حساب کاربری

فراموشی گذرواژه؟
یا

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

Screenshot (32)

نمودار Box plot در spss

نمودار Box plot در spss

 

در آمار توصیفی، نمودار جعبه یا باکس پلات(نمودار Box plot) روشی است برای نمایش گرافیکی محل، گستردگی و چولگی گروه های داده های عددی از طریق چارک های آنها، علاوه بر جعبه در نمودار جعبه ای، خطوطی (که به آنها سبیل گفته می شود) وجود دارد که نشان دهنده تغییرپذیری در خارج از چارک های بالایی و پایینی است، بنابراین، طرح را نمودار جعبه، سبیل و جعبه نیز می نامند.

نمودار Box plot نقاط پرت که به طور قابل‌توجهی با بقیه مجموعه داده‌ها [2] متفاوت هستند، ممکن است به‌عنوان نقاط منفرد فراتر از سبیل‌ها در نمودار جعبه رسم شوند. نمودارهای جعبه ناپارامتریک هستند: آنها تنوع در نمونه های یک جامعه آماری را بدون هیچ گونه فرضی از توزیع آماری زیربنایی نشان می دهند [3] (اگرچه نمودار جعبه توکی تقارن را برای سبیل ها و نرمال بودن را برای طول آنها فرض می کند). فواصل در هر بخش فرعی نمودار باکس نشان دهنده میزان پراکندگی (گسترش) و چولگی داده ها است که معمولاً با استفاده از خلاصه پنج عددی توصیف می شوند. علاوه بر این، طرح جعبه به فرد امکان می‌دهد تخمین‌گرهای L مختلف را به‌طور بصری تخمین بزند، به ویژه محدوده بین‌چارکی، میانی، برد، برد میانی و سه‌گانه. نمودارهای جعبه را می توان به صورت افقی یا عمودی ترسیم کرد.

نمودار Box plot در spss

نمودار جعبه اي از نمودارهاي پرتوان و پركاربرد آماري است كه در كنار گرايش به مركز، پراكندگي داده ها، داده هاي پرت، تقارن و الگوي كلي داده ها را بيان ميكند. شمايل كلي يك نمودار جعبه اي به صورت زير است:

نمودار Box plot در spss

فاصله ميان چارك اول و چارك سوم را دامنه ميان چاركي مي گويند.اگر داده اي بيش از 1.5برابر دامنه ميان چاركي از چارك اول يا چارك سوم فاصله داشته باشد، داده پرت محسوب ميشود و به صورت يك نقطه خارج از نمودار نشان داده ميشود و نمودار بدون احتساب آن رسم مي شود.
براي رسم Box plotمسير زير را طي كنيد:

نمودار Box plot در spss

روي plot… كليك كنيد و در كادر ظاهر شده نمودار Box plotرا انتخاب كنيد.
نمودار جعبه اي داده هاي مثال وزن قالبهاي كره اي در زير رسم شده است. نحوه تقارن داده ها، ميزان پراكندگي و وجود يا عدم وجود داده هاي پرت را بخوبي ميتوان در نمودار مشاهده كرد:

نمودار Box plot در spss

چند نمودار مهم و كاربردي ديگر:
علاوه بر نمودارهاي فوق كه با هم بررسي كرديم، چند نمودار ديگر را نيز در زير بررسي ميكنيم. اين نمودارها زماني مورد استفاده قرار مي گيرند كه ما با دو يا سه متغير سروكار داشته باشيم، به طوري كه دقيقاٌ يكي از آنها از نوع عددي و ديگر متغير ( ها) رستهاي باشند برا . ي مثال ميخواهيم حقوق )متغير عددي( زنان و مردان ) متغير رستهاي( را در يك شغل بخصوص مقايسه كنيم. به عبارتي ميخواهيم ببينيم حقوق مردان بيشتر است يا زنان؟ در اين قسمت شما را با اين نمودارها آشنا كرده و نحوة رسم آنها را نيز در سر كلاس با هم بررسي ميكنيم.
( 1زماني كه تنها يك متغير عددي و يك متغير رستهاي داشته باشيم:
ميخواهيم حقوق مردان و زنان را با هم مقايسه كنيم. براي اين مقايسه ميتوانيم از دو نمودار زير استفاده كنيم:


الف: نمودار Box plotبراي دو جامعه:

نمودار Box plot در spss

ب: نمودار ستوني براي مقايسه دو جامعه :

نمودار Box plot در spss

2 ) زماني كه تنها يك متغير عددي و دو متغير رستهاي داشته باشيم: نمودار Box plot در spss
الف : فرض كنيد ميخواهيم حقوق زنان و مردان را در هر دانشكده با هم مقايسه كنيم. در اين حالت از نمودار ستوني خوشهاي استفاده ميكنيم:

نمودار Box plot در spss

 

 

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

 

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

https://www.khanacademy.org/

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *