روش تحقيق كمی يا كيفی
- 10 دی, 1400
- روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی
روش تحقيق كمی يا كيفی
موضوع: روش تحقيق كمّی يا كيفی
روش تحقيق كمّی يا كيفی؟
چكيده
روش تحقيق كمی يا كيفی : تحقیق کیفی عبارت از مجموعه فعالیتهایی(چون مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیتهای پژوهشی) است، که هرکدام بهنحوی محقّق را در کسب اطلاعات دست اول، دربارهی موضوع مورد تحقیق یاری میدهند.
بدینترتیب، از اطلاعات جمعآوری شده، توصیفهای تحلیلی، ادراکی و طبقهبندیشده حاصل میشود. در روش مورد بحث دسترسی به اطلاعات؛ یعنی زندگی کردن با مردم مورد پژوهش، یادگیری فرهنگ آنها، از جمله مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان و تلاش برای درک احساس، انگیزش و هیجانهای آنها است. محقق کیفی، رفتار اجتماعی را به این دلیل درک میکند که خود را بهجای دیگران قرار میدهد.
جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید .
روش تحقيق كمی يا كيفی
روشهای تحقیق کمی و کیفی دو رویکرد مجزا هستند که در تحقیق برای جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها استفاده میشوند. هر روش ویژگی ها، تکنیک ها و اهداف خاص خود را دارد و اغلب بر اساس ماهیت سوال تحقیق و نوع داده های مورد بررسی مورد استفاده قرار می گیرد.
تحقیق کمی:
تحقیقات کمی شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عددی برای تعیین کمیت روابط، الگوها و روندها است. این روش اغلب برای تعمیم یافته ها به جمعیت بزرگتر و استنتاج آماری استفاده می شود. برخی از ویژگی های کلیدی تحقیقات کمی عبارتند از:
هدف: هدف پژوهش کمی، عینی و بی طرفانه، با تمرکز بر داده های قابل اندازه گیری و تجزیه و تحلیل آماری است.
جمع آوری داده های ساخت یافته: محققان از ابزارهای ساختاریافته مانند نظرسنجی، پرسشنامه یا آزمایش برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند.
تحلیل عددی: داده ها با استفاده از روش های آماری برای شناسایی الگوها، روابط و تفاوت های معنادار تجزیه و تحلیل می شوند.
تعمیم پذیری: هدف تعمیم یافته ها به جمعیت بزرگتر است، با فرض استفاده از تکنیک های نمونه گیری مناسب.
تکرارپذیری: مطالعات کمی را می توان برای تأیید نتایج تکرار کرد.
آزمون فرضیه: تحقیقات کمی اغلب شامل آزمایش فرضیه ها و انجام پیش بینی می شود.
داده های کمی: داده های جمع آوری شده به صورت اعداد، درصد، فراوانی و … می باشد.
تحقیق کیفی:
تحقیق کیفی شامل کاوش و درک پدیده های پیچیده با استفاده از داده های غیر عددی مانند متن، تصاویر یا مشاهدات است. این روش بر کسب بینش عمیق تر در مورد رفتارها، ادراکات و تجربیات افراد تمرکز دارد. ویژگی های کلیدی تحقیق کیفی عبارتند از:
موضوعی: تحقیق کیفی ذهنی است و بر دیدگاه ها و تفسیرهای شرکت کنندگان تأکید دارد.
جمع آوری داده های انعطاف پذیر: محققان از روش هایی مانند مصاحبه، گروه های متمرکز، مشاهدات و تحلیل محتوا برای جمع آوری داده های غنی و خاص استفاده می کنند.
تجزیه و تحلیل متن: داده ها از طریق تکنیک هایی مانند تحلیل موضوعی، تحلیل روایت یا تحلیل محتوا برای کشف مضامین و الگوها تجزیه و تحلیل می شوند.
درک زمینه ای: تحقیق کیفی به دنبال درک زمینه و معنای پشت تجارب شرکت کنندگان است.
توضیحات غنی: هدف ارائه توضیحات غنی و مفصل از پدیده ها است.
طراحی اضطراری: طراحی تحقیق اغلب در طول مطالعه بر اساس یافته های در حال ظهور تکامل می یابد.
دادههای کیفی: دادههای جمعآوریشده به صورت متن، تصویر، صدا و یا ویدئو ضبط شده است.
به طور خلاصه، تحقیقات کمی بر داده های عددی، تجزیه و تحلیل آماری و یافته های قابل تعمیم تمرکز دارد، در حالی که تحقیقات کیفی بر کاوش و درک پیچیدگی های تجربیات، رفتارها و دیدگاه های انسانی از طریق داده های غیر عددی تمرکز دارد. محققان اغلب روشی را انتخاب می کنند که به بهترین وجه با سؤال تحقیق، اهداف و نوع اطلاعاتی که به دنبال کشف آنها هستند، همسو باشد. در برخی موارد، محققین حتی ممکن است هر دو روش را که به عنوان تحقیق ترکیبی شناخته میشود، ترکیب کنند تا درک جامعتری از موضوع تحقیق خود به دست آورند.
مقدمه:
واژه Research در لغت بهمعنای پژوهش، تحقیق، کند و کاو، تجسس و کاوش است و Qualitative بهمعنای کیفی و چونی است. این دو واژه مجموعاً بهمعنای تحقیق و پژوهش کیف ی است.(آريان پور و ديگران، 1377)
تحقیق کیفی عبارت از مجموعه فعالیتهایی(چون مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیتهای پژوهشی) است، که هرکدام بهنحوی محقّق را در کسب اطلاعات دست اول، دربارهی موضوع مورد تحقیق یاری میدهند. بدینترتیب، از اطلاعات جمعآوری شده، توصیفهای تحلیلی، ادراکی و طبقهبندیشده حاصل میشود. در روش مورد بحث دسترسی به اطلاعات؛ یعنی زندگی کردن با مردم مورد پژوهش، یادگیری فرهنگ آنها، از جمله مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان و تلاش برای درک احساس، انگیزش و هیجانهای آنها است. محقق کیفی، رفتار اجتماعی را به این دلیل درک میکند که خود را بهجای دیگران قرار میدهد.(دلاور، 1385: 259)
آنسلم استراس میگوید: «منظور ما از تحقیق کیفی عبارت از هرنوع تحقیقی است که یافتههایی را بهدست میدهند که با شیوههایی غیر از روشهای آماری یا هرگونه کمّی کردن کسب نشدهاند. شیوه مذکور ممکن است به تحقیق دربارهی زندگی افراد، شرح حالها، رفتارها و همچنین دربارهی کارکرد سازمانی، جنبشهای اجتماعی یا روابط بینالملل معطوف باشد.»(استراس و كوربين، 1385: 19)
تا پایان دههی 1960 نزدیک به 90 درصد گزارشهای منتشرشده در مجلات جامعهشناسی آمریکا، مبتنی بر تحقیق کمّی و آماری بودند. گرچه در بریتانیا آمارهای قابل مقایسهای در دست نیستند؛ ولی گمان میرود تا اواخر دههی 1960 تحقیق آماری در این کشور نیز مسلط بود. اما امروزه قضیه تفاوت پیدا کرده و بهدلیل انتقادهای نظری از اثباتگرایی که گرایش به شیوههای آماری و کمّی دارند، اکنون روشهای کیفی، جایگاهی کانونی در آموزش و تحقیق اجتماعی بهدست آوردهاند(سيلورمن، 1379: 1)
جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.
روش تحقيق كمی يا كيفی
1- تفاوت پژوهش کیفی و کمّی
به پژوهش کمّي، اثباتگر و به پژوهش کیفی، پژوهش مابعد اثباتگرا نیز گفته میشود. پژوهش اثباتگرا، ریشه در این فرض دارد، که جلوههای محیط اجتماعی، واقعیّتی مستقل را تشکیل میدهند و طی زمان و موقعیتها، نسبتاً ثابتاند.
منظور از استقلال پدیده این است که واقعیّت، نزد پژوهشگر اثباتگرا ، عینی تلقی میشود، جدا از پژوهشگر وجود دارد و توسط همگان دیده میشود. به دیگر سخن، واقعیت اجتماعی وجود خارجی دارد و توسط مشاهدهگران ساخته نمیشود. برخلاف پژوهشهای کیفی(مابعد اثباتگرا) که در آن واقعیّت اجتماعی بهوسیله مشارکتکنندگان در آن ساخته میشود. فرض بر این است؛ که واقعیّت اجتماعی، بهطور پیوسته و مداوم در موقعیّتهای محلّی ساخته میشود.
بهعبارت دیگر برای پژوهشگر کیفی واقعیت یگانهای وجود ندارد، هر ناظر و مشاهده گری واقعیت را به صورت بخشی از فرآیند پژوهشی خلق میکند، واقعیت مبتنی بر ذهن است و تنها با ارجاع به یک ناظر موجودیت مییابد. به عبارت ثالث پژوهشگر کمی عینیت را وجههی همت خود قرار میدهد و از دادهها جدا میایستد ولی پژوهشگر کیفی خود را بخش ناگسستنی از دادهها میداند در حقیقت بدون مشارکت فعال پژوهشگر، دادهای وجود ندارد.
پژوهشگر اثباتگرا، دانش را از طریق گردآوری دادههای عددی و مشاهدهی نمونهها و سپس عرضهی این دادهها به تحلیل عددی فراهم میکند. در مقابل اینها پژوهش مابعد اثباتگرا، ریشه در این فرض دارد که جلوههای محیط اجتماعی بهعنوان تفسیرهایی بهوسیلهی افراد ساخته میشود. این تفسیرها شکل گذرا و وابسته به موقعیت دارند. پژوهشگران مابعد اثباتگرا دانش را از درجهی اول از طریق گردآوری دادههای کلامی با مطالعهی جدّی و عمقی موارد، و عرضه این دادهها به استقراء تحلیلی فراهم میآورند.(گال و ديگران، 1382: 59)
اصطلاح دیگری که گاه بهجای پژوهش کیفی بهکار میرود، پژوهش مطالعهی موردی است. این اصطلاح بر این واقعیت تأکید میورزد که پژوهش کیفی، متمرکز بر مطالعهی موارد است؛ نه جامعهها و نمونهها. البته پژوهشهای کیفی و کمّی میتوانند از طریق کشف(توسط پژوهشهای کیفی) و تأیید (توسط پژوهشهای کمی) همدیگر را کامل کنند؛(گال و ديگران، 1382: 64) فلذا با وجود همه تفاوتها، بسیاری از پژوهشگران، اکنون ترکیبی از رویکردهای کمّی و کیفی را برای فهم کامل پدیده مورد بررسی خود، بهکار میبرند.( ويمر و دومينيك: 162)
2- جایگاه روش کیفی در علوم اجتماعی
گرچه روش کیفی را انسانشناسان فرهنگی ابداع کردند، ولی امروزه در سایر علوم انسانی و اجتماعی نظیر جامعهشناسی، ارتباطات، آموزش و پرورش، تاریخ، مطالعات فرهنگی و مطالعات جنسوارهاي نیز بهکار میرود. لکن در روانشناسی، روشهای کمّی غلبه دارند. (رفيعي و ديگران، 1387: 132)
اساساً بخش عمدهای از مطالعات مربوط به تأثیر ایدئولوژی دین، فرهنگ، سیاست، اخلاق و مانند آن، برکنش و رفتار انسان که موضوع مطالعه بسیاری از رشتههای علوم انسانی است، را میتوان با استفاده از روش تحلیل کیفی و عقلی، تجزیه و تحلیل نمود.(حافظ نيا، 1382: 235)
جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید روش تحقيق كمی يا كيفی
3- اجزای عمدهی تشکیل دهندهی تحقیق کیفی
در تحقیق کیفی سه بخش عمده وجود دارد:
3-1- دادهها؛ دادهها میتوانند از منابع مختلف گردآوری شده باشند. مصاحبه، مشاهده و مشارکت، معمولترین منابعاند؛
3-2- شامل روشهای تحلیلی و تعبیر و تفسیری است؛ که برای رسیدن به یافتهها یا نظریهها بهکار میرود. این روشها شامل شیوههای مفهومپردازی از دادهها است؛ که به کدگذاري موسوم است. شیوههای دیگری مثل نمونهگیری غیرآماری، یادداشتبرداری و نمایش روابط مفهومی بهصورت دیاگرام نیز بخشی از مرحلهی تحلیلیاند
3-3- عبارت است از گزارشهای نوشتهشده و شفاهی و ارائه آنها در مجلهها و کنفرانسهای علمی.( استراس و كوربين، 1385: 19)
روش تحقيق كمی يا كيفی
4- انواع تحقیق کیفی
دستهبندی تحقیقات کیفی آسان و مورد توافق همه نیست. آنسلم، استراس و جولیت کوربین شیوههای تحقیق کیفی را شامل موارد ذیل میدانند.(همان منبع: 20)
4-1- نظریه مبنایی: یعنی آنچه که بهطور استقرایی یعنی از جزء به کل، از مطالعه پدیدهای بهدست آید و نمایانگر آن پدیده است. بهعبارت دیگر، باید آنرا باید کشف کرد و کامل نمود و بهطور آزمایشی از طریق گردآوری منظم اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادههایی که از آن پدیده نشأت گرفته است، اثبات نمود.
4-2- مردمنگاری یا قومنگاری: پژوهش قومنگاری معمولاً با انسانشناسی همبسته است. قومنگاری توصیفی عمیق و تحلیلی از موقعیّت فرهنگی و در معنای وسیع، از فرهنگ است. پژوهش قومنگاری بر مشاهده، توصیف و داوریهای کیفی یا تفسیر پدیدههای مورد بررسی تأکید بسیار دارد.(بازرگان، 1387: 47)
4-3-پدیدارشناختی: استفاده از پدیدارشناسی بهمنظور پژوهش و آگاهی مستقیم نسبت به تجربیات و مشاهدات؛ بهعبارت دیگر، نسبت به پدیدارهایی است که بیواسطه در تجربه ما ظاهر میشوند.(ورنو و وال، 1372: 11)
4-4- وقایع زندگی یا تحقیق زندگینامهای: در این نوع تحقیق، مطالعه بر یک فرد، متمرکز میشود و از طریق روایت زندگی او بهصورت حکایتگونه، رویدادهای زندگی فردی در چهارچوبی وسیعتر نمایان میشود. سپس با ارتباط دادن این رویدادها، بهعنوان نقطههای عطف و اطلاعات گردآوری شده مورد تفسیر قرار میگیرند. از پژوهش زندگینامهای بهعنوان تاریخ شفاهی[15]نیز یاد میشود.( بازرگان، 1387: 46)
4-5- تحلیل مکالمات یا گفتمان: در این نوع تحلیل، دادهها در اصل به صورت گفتار تولید میشوند؛ ولی بعدا آنها را بهمنظور تحقیق با دقت و وسواس فراوان و با استفاده از علائمی که تأکیدها، مکثها، خندهها و سایر ظرایف غیرکلامی را هم بر کاغذ بیاورد، به نوشتار تبدیل میکنند. موضوع این دسته از مطالعات به یک معنا پیام است. تحلیل گفتمان عمدتاً در علوم سیاسی ریشه دارد؛ ولی در شاخههای مختلفی از علوم دیگری، مانند زبانشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی نیز کاربرد دارد. (رفيعي و ديگران، 1387: 168-164)
4-6- تأویلشناسی یا هرمنوتیک: روشی است که فهم متون و چگونگی ادراک و فهم و روند آن را بررسی میکند. بهعبارت دیگر هرمنوتیک، هنر دستیابی به فهم کامل و تامّ عبارتهای گفتاری و نوشتاری است.(نيچه، 1381: 26-9)
4-7- کردارشناسی: این نظریه که از مطالعه رفتار حیوانات در محیطهای طبیعی بهدست آمده، بیان میکند که نوزاد انسانی بهطور ژنتیکی آماده است تا به افرادی که از او مراقبت میکنند، دلبسته شود. این دلبستگیها از لحاظ تکاملی دارای ارزش است؛ زیرا سبب سازش با محیط میشود. بهعقیده جان بالبی پایههای زیستی رفتارهای دلبستگی، در صورتیکه از دیدگاه تکاملی مطالعه شود، آسانتر قابل درک خواهد بود.(هنري ماسن، 1373: 143-140) بهطور کلی در این روش سعی میشود تاانواع رفتار انسانها شناسایی و درک شود.
4-8- نشانهشناسی: نشانهشناسی در درجه اول با آفرینش معنا در متون(فیلم، برنامههای تلویزیونی و دیگر آثار هنری) سر و کار دارد. این علم نشان میدهد که نشانه و نقش آن چیست؟ نشانهها و روابط، دو مفهوم کلیدی تحلیل نشانهشناختی هستند. در تحلیل نشانهشناسی تفکیکی موقتی و اختیاری بین محتوا و شکل قائل میشویم و تمام توجه خود را معطوف نظام نشانههایی میکنیم که متن ما را میسازد. مثلاً غذا در برنامه تلویزیونی نباید فقط استیک، سالاد و … تلقی شود؛ بلکه نظامی از نشانهها که حاوی معانی مربوط به موضوعاتی مثل پایگاه، سلیقه، پیشرفت، ملّیّت و غیره است، میباشد.(آسابرگر، 1387: 20-15)
4-9- جامعهسنجی: این روش را مورنو در سال 1934 برای مطالعه و اندازهگیری روابط از نظر جذب و دفع متقابل یا یک طرفه در یک گروه طبیعی پیشنهاد کرده است.(رفرس، 1369: 142) بهطور کلی این روش، وسیلهای برای تعیین درجه پذیرش افراد در یک گروه، کشف روابط این افراد و آشکار کردن ساخت خود گروه به کار میرود.
جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید
5- نقاط قوت تحقیق کیفی
5-1- مشاهده رفتار در وضعیت طبیعی؛ در این روش پدیده در دنیای واقعی و محیط و وضعیت طبیعی و نه ساختگی بررسی میشود؛
5-2- عمق ادراک؛ این روش توانایی جذب و دستیابی به نظرهای شخصی را دارد؛ نظرهایی که در ارتباط با زندگی هستند و از آن ناشی میشوند
5-3- انعطافپذیری؛ نه تنها میتوان به سؤالهای از پیش تعیینشده پاسخ داد، بلکه محقق توانایی پاسخگویی به سؤالهای مطرحشده در زمان اجرای تحقیق را نیز دارد.(دلاور، 1385: 263-262)
6- مشکلات و چالشهای تحقیق کیفی
6-1- تجاوز به حقوق انسانی آزمودنیها؛ محقق ممکن است از اعضای نمونه یا جامعه، بدون اطلاع و رضایت قبلی آنها، اطلاعات آشکار و در عین حال زیانبخش را جمعآوری کند
6-2- مخاطرات قانونی، اخلاقی و جانی؛ در برخی تحقیقات ممکن است، محقق سبب خطر جانی برای اعضای گروه یا خودش شود. مثل کسانی که در گروههایی که فعالیّت جنایی دارند
6-3- پایایی؛ ممکن است گزارشهای ارائهشده توسط محقق، حوادث نادر باشند؛ یا اینکه سهواً اطلاعات تحریفشدهای را گزارش دهد.(همان منبع: 265)
6-4- عدم ارائه یک چارچوب نظری برای تحقیق که عمیق، خلاصه و دقیق باشد.(مارشال و گرچن، 1377: 9)
روش تحقيق كمی يا كيفی
منابع
– استراس، آنسلم و جولیت کوربین؛ اصول روش تحقیق کیفی، بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385، چاپ اول
– آریانپور، منوچهر و دیگران؛ فرهنگ پیشرو آریانپور، تهران، جهان رایانه، 1377، چاپ اول، ج5.
– آسابرگر، آرتور؛ روشهای تحلیل رسانهها، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، 1387، چاپ سوم.
– بازرگان، عباس؛ مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، تهران، دیدار، 1387، چاپ اول.
– حافظنیا، محمدرضا؛ مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت، 1382، چاپ نهم
– خوینژاد، غلامرضا؛ روشهای پژوهش در علوم تربیتی، تهران، سمت، 1380، چاپ اول
– دلاور، علی؛ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، رشد، 1385، چاپ پنجم
– رفرس، پل، روانشناسی تجربی، سیروس ذکا، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1369، چاپ اول.
-رفیعی، حسن و دیگران؛ روشهای تحقیق بین رشتهای در اعتیاد، تهران، دانژه، 1387، چاپ اول
– سیلورمن، دیوید؛ روش تحقیق کیفی در جامعهشناسی، محسن ثلاثی، تهران، تبیان، 1379، چاپ اول
-گال، مردیت و دیگران؛ روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، احمدرضا نصر و دیگران، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت، 1382، چاپ اول، ج1
– مارشال، کاترین و گرچن ب.راس من؛ روش تحقیق کیفی، تهران، پژوهشهای فرهنگی، 1377، چاپ اول.
– نیچه، فریدریش ودیگران؛ هرمنوتیک مدرن، گزینه جستارها، بابک احمدی و دیگران، تهران، مرکز، 1381، چاپ سوم
– ورنو، روژه و ژان وال؛ نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، یحیی مهدوی، تهران، خوارزمی، 1372، چاپ اول
– هنری، ماسن، پاول و دیگران؛ رشد و شخصیت کودک، مهشید یاسایی، تهران، مرکز، 1373، چاپ هفتم.
منبع: azrurmia-research.blogfa.com
جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.
روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی