینش های ارزشمندی در مورد مرزها و محدودیت های یک پدیده ارائه دهند.

نمونه برداری گلوله برفی:

نمونه برداری گلوله برفی معمولاً هنگام مطالعه جمعیت های دور از دسترس یا پنهان استفاده می شود. محققان با گروه کوچکی از شرکت‌کنندگان شروع می‌کنند و از آنها می‌خواهند افراد دیگری را که با معیارهای مطالعه مطابقت دارند، معرفی کنند. این روش برای دسترسی به افرادی که شناسایی آنها از طریق روش های نمونه گیری سنتی ممکن است دشوار باشد مفید است.

نمونه گیری آسان:

در حالی که به اندازه برخی روش ها دقیق نیست، نمونه گیری آسان شامل انتخاب شرکت کنندگانی است که به راحتی در دسترس و در دسترس هستند. این روش اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ملاحظات عملی، مانند زمان و منابع، نقش مهمی ایفا کنند.

نمونه‌گیری سهمیه‌ای:

در نمونه‌گیری سهمیه‌ای، محققان برای ویژگی‌های خاص شرکت‌کننده (مانند سن، جنسیت، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی) سهمیه‌هایی را تعیین می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که نمونه منعکس کننده تنوع جمعیت است. در هر سهمیه، شرکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب می شوند.

نمونه گیری فرصت:

مشابه نمونه گیری آسان، نمونه گیری فرصت شامل انتخاب شرکت کنندگانی است که در دسترس و مایل به شرکت در زمان و مکان معین هستند. این روش اغلب زمانی استفاده می شود که محققین نیاز به جمع آوری سریع و کارآمد داده ها دارند.

نمونه گیری تاییدی:

در نمونه گیری تاییدی، پژوهشگران شرکت کنندگانی را انتخاب می کنند که می توانند اطلاعاتی را ارائه دهند که به تایید یا اعتبار تئوری ها یا فرضیه های موجود کمک کند. این روش معمولاً در تحقیقات طراحی شده برای آزمایش ایده های خاص استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که نمونه‌گیری هدفمند می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را ارائه دهد، اما با محدودیت‌هایی از جمله سوگیری بالقوه و کاهش تعمیم‌پذیری همراه است. محققان باید در انتخاب روش نمونه گیری هدفمند، اهداف مطالعه خود، ویژگی های جامعه هدف و سؤالات خاص تحقیق را به دقت در نظر بگیرند.

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.

جهت مشاهده مقاله نمونه و انواع روش های نمونه گیری کلیک کنید.

مطلب آموزشی بالا مربوط به  انواع نمونه گیری هدفمند است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *