خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری آزمون علامت یا نشانه در نرم افزار spss

آزمون علامت یا نشانه در نرم افزار spss

آزمون علامت یا نشانه

آزمون علامت یا نشانه در نرم افزار spss

 

آزمون علامت یا نشانه

این آزمون معادل ناپارامتری آزمون تی زوجی است به این ترتیب برای انجام آن نیازی به پیش شرط توزیع نرمال برای مشاهدات نیست.

در آزمون نشانه نیز مانند آزمون تی زوجی، بر روی پاسخگویان ثابتی روش مشخصی (تجویز دارو یا آموزش) اعمال می شود و سپس اختلاف نمرات پاسخگویان قبل و بعد از اعمال این روش با یکدیگر مقایسه می شود. نوع متغیر در این آزمون معمولاً ترتیبی، حجم نمونه کوچک و توزیع مشاهدات عموماً چوله یا دارای مقادیر دورافتاده است. در صورتی که توزیع اختلاف نمرات پاسخگویان (اختلاف نمره بعد و قبل از اعمال روش) پیوسته نبوده و حول میانه، متقارن نباشد از آزمون نشانه و در صورتی که این توزیع پیوسته و نسبت به میانه متقارن باشد از آزمون رتبه ای علامتدار ویلکاکسون استفاده می شود. آزمون رتبه ای علامتدار ویلکاکسون آزمونی قوی تر از آزمون نشانه است در عین حال آزمون نشانه نیاز به پیش فرض های کمتری دارد در نتیجه آزمونی جامع تر محسوب می شود.

آزمون علامت یک آزمون آماری ناپارامتریک است که برای تعیین اینکه آیا بین دو گروه یا شرایط زوج تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر استفاده می شود. اغلب زمانی استفاده می شود که داده ها به طور معمول توزیع نشده باشند یا زمانی که مفروضات آزمون های پارامتریک مانند آزمون t نمی توانند برآورده شوند.

در اینجا یک توضیح گام به گام در مورد نحوه عملکرد تست علامت آورده شده است:

جمع آوری داده ها:
داده های زوجی را جمع آوری کنید، جایی که هر مشاهده در یک گروه با مشاهده گروه دیگر مطابقت دارد. به عنوان مثال، ممکن است قبل و بعد از درمان اندازه گیری هایی داشته باشید.

محاسبه تفاوت:
تفاوت بین مشاهدات زوجی را محاسبه کنید. اگر مشاهده دوم بزرگتر از مشاهده اول است (که نشان دهنده اختلاف مثبت است) یک علامت “+” و اگر مشاهده دوم کوچکتر است علامت “-” (که نشان دهنده اختلاف منفی است) اختصاص دهید. اگر مشاهدات برابر هستند، می توانید آنها را در این آزمون نادیده بگیرید.

نشانه های شمارش:
تعداد علائم “+” و “-” را بشمارید. این به شما دو عدد می دهد: تعداد تفاوت های مثبت (n+) و تعداد تفاوت های منفی (n-).

فرضیه صفر و فرضیه جایگزین:
فرض صفر (H0) در آزمون علامت این است که بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. فرضیه جایگزین (H1) این است که تفاوت وجود دارد.

محاسبه آمار آزمون:
آمار آزمون برای آزمون علامت کوچکتر از n+ و n- است. این را با “k” نشان دهید (k = min(n+، n-)).

مقدار بحرانی یا P-value:
بسته به اندازه نمونه و سطح معنی‌داری شما (اغلب با α نشان داده می‌شود)، می‌توانید از یک جدول تست نشانه استفاده کنید یا از یک نرم‌افزار آماری برای تعیین مقدار بحرانی “k” یا محاسبه دقیق p-value مرتبط با “k” استفاده کنید. “. اگر “k” محاسبه شده کمتر یا مساوی با مقدار بحرانی باشد، شما فرضیه صفر را رد می کنید و به این نتیجه می رسید که تفاوت معنی داری وجود دارد.

تفسیر:
اگر فرضیه صفر رد شود، می توان نتیجه گرفت که بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. اگر نه، شواهد کافی برای ادعای تفاوت قابل توجه ندارید.

به یاد داشته باشید که تست علامت برای موقعیت هایی مناسب است که داده ها جفت شده اند و تفاوت ها به طور معمول توزیع نمی شوند. علاوه بر این، این یک تست نسبتاً ساده است و ممکن است در مقایسه با برخی آزمایش‌های آماری دیگر قدرت کمتری داشته باشد. اگر داده‌های شما با مفروضات آزمون‌های پارامتریک مطابقت دارد، ممکن است از آن تست‌ها (مانند آزمون t زوجی) برای قدرت بیشتر استفاده کنید.

جهت دانلود پکیج های آماری در spss  کلیک کنید .

 

فرض کنید نمرۀ متغیر قبل از اعمال روش را x و نمرۀ آن بعد از اعمال روش را y در نظر بگیریم، در این صورت آزمون نشانه معادل ساده ترین نوع آزمون باینومیال با پارامتر 0.5=p خواهد بود یعنی با احتمال 50 درصد اختلاف نمرات قبل و بعد از اعمال روش، مثبت یا 0.5= (0<P(y-x و با احتمال 50 درصد این اختلاف، منفی یا 0.5= (0<P(y-x در نظر گرفته می شود.

فرض اولیه برای آزمون نشانه: (P(x>y)=p(x<y

فرض مخالف برای آزمون نشانه: (P(x>y)>p(x<y یا (P(x>y)<p(x<y)

 

آزمون علامت یا نشانه (Sign Test) از جمله آزمون های ناپارامتری است که در این قسمت از آموزش نرم افزار spps به آن می پردازیم.

آزمون علامت را هنگامی به کار می برند که ارزشیابی متغیر مورد مطالعه با روشهای عادی یا روشهای اعمال شده قابل اندازه گیری نباشد. از آنجائیکه که در این آزمون برای پیدا کردن ناحیه بحرانی به جدول خاصی نیاز نیست، جزو آسانترین آزمونهای ناپارامتری محسوب می شود.

در این آزمون به جای مقادیر عددی از علامت (+) و (-) استفاده می شود، بدین دلیل این آزمون را آزمون علامت می نامند.

این آزمون چه جامعه مورد مطالعه نرمال باشد و چه نباشد کاربرد دارد، بنابراین شرطی در مورد توزیع ندارد. اگر آزمودنیها از یک یا دو جامعهء مختلف باشند، نیز اشکالی پیش نمی آید. تنها شرط این آزمون آن است که اولاً، توزیع متغیر مورد مطالعه پیوسته باشد و ثانیاً احتمال برابر بودن نمرهء هر زوج با یکدیگر صفر باشد. در نتیجه، زوجهائی که که نمره یا امتیاز آنها یکسان باشد از حجم نمونه حذف می شوند.

مثال:

۳۰ زوج جوان دربارهء تعداد مطلوب فرزندان مورد پرسش قرار گرفته اند، می خواهیم بدانیم که آیا میان عقیدهء مردان و زنان در مورد تعداد مطلوب فرزندان تقاوت معنا داری وجود دارد یا نه؟

شماره زوجها مرد (M) زن (F)           شماره زوجها مرد (M) زن (F)
۱ ۳ ۱ ۱۶ ۴ ۳
۲ ۲ ۲ ۱۷ ۱ ۱
۳ ۲ ۳ ۱۸ ۱ ۰
۴ ۱ ۳ ۱۹ ۱ ۱
۵ ۳ ۲ ۲۰ ۲ ۳
۶ ۴ ۲ ۲۱ ۳ ۲
۷ ۲ ۳ ۲۲ ۲ ۱
۸ ۴ ۳ ۲۳ ۱ ۳
۹ ۲ ۳ ۲۴ ۰ ۱
۱۰ ۰ ۱ ۲۵ ۱ ۲
۱۱ ۰ ۰ ۲۶ ۲ ۳
۱۲ ۲ ۳ ۲۷ ۱ ۲
۱۳ ۳ ۲ ۲۸ ۲ ۱
۱۴ ۱ ۲ ۲۹ ۲ ۳
۱۵ ۲ ۳ ۳۰ ۳ ۲

ابتدا کاربرگهای Variable View   و  Data View را مانند زیر تکمیل می کنیم.

آزمون علامت یا نشانه

آزمون علامت یا نشانه

جهت دانلود پکیج های آماری در spss  کلیک کنید .

اکنون مسیر زیر را در نرم افزار طی می کنیم و به ترتیب متغیر های F و M را در کادر Test Pairs وارد کرده و گزینه Sign را فعال کرده و بر روی دکمه OK کلیک می کنیم.

Analyze / Nonparametric Tests / Legacy Dialogs / 2 Related Samples …

آزمون علامت یا نشانه

با توجه به خروجی بدست آمده چون مقدار Sig. برابر 0/556 و بزرگتر از 0/05 است لذا فرض صفر مورد قبول است؛ یعنی تفاوت معنی داری میان زوجهای جوان در مورد تعداد مطلوب فرزندان وجود ندارد.

 

جهت دانلود پکیج های آماری در spss  کلیک کنید .

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

آزمون علامت یا نشانه

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *