خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری دلايل بررسی پيشينه تحقيق

دلايل بررسی پيشينه تحقيق

دلايل بررسي پيشينه تحقيق

دلايل بررسی پيشينه تحقيق

 

دلايل بررسی پيشينه تحقيق

برخي ازپژوهشگران مبتدي، فقط به اين دليل كه به مسأله اي علاقه مند شده اند و مي خواهند درباره ي آن بيشتر بدانند، آنرا براي پژوهش انتخاب مي كنند و ممكن است همين دلايل را توجيهي كافي براي انجام دادن پژوهش بدانند. اما معيار ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه پژوهش پيشنهادي چقدر در افزايش دانش نقش دارد.دانش پژوهشي و دانش شخصي يكي نيستند. هر دو دانش ارزشمندند، اما اهداف متفاوتي دارند و بايد تابع معيارها و ضوابط متفاوتي باشند.

دانش پژوهشي در مجلات علمي، كتاب ها ونشرياتي عرضه مي شود كه بايد از نظر پژوهشگران حرفه اي، از جمله استادي كه عهده دار مسئوليت تاييد رساله هاست، معتبر باشد. همچنين، دانش پژوهشي تراكمي است، به اين معنا كه خوانندگان پژوهش مي خواهند بدانند كه چگونه هر پژوهش معين به معلومات قبلي در باب موضوع مورد نظر ارتباط مي يابد و در افزايش آن نقش بازي مي كند. بنابراين، اگر پژوهشگري صرفاً بر پايه علايق و اهداف شخصي دست به پژوهش بزند وپيشينه آن را ناديده بگيرد، پرچمداران علم مربوط نمي توانند درباره ي اينكه آن پژوهش چه نقشي در افزايش دانش پژوهشي دارد قضاوت كنند.

پيشينه مطالعاتي عبارت است از: شناسايي و مطالعه نقادانه پژوهشهايي كه در گذشته انجام شده است و با موضوع مورد پژوهش محقق، ارتباط موضوعي مستقيم و غيرمستقيم دارد. اصولا پژوهش، امري گروهي است نه فردي .

 

جهت مشاهده و دانلود پکیج آزمون های آماری در spss کلیک کنید .

 

هر مطالعه ضمن آن كه مبتني بر مطالعات قبلي اس ت، خود نيز مقدمه و پايه اي براي مطالعات بعدي خواهد بود. هر قدر تعداد ارتباط ها و پيوند هاي ممكن يك مطالعه با مطالعات پيشين وتئوري هاي موجود بيشتر باشد، سهم و اهميت آن نيز در بسط دانش آدمي بيشتر خواهد بود. بررسي پيشينه ي تحقيق مقاصد زيررا برآورده مي كند:

قراردادن يافته هاي تحقيق درچارچوب تحقيقات قبلي

اجتناب از دوباره كاري

امكان پذيري اجرا

جهت دهي تحقيقاتي

تعريف و تعيين حدود مسأله

تدوين فرضيه مناسب

انتخاب مدل مناسب

شناسايي متغيرهاي مرتبط با تحقيق

انتخاب روش شناسي وابزار اندازه گيري دقيق

شناسايي جامعه مناسب و تعيين حجم نمونه مورد نياز

انتخاب روش تجزيه و تحليل مناسب

 

 

جهت مشاهده و دانلود پکیج آزمون های آماری در spss کلیک کنید .

 

روش های پیشینه یابی تحقیق

روش های پیشینه یابی تحقیق > متداول ترین روش در پیشینه یابی، بررسی کلیدواژه های موضوع در وب است تا از مطالعاتی که پیش از انجام پژوهش ما درباره موضوع مورد نظر به عمل آمده و در شبکه موجود است، مطلع شویم. مراجعه به فهرست منابع کتاب های مرتبط با موضوع مورد بررسی نیز یکی از موارد علمی پیشینه یابی موضوع به شمار می آید.


مراجعه به مطلعین و مصاحبه با افراد خبره که در حال پژوهش موازی هستند و یا فرصت انتشار پژوهش های خود را پیدا نکرده اند از دیگر اصول پیشینه یابی تحقیق به شمار می آید.

فیش برداری از منابع اصلی یادداشت گذاری  مشخصات کتاب یا مقاله و نویسنده  مطابق اصول فهرست نویسی، گام اول درج کردن پیشینه یابی تحقیق می باشد.

برای استناد به منابع، جملات بایستی به طور مستقیم و با نقل قول در داخل گیومه ذکر کرد. در مراجعه به منابع، محقق وظیفه دارد که اعتبار داخلی و خارجی آنها را مورد نظر قرار دهد و از استناد به منابع غیرمعتبر و ضعیف و یا منابعی که به محقق، کمکی نمی کنند، خودداری کند.

 

منابع اطلاعاتی برای بررسی پیشینه تحقیق

منابع اطلاعاتی تحقیق، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

منابع دست اول: مطالعات و نوشته های اولیه یک نظریه پرداز، محقق یا شاهد زنده در یک واقعه است. منابع دست اول، حاوی تمام گزارش های تحقیق یک نظریه یا بیانات یک ناظر است و به این دلیل مفصل و در بعضی موارد، خیلی فنی است

 منابع دست دوم : از جمله این گونه منابع، کتاب ها، مقاله های منتشر شده در دایره المعارف ها و مقاله هایی است که وضع دانش موجود را درباره یک موضوع، از طریق خلاصه کردن تحقیقات اصلی، ارزیابی می کند.

 

فرآیند بررسی پیشینه تحقیق

به منظور بررسی تحقیقات قبلی و تدوین پیشینه تحقیق، باید منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق، جایابی شده، مورد تحلیل قرار گیرند. برای این منظور، پژوهش گر باید مراحل زیر را که در شکل قبل نشان داده شده طی کند:

 مشخص کردن واژگان کلیدی مرتبط با مسئله تحقیق

جست و جوی منابع اطلاعاتی

 

دلايل بررسي پيشينه تحقيق

یافتن عنوان مقاله های مرتبط با موضوع تحقیق.

جایابی نسخه هایی از مقاله های مورد نظر.

گزینش مقاله مرتبط

طبقه بندی مقاله ها

 تهیه چکیده

تهیه کتاب شناسی

نقد مقاله ها و گزارش ها

تدوین چارچوب نظری و یا تجربی تحقیق

تنظیم گزارش پیشینه تحقیق

بطورخلاصه در پیشینه یابی تحقیق،

 

 

جهت مشاهده و دانلود پکیج آزمون های آماری در spss کلیک کنید .

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

دلايل بررسي پيشينه تحقيق

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *