خانه وبلاگ AMOS انجام مدل معادلات ساختاری در Amos(با کنترل جنسیت افراد به روش سنتی یا تفکیکی)

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos(با کنترل جنسیت افراد به روش سنتی یا تفکیکی)

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

 

فصل پنجم ( انجام مدل معادلات ساختاری در Amos )

انجام مدل سازی معادلات ساختاری در آموس

انجام مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) در IBM SPSS Amos شامل تجزیه و تحلیل روابط پیچیده بین متغیرهای مشاهده شده و پنهان است. SEM به شما این امکان را می دهد که مدل های نظری را که شامل چندین متغیر وابسته و مستقل و همچنین سازه های پنهان هستند، آزمایش کنید. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه انجام SEM در Amos آورده شده است:

راه اندازی Amos:
نرم افزار IBM SPSS Amos را باز کنید.

ایجاد یک پروژه جدید:
یک پروژه جدید در Amos برای تجزیه و تحلیل SEM خود شروع کنید.

تعریف متغیرها و مدل اندازه گیری:
داده های خود را وارد کنید یا مجموعه داده خود را در برگه “داده” وارد کنید. متغیرهای مشاهده شده (شاخص ها / آیتم ها) را که برای ساختارهای پنهان خود استفاده خواهید کرد، تعریف کنید.

ساخت مدل اندازه گیری (تحلیل عامل تاییدی):
در تب “مدل”، مدل اندازه گیری (که به عنوان تحلیل عاملی تاییدی نیز شناخته می شود) را بسازید تا روابط بین متغیرهای مشاهده شده و سازه های پنهان را ایجاد کنید:
متغیرهای مشاهده شده را روی بوم بکشید تا نشانگرها/اقلام را نشان دهند.
عوامل پنهان را با کلیک بر روی دکمه “L” در نوار ابزار و قرار دادن آنها روی بوم اضافه کنید.
متغیرهای مشاهده شده را با استفاده از مسیرها (بارهای عاملی) به عوامل نهفته متناظر آنها متصل کنید.

پارامترهای مدل اندازه گیری را مشخص کنید:
روی هر مسیری که متغیرهای مشاهده شده را به فاکتورهای پنهان متصل می کند، دوبار کلیک کنید. بارهای عاملی را برای هر نشانگر روی فاکتورهای نهفته مشخص کنید.

ساخت مدل ساختاری (تحلیل مسیر):
مدل خود را به گونه ای گسترش دهید که روابط ساختاری (مسیرها) بین سازه های پنهان و سایر متغیرها را شامل شود:
مسیرهای فرضی را بین سازه های پنهان و/یا متغیرهای مشاهده شده اضافه کنید.
همچنین می‌توانید مسیرهایی را که روابط بین ساختارهای پنهان را نشان می‌دهند، اضافه کنید.

پارامترهای مدل ساختاری را مشخص کنید:
روی هر مسیر در بخش مدل ساختاری مدل خود دوبار کلیک کنید. ضرایب این مسیرها را برای نمایش روابط فرضی مشخص کنید.

تخمین مدل:
برای تخمین کل مدل SEM روی دکمه “Analyze” کلیک کنید. Amos بارهای عامل، ضرایب مسیر و سایر پارامترهای مربوطه را محاسبه می کند.

ارزیابی تناسب مدل:
برای ارزیابی تناسب کلی مدل SEM، شاخص ها و آمارهای برازش ارائه شده توسط آموس را مرور کنید.

تفسیر نتایج:
بارهای عاملی، ضرایب مسیر و سایر نتایج را بر اساس سؤالات تحقیق و چارچوب نظری خود تفسیر کنید.

تجسم و گزارش:
برای تجسم مدل SEM و نتایج، نمودارها و نمودارها را در Amos ایجاد کنید. از این تصاویر در گزارش ها یا ارائه ها استفاده کنید.

ذخیره و صادرات:
پروژه Amos خود را ذخیره کنید و نتایج یا نمودارهای خود را برای استفاده در اسناد دیگر صادر کنید.

به یاد داشته باشید که SEM یک تکنیک تحلیلی قدرتمند است که به درک عمیقی از حوزه تحقیقاتی شما، روابطی که در حال بررسی آن هستید و مفاهیم آماری نیاز دارد. از آموزش ها، راهنماها و منابع ارائه شده توسط آموس و سایر منابع معتبر برای اطمینان از صحت و اعتبار تحلیل خود استفاده کنید.

 

انجام مدل معادلات ساختاری (با کنترل جنسیت افراد به روش سنتی یا تفکیکی)

مقدمه:

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos : در این جلسه کاربر سعی شده تا معادلات ساختاری جلسات قبل را با کنترل عامل جنسیت عملیاتی نماییم درواقع در این بخش کاربر به دنبال پاسخ این سؤال است که آیا مدلی که برای همه افراد قابل اجرا بوده را میتواند برای جنسیت خاص مرد و یا زن نیز صادق بداند؟

 برای این کار ابتدا وارد محیط spss شده (شکل شماره 1 ) و فایل داده خود را باز میکنیم (فایل رضایت 65 ) که سازه های آن عبارت بودند از ((رضایت شغلی)) به عنوان متغیر وابسته اصلی؛ «ستقلال شغلی» «روزمرگی شغلی» به عنوان وابسته میانی و یک متغیر مستقل با نام «مهارت شغلی».

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

بعد از این مرحله در نرم افزار  Spss قسمت Analyze را انتخاب نموده و بر روی گزینه آخر کلیک نموده تا مدل انجام شده قبلی را بر روی میز کار خود قرار دهیم و کار خود را شروع نماییم برای این کار به ترتیب شکل زیر عمل میگردد (شکل شماره 2)

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

با اجرا نمودن دستورات فوق؛ مدل نهایی به دست آمده در جلسه قبلی که با روش «حداقل مربعات تعمیم یافته» به دست آمده بود به صورت  زیر نشان داده می شود (شکل شماره 3).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

همان طور که در بخش ابتدایی نیز عنوان شد در این بخش سؤال اصلی این است که آیا این مدل فرا جنسیتی است (تفاوتی بین زن و مرد نیست) یا جنسیتی است (بین زن و مرد تفاوه وجود دارد)؟

قبل از اجرای مراحل بعد ابتدا عنوان مدل را عوض میکنیم و نام آن را مدل هر دو جنس میگذاریم تا با مدل های ساخته شده بعدی تداخل نداشته باشد؛ برای این کار وارد ردیف سوم ستون اول با نام Title می شویم و قبل از کلمه format با ایجاد یک فاصله واژه «هر دو جنس 64 » را اضافه می نماییم و دکمه OK را فشار میدهیم (شکل شماره 4) نام Title می شویم و قبل از کلمه   format با ایجاد یک فاصله واژه «هر دو جنس 64 » را اضافه می نماییم و دکمه OK را فشار میدهیم (شکل شماره 4).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

* عدد 64 در برابر واژه «هر دو جنس» به دلیل این است که جنسیت یکی از موارد در فایل داده ها معلوم نیست و بنا براین توسط نرم افزار اموس کنار گذاشته می شود.

بعد از اجرای این مرحله مدل به شیوه جدید ظاهر گشته که در ادامه با دکمه ( path current the Save diagram ) ضبط و با دکمه  (estimates Calculate )در نوارابزار نرم افزار اجرا خواهد شد (شکل شماره 5):

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

مدل اجرا شده را با زدن دکمه clipboard the to diagram path the Copy در ستون اول سمت چپ و استفاده از گزینه Paste در محیط word آن را به محیط word منتقل نموده و ضبط میکنیم (شکل شماره 6 ).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

حالا برای پاسخ به سؤال اصلی فرا جنسیتی یا جنسیتی بودن مدل طبق توضیحات قبلی و همان طور که در شکل زیر میبینید در قسمت Data Select بر روی دکمه variable Grouping کلیک میکنیم (شکل شماره 7).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

به دنبال آن صفحه ای باز میشود که در آن صفحه متغیر جنسیت یا X2 را که شامل دو بخش زن و مرد است را انتخاب میکنیم تا توسط آن اطلاعات به دو بخش زنان و مردان تقسیم شود (شکل شماره 8).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

در ادامه در همان صفحه قبلی (شکل شماره 7 )دکمه Value Group که به معنی «مقدار گروه» است را تیک زده تا وارد صفحه ای به شکل زیر شود (شکل شماره 9 ) که در آن شاخص های متغیر مشخص شده که همان تعداد زن و نمایش داده می شود چون در ابتدا مدل زنان را محاسبه می کنیم پس روی جنسیت زنان کلیک کرده دکمه OK را میزنیم که در شکل زیر روند آن نشان داده شده است (شکل شماره 9).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

1. مدل معادالت ساختاری (ویژه زنان) :

بعد از طی نمودن مراحل فوق وارد پنجره زیر میشویم که مشخصات مدل زنانی که قرار است ساخته شود را به ما نشان می دهد؛ همان طور که در شکل زیر دیده میشود با شاخص  W که نمایشگر زنان مجموعه است و تعداد آنان نیز 30 نفر از کل 65 نفر (30/65 ) بوده اطلاعات مربوط به این مدل جدید نمایش داده شده است درنهایت نیز دکمه OK را فشار میدهیم (شکل شماره 10).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

نباید فراموش کرد که به همان روال قبلی و برای اطلاعات کاربر و جهت تعیین نام مدل وارد قسمت Title میشویم و نام مدل را به زنان =30 تغییر می دهیم و دکمه OK را فشار می دهیم (شکل شماره 11).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

در شکل زیر نتیجه اقدامات فوق نشان داده شده است درنهایت فایل داده را ضبط نموده و با کلیک بر روی دکمه Estimates Calculate مدل خود را اجرا میکنیم (شکل شماره 12).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

در مثال بالا «مدل ویژه زنان» با زدن دکمه اجرایی که با فلش قرمزرنگ مشخص شده است متوجه می شویم که چراغ بالای نرم افزار روشن نمی شود این امر نشان می دهد که مدل اجرایی شده نیاز به تغییر دارد درنتیجه و در قدم نخست روش محاسبه ضرایب را از «حداقل مربعات تعمیم یافته» به روش «حداکثر درست نمایی» (روش پیش فرض) تغییر می دهیم شاید مشکل برطرف گردد برای این کار در ستون دوم ابزارها بر روی دکمه Properties Analysis  کلیک کرده و در صفحه ظاهرشده دو گزینه  Likelihood Maximum و intercepts and Means  Estimate   را تیک دار می کنیم و بعد از صفحه خارج می شویم تا آن را ضبط و مجدداً اجرا کنیم (شکل شماره 13).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

بعد از اجرای دستورات فوق و کلیک کردن بر روی چراغ سمت راست بالا متوجه می شویم که تغییرات انجام شده بهبودی درنتیجه ایجاد نکرده و مدل نظری عوامل مؤثر بر رضایت شغلی را در خصوص زنان با هیچ کدام از دو روش «حداقل مربعاه تعمیمیافته» و «حداکثر درستنمایی» نمی توانیم بپذیریم چرا که در هیچ کدام از این دو روش آماره های قابل قبولی ارائه نشده است درنهایت نتیجه را وارد محیط  word نموده و در مکان دلخواه ذخیره می نماییم (شکل شماره 14).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

2 .مدل معادالت ساختاری (ویژه مردان) :

همانند کاری که برای جنس زنان پیاده سازی کردیم برای اجرایی کردن برای جنس مردان نیز همان مراحل را طی می کنیم .

در قسمت Titleنام مدل را به مردان و تعداد آن را به 34 تغییر می دهیم (شکل شماره 16 ).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

چون در مدل کل (اعم از مرد و زن) درنهایت مدل ما با محاسبه ضرایب به روش «حداقل مربعات تعمیم یافته» نهایی و مورد قبول قرار گرفت ؛ (شکل ‌شماره ‌6‌ ) در مورد مدل مربوط به مردان نیز از همین روش استفاده می کنیم برای این کار در دکمه Properties Analysis در نوارابزار سمت چپ  نرم افزار گزینه squares least Generalized را تیک دار کرده و اگر در سمت راست همین صفحه گزینه Estimate Intercepts and Means دارای تیک بود تیک آن را برمیداریم (شکل شماره 17 ). معادلات ساختاری در amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

بعد از ضبط و اجرای مدل نتایج به ترتیب ذیل به دست آمده است (شکل شماره 18).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

همان طور که مشاهده می شود تمام آیتم های مدل معنا دارند اما باز جهت اطمینان بیشتر تمام ضرایب پشت صحنه را بررسی میکنیم به منظور بررسی ضرایب در ستون دوم با زدن دکمه Text View و انتخاب گزینه Estimate در آن اقدام میکنیم (شکل شماره 19 ).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای باز می شود که همان طور که در شکل مشاهده میگردد متغیرهای مشاهده شده x8m x9 و x12 با سازه های خود ضرایب معناداری ندارند (شکل شماره 20).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

ابتدا رابطه بین سازه Rezayat با متغیر مشاهده شده x9 را (که P مربوط به آن بیشترین مقدار را دارد ) از مدل حذف می کنیم تا نتیجه را مجدداً ببینیم بعد از مشاهده تمام ضرایب در مدل جدید معلوم شد که x12 نیز به دلیل اینکه P مربوط به آن بالاتر از 05 /است معنی دار نیست بعد از حذف x12 با دکمه ضرب در قرمزرنگ و اجرای مجدد مدل مشاهده می شود که تمام ضرایب باقی مانده معنا دارند و به لحاظ آماری مشکلی ندارند پس حذف این گزینه تأثیرگذار بر روی معناداری دیگر موارد بوده است (شکل شماره 21 ).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

بعد از این مرحله در پرده خروجی اموس در بخش Variances واریانس ها را بررسی می کنیم همان طور که در مدل نشان داده شده واریانس e8 قابل قبول نیست (شکل شماره 22). معادلات ساختاری در amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

برای اصلاح مدل باید واریانس ضریب خطای e8 را صفر نماییم برای صفر نمودن واریانس ضریب خطای e8 مانند روند های گذشته با دو بار کلیک کردن روی e8 پنجره ای باز می شود که در آن در قسمت parameters در پایین صفحه در کادر variance صفر وارد می کنیم و آن را بسته و ضبط و مجدداً مدل را اجرا میکنیم (شکل شماره 23 ). معادلات ساختاری در amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

برای کنترل نمودن نهایی مدل در بخش Properties Analysis Modification را تیک دار میکنیم و مدل را مجدداً اجرا می کنیم تا ببینیم پیشنهاد اصلاحی خواهد داشت یا نه (شکل شماره 24). معادلات ساختاری در amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

بعد از ضبط و اجرا و کلیک کردن گزینه Text View به پرده خروجی اموس (Output Amos ) رفته و با انتخاب گزینه indices Modification مشاهده می گردد که هیچ پیشنهادی جهت اصلاح و بازبینی ارائه نشده است (شکل شماره 25). معادلات ساختاری در amos

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

مدل نهایی مردان نشان می دهد که به مدل کل شباهت زیادی دارد و با روش «حداقل مربعات تعمیم یافته» معنی دار است می توان گفت که مدل نظری ما تحت عنوان «عوامل مؤثر بر رضایت شغلی» در مورد مردان با تغییرات جزئی قابل پذیرش است.

توضیح مدل نظری

همان طور که در طول این جلسه دیده شد کاربر تلاش نمود تا مدل نظری را برای هر دو جنس زن و مرد عملیاتی نماید نتایج نشان می دهد که طبق یافته ها این مدل با کمی اصلاحات برای جنس مرد قابل پذیرش بودهولی برای زنان آماره های قابل قبولی دریافت نگردید ؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مدل نظری ما جنسیتی است و فقط در بین مردان با اصلاحاتی صادق است درنهایت با زدن دکمه to diagram path the Copy clipboard the در نوارابزار سمت چپ  مدل خود را در محیط word منتقل و در جای دلخواه ذخیره می نماییم شکل زیر مدل نهایی را در خصوص مردان نشان می دهد (شکل شماره 26).

انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

 

در ادامه در قسمت های بعدی می توانید مطالب کامل آموزشی نرم افزار AMOS را مشاهده فرمایید:

فصل اول با عنوان انجام‌ مدل‌ تحلیل ‌مسیر‌ به‌ روش‌ سنتی‌ با‌ استفاده‌ از‌ روش های ‌1 :قابلیت اعتماد .2: تحلیل عامل . 3 .رگرسیون‌خطی‌ در‌ نرم افزار SPSS

فصل دوم با عنوان «تحلیل عامل ‌مرتبه‌اول»

فصل سوم با عنوان «تحلیل عامل ‌مرتبه‌دوم»

فصل چهارم با عنوان «تحلیل مسیر به همراه تحلیل عاملی »

فصل پنجم با عنوان «انجام‌مدل‌معادالت‌ساختاری (با‌کنترل‌جنسیت‌ افراد با روش‌سنتی‌ یا
تفکیکی)»

فصل ششم با عنوان «انجام‌مدل‌معادلات‌ ساختاری‌(با‌ کنترل‌ جنسیت‌ افراد در شکل ترکیبی)»

فصل هفتم با عنوان « تبدیل ‌داده های‌ خام‌ به‌ داده های‌ کوواریانسی‌ در‌نرم افزار‌ SPSS »

فصل هشتم با عنوان «معادله ساختاری‌ با سازه وابسته دارای یک متغیر مشاهده شده‌»

منبع: کتاب پردازش و تحلیل داده با نرم افزار اموس دکتر یحیی علی بابایی انجام مدل معادلات ساختاری در Amos

…………………………………………………………………………………………………………………………….

جهت دانلود آموزش ها و مطالب دیگر AMOS کلیک کنید

Instagram : unitahlil

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *