مصاحبه نیمه ساختاریافته

مصاحبه نیمه‌ ساخت‌یافته

مصاحبه نیمه ساختاریافته

مصاحبه نیمه‌ ساخت‌یافته

بر خلاف مصاحبه ساختاریافته، که در آن پرسش‌های مشخصی از مصاحبه‌شونده پرسیده می‌شود و او را مجبور می‌کند که فراتر از چارچوب در نظر گرفته شده نرود، در مصاحبۀ نیمه ساخت‌یافته مصاحبه‌شونده و مصاحبه کننده چندان در قید و بند چارچوب نیستند و می‌توانند پا را از این چارچوب فراتر بگذارند.

بنابراین، در این نوع مصاحبه معمولاً پرسش‌ها و موضوع‌های کلی مطرح می‌شوند. با این حال، پژوهشگر از قبل تعداد زیادی از پرسش‌هایی که قرار است در جلسۀ مصاحبه پرسیده شود را آماده کرده است. هرچند، ممکن است پژوهشگر در خلال مصاحبه پرسش‌های جدیدی ساختاربندی کند و آنها را از مصاحبه‌شونده بپرسد. بنابراین، در مصاحبۀ نیمه ساخت‌یافته مصاحبه شونده فرصت این را خواهد داشت که توضیح بیشتری راجع به پرسش‌ها دهد. همچنین، مصاحبه کننده فرصت آن را خواهد داشت که به روند مصاحبه شکل دهد و محدود به چارچوب‌های از قبل تعیین شده نباشد.

 

مصاحبه نیمه ساختاریافته یک تحقیق کیفی است روشی که مجموعه ای از باز از پیش تعیین شده را ترکیب می کند سوالات (سوالاتی که باعث بحث و گفتگو می شود) با فرصتی برای مصاحبه کننده برای کشف موارد خاص.

ویژگی های مصاحبه نیمه ساختاریافته چیست؟

ویژگی های آن عبارتند از:
• مصاحبه کننده و پاسخ دهندگان در یک مصاحبه رسمی شرکت می کنند.
• مصاحبه کننده یک راهنمای مصاحبه تهیه کرده و از آن استفاده می کند. این لیستی از سوالات و موضوعاتی است که باید در طول مکالمه به آنها پرداخته شود.
معمولا به ترتیب خاصی
• ماهیت باز بودن سوال، موضوع مورد بررسی را مشخص می کند اما فرصت هایی را برای مصاحبه کننده و مصاحبه شونده فراهم می کند برخی از موضوعات با جزئیات بیشتر اغلب شامل اعلان هایی برای کمک به مصاحبه شونده می شود پاسخ دادن.
• مصاحبه کننده از راهنما پیروی می کند، اما می تواند خطوط مربوطه را دنبال کند پرس و جو در مکالمه که ممکن است وقتی این را احساس می کنند از راهنما دور شود مناسب است.

چرا از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده کنیم؟

ساختار منعطف مصاحبه به پژوهشگر اجازه می دهد تا تشویق یا تشویق کند مصاحبه شونده اگر به دنبال اطلاعات بیشتر باشند یا آنچه را که هستند پیدا کنند گفتن جالب این روش به محقق این آزادی را می‌دهد که بتواند آن را بررسی کند مصاحبه شونده برای تشریح یا دنبال کردن یک خط تحقیق جدید معرفی شده توسط مصاحبه شونده می گوید مصاحبه های نیمه ساختاریافته همچنین به اطلاع دهندگان اجازه می دهد آزادی بیان دیدگاه های خود در قالب خود مصاحبه های نیمه ساختاریافته زمانی بهترین کارایی را دارد که:
• مصاحبه کننده چندین زمینه دارد که باید حتما به آنها پرداخته شود
• وقتی فقط یک فرصت برای مصاحبه با کسی وجود دارد
• زمانی که ممکن است بیش از یک نفر در اجرای آن دخیل باشند 

جهت مشاهده مهارت مصاحبه کلیک کنید .

جهت مشاهده روش های تجزیه و تحلیل مصاحبه کلیک کنید .

 

مصاحبه نیمه ساختاریافته روش پژوهشی است که اغلب در علوم اجتماعی استفاده می‌شود. در حالی که مصاحبه سازمان یافته دارای مجموعه‌ای دقیق از سوالات است که اجازه انعطاف در مصاحبه را نمی‌دهد، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته، باز است که در آن اجازه پرداختن به ایده‌های جدید داده می‌شود تا در طول مصاحبه به عنوان یک نتیجه از آنچه مصاحبه‌شونده می‌گوید به ارمغان آورد. مصاحبه‌کننده در مصاحبه نیمه ساختار یافته به طور کلی دارای یک چارچوب خاص است که باید به آن پرداخته شود

صاحبة نيمه ساختار يافته مصاحبه اي است كه در آن، سؤالات مصاحبه از قبل مشخص مي شود و از تمام پاسخ دهندگان، پرسش هاي مشابه پرسيده مي شود؛ اما آنها آزادند كه پاسخ خود را به هر طريقي كه مي خواهند پاسخ دهند. البته در راهنماي مصاحبه جزئيات مصاحبه، شيوة بيان و ترتيب آنها ذكر نمي شود. اين موارد در طي فرايند مصاحبه تعيين مي شوند (دلاور، 1383، ص 157- 158؛ ببي، 1384، ص 600).

مطلب آموزشی بالا مربوط به  مصاحبه نیمه ساختاریافته است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

https://www.scribbr.com/

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *