خانه وبلاگ روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی   اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

  اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

    اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

 

اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

طرح پژوهش: طرح پژوهش، برنامه ای است که برای تحقیق یک موضوع یا انجام کاری پیشنهاد می شود. گزارش پژوهش، نوشته ای است که نشان دهنده ی فعالیت هایی است که در فرآیند کار صورت گرفته و نتیجه ای است که به دست آمده است. به عبارت دیگر می توان گفت که طرح پژوهش، پیش از آغاز کار، و گزارش پژوهش، پس از پایان کار، ارائه می شود

طرح پژوهشی به موضوعات گفته می شود که مختص دانشجویان و موضوع پایان نامه نبوده و فارغ التحصیلان و شرکت‎های دانش بنیان و فناور نیز می توانند آنرا انجام دهند. برخی از این اولویت‎ها ممکن است مزیت های ویژه همانند حمایت مالی، کسر خدمت سربازی، اولویت استخدامی شرکت‎های دانش بنیان را نیز داشته باشند..

یک طرح تحقیقاتی اجزا و مراحل کلیدی درگیر در انجام یک مطالعه تحقیقاتی را مشخص می کند. این به عنوان یک نقشه راه عمل می کند که محققان را در کل فرآیند تحقیق، از تعریف سؤال تحقیق تا ارائه یافته ها، راهنمایی می کند. در حالی که مولفه های خاص ممکن است بسته به ماهیت تحقیق و رشته متفاوت باشد، در اینجا مؤلفه های رایجی که معمولاً در یک طرح تحقیق پیدا می کنید آمده است:

عنوان و مقدمه:

عنوان باید به طور خلاصه موضوع و محدوده تحقیق را بیان کند.
مقدمه زمینه، اطلاعات پس زمینه و دلیلی برای تحقیق فراهم می کند. توضیح می دهد که چرا تحقیق مهم است و سؤال یا اهداف تحقیق را مشخص می کند.

مسئله یا سوال تحقیق:

مسئله، سؤال یا فرضیه تحقیق را که هدف مطالعه به آن است، به وضوح بیان کنید.

بررسی ادبیات:

ادبیات مرتبط و تحقیقات قبلی مرتبط با موضوع تحقیق را خلاصه کنید. شکاف‌ها، بحث‌ها و زمینه‌هایی را که تحقیقات شما می‌تواند در آنها مشارکت داشته باشد را برجسته کنید.

اهداف یا فرضیه های تحقیق:

اهداف یا فرضیه های خاصی را که پژوهش را هدایت می کنند، فهرست کنید. این اهداف جزئیاتی را بیان می‌کنند که هدف شما از طریق مطالعه به آن چیست.

طراحی و روش تحقیق:

طرح تحقیقی را که استفاده می کنید، اعم از کیفی، کمی، روش های ترکیبی، تجربی، مشاهده ای و غیره توضیح دهید.
روش‌هایی را که برای جمع‌آوری داده‌ها به کار می‌گیرید، از جمله نظرسنجی، مصاحبه، مشاهدات، آزمایش‌ها و غیره به تفصیل شرح دهید.
استراتژی نمونه گیری را شرح دهید و حجم نمونه انتخابی و رویکرد را توجیه کنید.

طرح جمع آوری داده ها:

روند جمع آوری داده ها، از جمله ابزارها یا ابزارهایی که استفاده می کنید (نظرسنجی، پرسشنامه، و غیره)، نحوه اجرای آنها و هرگونه سازگاری لازم را مشخص کنید.

طرح تحلیل داده ها:

نحوه تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده را شرح دهید. نرم افزار، آزمون های آماری یا تکنیک های تجزیه و تحلیل کیفی را که استفاده می کنید مشخص کنید.
در صورت امکان، نحوه مدیریت و پاکسازی داده ها را قبل از تجزیه و تحلیل توضیح دهید.

ملاحظات اخلاقی:

به ملاحظات اخلاقی مرتبط با تحقیق، از جمله رضایت آگاهانه، محرمانه بودن شرکت کنندگان و هرگونه خطر احتمالی توجه کنید.

جدول زمانی:

یک جدول زمانی ایجاد کنید که مدت زمان هر مرحله تحقیق از جمع آوری داده ها تا تجزیه و تحلیل و نوشتن را مشخص کند. نقاط عطف و ضرب الاجل را لحاظ کنید.

بودجه و منابع:

در صورت امکان، بودجه مورد نیاز برای تحقیق، از جمله هزینه‌های ابزار جمع‌آوری داده‌ها، سفر، مشوق‌های شرکت‌کننده و غیره را به تفصیل شرح دهید.
منابع مورد نیاز مانند تجهیزات، مجوزهای نرم افزار، دسترسی به پایگاه های داده و پرسنل را فهرست کنید.

نتایج و مشارکت های مورد انتظار:

نتایج و مشارکت های پیش بینی شده از تحقیقات خود را مشخص کنید. توضیح دهید که چگونه یافته های شما ممکن است شکاف های موجود در ادبیات را پر کند یا مفاهیم عملی ارائه دهد.

منابع:

فهرستی از منابع ذکر شده در طرح تحقیق را درج کنید.

ضمیمه ها:

هر گونه اسناد پشتیبان، مانند ابزار تحقیق، سؤالات نظرسنجی، راهنماهای مصاحبه و فرم های رضایت آگاهانه را ضمیمه کنید.

یک برنامه تحقیقاتی ساختاریافته به شما کمک می کند در طول فرآیند تحقیق سازماندهی و متمرکز بمانید. این یک طرح کلی از مراحلی که باید بردارید و منابع مورد نیاز برای تکمیل موفقیت آمیز مطالعه تحقیقاتی خود را ارائه می دهد.

 

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.

 

طرح پژوهش شامل اطلاعاتی درباره ی هدف، حدود مطالعه، روش انجام تحقیق، برنامه ی زمانی، بودجه و منابع غیر مالی مورد نیاز (مکان، وسایل) است.

 هدف از تهیه ی طرح پژوهش آگاه کردن سفارش دهنده ی طرح (مرکز پژوهش، دبیر و استاد …) از موضوع یا مسئله ای است که برای پژوهش انتخاب شده است.

 

    اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش عبارت است از:

1-      عنوان طرح

2-      هدف طرح

3-      روش کار

4-      نتایج مورد نظر

5-      مجری طرح

6-      مدت زمانی

7-      هزینه ی اجرای طرح

8-      تصویب طرح

 

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.  اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

 

اجزای تشکیل دهنده ی طرح

1–   عنوان طرح: در این قسمت نام پروژه نوشته می شود. عنوان طرح باید روشن، ساده و کوتاه باشد. برای نمونه: استفاده از انرژی خورشیدی در خانه ها، یا انواع دستمال کاغذی و درجه بندی آن ها از نظر میزان جذب آب.

2-    هدف طرح: مشخص کردن هدف یا هدف های طرح از قسمت های اساسی و حساس است که در طرح باید نوشته و تجزیه و تحلیل شود. هدف نیز باید کاملاً روشن و مشخص باشد. هدف ها نباید بسیار کلی و یا بسیار جزئی باشند، نمونه ای از هدف های مناسب: تعیین میزان جذب آب توسط دستمال کاغذی و انتخاب بهترین نمونه برای مصرف.

3-     روش کار: پیش از آن که به انجام کار بپردازیم، باید روش انجام کار مشخص شود. با تعیین روش کار، هزینه ی کار، وسایل مورد نیاز، افرادی که باید در کار شرکت کنند مشخص می شود. برای نمونه در این تحقیق به مراکز و کانون های پژوهشی دانش آموزان مراجعه ی مستقیم شده و روش کار از تجربه های دانش آموزان گرفته و ارائه شد.

4-     نتایج مورد نظر: در این قسمت نتایج اجرای طرح پیش بینی می شود. مثلاً در طرح انرژی خورشیدی، اگر نتیجه آن باشد که روش علمی ساده برای استفاده از انرژی خورشیدی را در خانه بیابیم، طرح سریع تر مورد تصویب مدیران قرار خواهد گرفت.

5-      مجری طرح: مجری طرح فرد، گروه یا سازمانی است که انجام طرح را بر عهده می گیرد.

6-      برنامه ی زمانی: مدت زمان لازم برای انجام طرح و زمان آغاز و پایان طرح در این قسمت نوشته می شود. در بعضی از طرح ها برنامه ی زمانی کاملاً تنظیم و ارائه می شود.

 

  اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش

برنامه ی زمانی می تواند شامل مراحل زیر باشد:

الف- مدت زمان لازم برای جمع آوری و ثبت اطلاعات

ب- مدت زمان لازم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات

پ- مدت زمان لازم برای تهیه و تنظیم پیشنهادهای جدید

ت- مدت زمان لازم برای تهیه ی گزارش نهایی

ث- مدت زمان لازم برای رفع اشکال و معایب اجتماع

7-      هزینه ی اجرایی طرح: به منظور آگاه کردن پیشنهاد دهنده، هزینه ی اجرای طرح و امکانات غیر مالی لازم مشخص و اعلام می شود.

8-      تصویب طرح: طرح های پژوهشی که از طرف سازمان ها به هر فرد یا گروه یا سازمانی پیشنهاد می شود لازم است به تصویب پیشنهاد دهنده برسد.

 

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.


مطلب آموزشی بالا مربوط به    اجزای تشکیل دهنده ی طرح پژوهش است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *