مهارت نوشتن _قوم نگاری
- 27 آذر, 1400
- روش تحقیق علوم رفتاری
مهارت نوشتن
نوشتن گزارشها، راهنمای شخصیِ کار، پستهای وبلاگ، متنهای فیسبوک، توئیتها، پیامکها، و خاطرات روزانه بیشتر از یکچهارم روزتان را به خود اختصاص میدهد.
در دورهای زندگی میکنیم که نوشتن همهچیز است. بیشتر ماها حداقل در سال ۴۰ هزار کلمه مینویسیم. برای همین هم بهتر است یاد بگیریم به بهترین شکل ممکن بنویسیم. بهتر است نویسندهای باشیم که کلمات او بهترین تأثیر را میگذارند.
مهارت های نوشتاری به توانایی ارتباط موثر ایده ها، اطلاعات، افکار و پیام ها از طریق زبان نوشتاری اشاره دارد. مهارت های نوشتاری قوی در زمینه های مختلف شخصی، آکادمیک و حرفه ای ارزشمند است، زیرا به شما امکان می دهد افکار خود را به وضوح، متقاعدکننده و منسجم منتقل کنید. در اینجا برخی از مؤلفه های کلیدی مهارت های نوشتاری آورده شده است:
وضوح و اختصار:
ایده های خود را به وضوح بیان کنید، از ابهام و سردرگمی اجتناب کنید.
از زبان ساده استفاده کنید و از اصطلاحات غیر ضروری اجتناب کنید.
کلمات غیر ضروری یا عبارات زائد را کوتاه کنید تا نوشتارتان مختصر باشد.
گرامر و نحو:
درک خوبی از قواعد دستور زبان و ساختار جمله نشان دهید.
از علائم نگارشی مناسب مانند کاما، نقطه و نقطه ویرگول برای انتقال معنای مورد نظر خود استفاده کنید.
واژگان:
کلماتی را انتخاب کنید که ایده های شما را به درستی بیان کند و با زمینه مناسب باشد.
هنگامی که کلمات ساده تر می توانند کافی باشند، از استفاده از زبان بیش از حد پیچیده خودداری کنید.
سازمان:
ساختار نوشتاری خود را با یک مقدمه، بدنه و نتیجه روشن به صورت منطقی تنظیم کنید.
از سرفصلها، زیرعنوانها و پاراگرافها برای جداسازی محتوا و آسانتر کردن دنبال کردن آن استفاده کنید.
انسجام و جریان:
اطمینان حاصل کنید که نوشته شما به آرامی از یک جمله به جمله دیگر و از یک پاراگراف به پاراگراف دیگر جریان دارد.
از کلمات و عبارات انتقالی برای اتصال ایده ها و حفظ انسجام استفاده کنید.
آگاهی مخاطب:
مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید و سبک و لحن نوشتن خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
از مثال ها، ارجاعات و توضیحات مناسبی استفاده کنید که مورد توجه خوانندگان شما باشد.
شواهد و پشتیبانی:
از ادعاها و استدلال های خود با شواهد، مثال ها و منابع مرتبط پشتیبانی کنید.
از بیان اظهارات بدون پشتوانه یا تکیه صرف به نظرات شخصی خودداری کنید.
تفکر انتقادی:
اطلاعات را قبل از گنجاندن آن در نوشته خود تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
استدلال های مستدل ارائه کنید و دیدگاه های مخالف را در نظر بگیرید.
ویرایش و تصحیح:
نوشته های خود را برای اشتباهات دستوری، املایی، نقطه گذاری و قالب بندی بررسی و اصلاح کنید.
سازگاری در سبک، تنش و لحن را بررسی کنید.
خلاقیت و سبک:
صدا و سبک نوشتاری خود را توسعه دهید که خوانندگان را درگیر کند و شخصیت شما را منعکس کند.
از زبان خلاق، استعاره یا حکایت برای تقویت نوشتار خود استفاده کنید.
بهبود مهارت های نوشتاری نیازمند تمرین و تلاش است. در اینجا چند نکته برای افزایش توانایی نوشتن شما وجود دارد:
به طور گسترده بخوانید تا خود را در معرض سبک ها و ایده های مختلف نوشتن قرار دهید.
نوشتن را به طور منظم تمرین کنید، چه در قالب مجله، وبلاگ نویسی یا مقاله.
به دنبال بازخورد از همتایان، مربیان یا ویراستاران باشید تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید.
کار خود را چندین بار ویرایش و اصلاح کنید تا نوشته خود را اصلاح کنید.
گرامر و راهنمای سبک را مطالعه کنید تا دانش پایه خود را تقویت کنید.
به یاد داشته باشید که مهارتهای نوشتاری مؤثر در طول زمان توسعه مییابد و تمرین مداوم میتواند منجر به بهبود قابل توجهی در توانایی شما برای برقراری ارتباط مؤثر از طریق زبان نوشتاری شود.
جهت مشاهده اطلاعات بیشتر درباره موضوع قوم نگاری کلیلک کنید .
۱. واضح بنویسید
قبل از اینکه بنشینید و چیزی بنویسید، از خودتان بپرسید چرا دارم مینویسم؟ از نوشتهی خود چه نتیجهای میخواهید بگیرید؟
مینویسید که زندگی کسی را بهتر کنید؟ گروه خود را تشویق کنید که بعد از یک شکست مفتضحانه تلاش خود را از سر بگیرند؟ کارکنان خود را مجاب کنید زمان جلسهی جدید را قبول کنند؟
بهترین نوشتهها همیشه هدفی کاملا واضح دارند. اول هدف خود را انتخاب کنید و بعد کار را ادامه دهید. مهارت نوشتن
۲. بروید سر اصل مطلب
در دنیای تجارت مختصر نوشتن طلاست. اگر سر اصل مطلب رفتن برای شما سخت است، به فرد یا افرادی فکر کنید که برای آنها مینویسید. سعی کنید این جملهها را برای خود کامل کنید:
دلیل نوشتن من…. است. مهارت نوشتن
میخواهم بدانید…..
میخواهم …. را انجام دهید.
در این صورت انگار یک نقشهی راه برای خود بهوجود آوردهاید. اول این نکتهها را روشن کنید. در طول کار به آنها بازگردید تا در مسیر اصلی باقی بمانید.
۳. ساده بنویسید
آلبرت اینشتین میگوید: «اگر مطلبی را متوجه شده باشید، باید بتوانید آن را برای یک کودک ۶ ساله توضیح بدهید».
فرض کنید مخاطبان شما همه کودک هستند؛ کودکانی بیصبر که بهآسانی حواسشان پرت میشود و اصلا حوصلهی کلمات سخت را ندارند. میتوانید در دنیای واقعی با کودکان صحبت کنید. مثلا میتوانید به کودکی نوپا شغل خود را توضیح دهید. خیلی سریع خواهید دید که صحبتکردن شما جذاب و واضح است یا نه.
۴. با خوشحالی بنویسید
تا حالا شده وقتی مضطرب هستید، خودتان را «مجبور» کنید که متن زیبایی بنویسید؟ دیدهاید که تقریبا هیچوقت موفق نمیشوید. تحقیقات نشان میدهند که وقتی آرام و خوشحال هستید، راحتتر میتوانید از خلاقیت خود استفاده کنید. مثلا میتوانید دوش بگیرید. وقتی بدن شما سرشار از دوپامین میشود، لحظات الهامبخش خود را تجربه میکنید. مثلا: «بهبه! بهترین عنوان را برای سخنرانیام پیدا کردم!»
خب سر کار که نمیتوانید دوش بگیرید؛ اشکالی ندارد. قبل از اینکه مشغول نوشتن شوید، میتوانید از راههای دیگری به خودتان آرامش ببخشید. مثلا میتوانید موسیقی انرژیبخش گوش کنید. یک شمع معطر روشن کنید. روی توپ ورزشی بالا و پایین بپرید. هرکاری میتوانید انجام دهید تا آرامش بگیرید.
۵. به خودتان محدودیت زمانی بدهید
در بیشتر موارد هرچه بیشتر وقت برای نوشتن داشته باشید، کارتان خرابتر میشود. وقتی هدف خاصی از نوشتن دارید و خوشحال و آرام هستید، اولین نسخه از همه بهتر است. لازم نیست دوبارهودوباره آن را ویرایش کنید.
مثلا میخواهید به ایمیلهای خود برسید؟ به خودتان محدودیت زمانی بدهید. مثلا دو دقیقه برای هر ایمیل. اگر محدودیت زمانی نداشته باشید ممکن است دچار فلج تحلیلی شوید. (فلج تحلیلی یعنی زمان زیادی در مورد چیزی فکر میکنید و دیگر نمیتوانید در مورد آن تصمیم بگیرید.)
میتوانید فهرستی از آهنگها را برای خودتان انتخاب کنید که هر کدام فقط ۲ دقیقه هستند. بهاینصورت، همراه با آهنگها کار خود را انجام میدهید. وقتی آهنگی تمام شد، ایمیل را بفرستید و به سراغ بعدی بروید.
۶. از یک الگو پیروی کنید
گاهی اوقات با متنی خیلی خاص و ویژه روبهرو هستید که باید حتما در آن احساس درست را منعکس کنید. دراینمواقع میتوانید از یکی از الگوهای شخصی خود پیروی کنید.
«میستر راجرز در این شرایط چه مینوشت؟»، «دالایی لاما چه میگفت؟»، «ریچارد برنسون در این ایمیل گروهی چه مینوشت؟»
۷. پایان قوی داشته باشید
در دریای بیپایانی از مکالمات الکترونیک غرق شدهاید؟ سؤال پشت سؤال به سمت شما روانه شده؟ هرگز نمیتوانید به تصمیم نهایی برسید؟
بهجای اینکه ایمیل خود را با سؤال بهپایان ببرید، یک موضع مشخص داشته باشید.
مثلا بنویسید «به نظر من، این روش بهترین روش است. اگر موافقید بنویسید «بله» تا کار را شروع کنیم».
ننویسید: «شما چه فکر میکنید؟ میخواهم نظر همه را بشنوم». مهارت نوشتن
۸. از عبارتهای جادویی استفاده کنید
از این عبارتها در بالای ایمیل خود استفاده کنید:
کاری که میخواهم انجام دهید.
خیلی خوشحالم که قرار است شما سخنرانی افتتاحیهی کنفرانس را ارائه دهید.
کاری که میخواهم انجام دهید این است که عنوان سخنرانی، یک قطعه عکس و شرححال خود را به من بگویید.
این عبارتها به خوانندهی شما بهروشنی اعلام میکند که باید چه کاری انجام دهند. اگر لازم بود میتوانید بعدا اطلاعات بیشتری به متن خود اضافه کنید: «این مطالب را برای بعدا بهخاطر داشته باشید».
۹. متن خود را بلند بخوانید
هر وقت توانستید متن خود را بلند بخوانید.
متن شما طبیعی بهنظر میرسد؟ بهنظر نمیرسد که رباتها آن را نوشتهاند؟ جملات شما آنقدر بلند هستند که نمیتوانید تمامش را یکنفس بخوانید؟ غلط املایی یا کلمات اضافه پیدا کردید؟ اگر بله، آنها را درست کنید و دوباره بخوانید.
گاهی اوقات امکان بلندخواندن وجود ندارد. مثلا نمیخواهید مزاحم کار همکاران شوید. دراینصورت، وقتی کلمهای را بهآرامی میخوانید یک بار انگشت خود را روی میز بزنید. کار عجیبی است. ولی این کار بهخوبی بلندخواندن عمل میکند.
۱۰. همه را خوشحال کنید
دیوید واگنر (David Wagner) مدیرعامل باشگاه و استخر جووت معمولا از خوشحال کردن دیگران سخن میگوید. او فقط از طریق توجه به مراحل کار عمل نمیکند. او میخواهد منبع انرژی باشد و همه را تشویق کند. او میخواهد همه را خوشحال کند.
وقتی چیزی مینویسید، مثلا ایمیل یا پیغام یا توئیت، این فرصت را دارید که کسی را خوشحال کنید. اکثر اوقات فقط باید چند کلمهی خوشایند بگویید، با خوشفکری از کسی تعریف کنید، یا یادآوری باملاحظه برای آنها بفرستید. کاری کنید مخاطب شما به خود بگوید: «چه حرف خوبی، واقعا مرا خوشحال کرد».
هرچه مینویسید و هر کاری که برای موفقیت میکنید، سعی کنید دیگران را خوشحال کنید.
چه نوشتار شما عالی باشد، چه نباشد، اگر نیت خیر داشته باشید موفق میشوید
چگونه مهارت های نویسندگی خود را تقویت کنیم
مهارت ارتباط نوشتاری یعنی اینکه شما بتوانید پیام خود را (شامل ایدهها، فکرها، خاطرهها، تجربهها، دیدگاهها و مفاهیم) به شکلی شفاف، سازمان یافته و با ساختار مناسب و متناسب، از طریقنامه، پست الکترونیکی، مقاله، نوشتههای کوتاه، کتاب، گزارشنویسی، وبلاگ و یا شبکههای اجتماعی به مخاطبتان منتقل کنید یا اینکه آنها را ثبت کنید و در آینده، خودتان آن نوشته را مورد استفاده قرار دهید.
«نوشتن» برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و اعتقادات از طریق نظامی از نشانههای نوشتاری است. نوشتن نوعی آفرینش و خلاقیت است که در یک طرف آن خلق فکرها و اندیشهها و در طرف دیگر خلق و نظمبخشی این اندیشهها در قالبهای زبانی مورد نظر است. نوشتن، یکی از مهارتهای چهارگانه زبانآموزی است و یکی از چهار کلیدیادگیری محسوب میشود. مهارتهای نوشتاری دارای چهار سطح هستند:
سطح پایه: در این سطح فرد میتواند حرفهای روزمره خود را در محیط کار و زندگی شخصی به شکل مکتوب به دیگران منتقل کند، اما در انتقال بحثهای مهم و حساس یا تنشهای عاطفی مشکل دارد.
سطح میانی: در این سطح فرد میتواند پیامها و حرفهای ساده را اگر پیچیدگی خاص و یا حجم زیادی نداشته باشند، به شکلی درست و مرتب با حداقل خطا تنظیم کند، اما اگر مطالب قدری پیچیدهتر و یا طولانی شد، دیگر نمیتواند به آنها ساختار مناسب دهد.
سطح پیشرفته: در این سطح فرد میتواند چیزی را بهخوبی توصیف کند ویا گفتوگوی بین دو نفر را با دقت تنظیم نماید و یا نوشتهای را متناسب با نیاز مخاطب تولید و آن را ویرایش و تنظیم کند.
سطح خبرگی: در این سطح فرد میتواند به دیگران آموزش دهد که چگونه افراد از سطح پایه به سمت میانی و پیشرفته حرکت کنند. مهارت نوشتن
نویسنده کیست و نویسندگی چیست؟
نویسنده کسی است که دیدگاهی نو یا نگاهی نو را با نگارشی نو، به خواننده انتقال میدهد. نویسندگی نیز بر سه پایه استوار است:
1. هنر خوب حس کردن (بهویژه خوب دیدن و خوب شنیدن)؛
2. هنر خوب اندیشیدن؛
3. هنر خوب نوشتن.
بسیاری از نویسندگان بزرگ همچون جوآن دیدیون (نویسنده و روزنامهنگار معروف آمریکایی) و دُن دلیلو (نویسنده و روزنامهنگار معروف آمریکایی، برنده جایزه پِن و فالکنر) هدفشان از نوشتن را، نظم بخشیدن به افکار خود عنوان کرده و روند نگارش را چیزی شبیه آشنا شدن با عملکرد ذهن خود توصیف کردهاند. هانتر اس. تامپسون در یکی از مقالههای خود در سال 1958 نوشت: «من متوجه شدهام با نوشتن میتوانم چیزهایی را که دربارهشان مینویسم، بهتر درک کنم و آنها را بسیار عینیتر از گذشته بیابم. واژهها صرفاً ابزارند؛ ابزاری که اگر درست به کار گرفته شوند، حتی قادرند به زندگی شما نظم و ترتیب بدهند.»
برای تقویت مهارتهای نویسندگی توجه به رهنمودهای زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:
کتاب زیاد بخوانید
متنوع بخوانید
زیاد تمرین کنید
نویسنده از نوشتن نمیترسد
زاویه دید خود را در نوشتن مشخص کنید
آرامآرام و بهتدریج در نوشتن جلو بروید
هدف خود را از نوشتن مشخص کنید
موضوع نوشتن خود را مشخص کنید
برای دل خودتان بنویسید
گاهی وقتها به زبانی دیگر بنویسید تا نویسنده شوید
زیاد مسافرت کنید
گاهی وقتها درباره نوشتهها بنویسید
مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث مهارت نوشتن _قوم نگاری است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.
روش تحقیق در علوم رفتاری