مطالعه موردی

مطالعه موردی چیست

مطالعه موردی

 

مطالعه موردی

مطالعه موردی : مورد چیست  مورد یک موضوع خاص است نه عام. uمورد یک نظام است. uمورد فرایند نیست. uمورد یک مصداق است. uمصادیق:یک کودک ،یک معلم، یک سازمان استراتژی پژوهش موردی یکی از پژوهش های مرسوم در علوم اجتماعی است، که بیشتر تمرکز بر داده های کیفی دارد. این تحقیق می تواند با هدف بنیادی، کاربردی یا توسعه ای و با روش های اکتشافی، تبیینی یا توصیفی صورت گیرد. استراتژی پژوهش موردی تحقیق موردی یک تحقیق تجربی است که درباره پدیده کنونی یا زمان معاصر در چارچوب یا بستر زندگی واقعی پژوهش می کند. زمانی که مرزهای بین پدیده و بستر یا زمینه تحقیق به صورت روشن مشخص نیستند و در آن شواهد متعددی وجود دارند که می توان به عنوان مدرک یا سند از آنها استفاده نمود.

امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارش های پزشکی محدود کرده اند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژه ای در بررسی مسایل سیستم های بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریه ها و نظریه پردازی در حوزه مدیریت و برنامه ریزی سلامت می باشد.

جهت مشاهده بررسی موردی-توصیفی کلیک کنید .

پژوهشگر از راه مطالعه موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک موسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق درباره آن می پردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعه موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریه پردازی در حوزه مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن می باشد.روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعه موردی به عنوان یک مطالعه جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعه موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته می شود.

همچنین انواع مطالعه موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعه موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهش ها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آن ها بیان می گردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینه مطالعات موردی، نتیجه گرفته می شود روش مطالعه موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگی های این روش مطالعه، بررسی های بیشتر در زمینه انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد می شود.

مطالعه موردی یک روش تحقیقی است که شامل بررسی عمیق و دقیق یک فرد، گروه، رویداد یا پدیده است. این یک رویکرد تحقیق کیفی است که هدف آن دستیابی به درک جامعی از پیچیدگی ها و پویایی های مورد مورد مطالعه است. مطالعات موردی اغلب برای کشف موقعیت های واقعی زندگی در زمینه طبیعی آنها و ارائه بینش در مورد پدیده های خاص استفاده می شود.

ویژگی های کلیدی یک مطالعه موردی عبارتند از:

موارد منفرد یا چندگانه:

یک مطالعه موردی می‌تواند بر یک مورد واحد (مطالعه تک موردی) یا چند مورد (مطالعه چند موردی) برای مقایسه و مقایسه نمونه‌های مختلف پدیده تمرکز کند.

تحلیل زمینه ای:

مطالعات موردی بر درک زمینه ای که مورد در آن وجود دارد تأکید دارد. این زمینه شامل محیط، پیشینه، تاریخچه و عوامل مختلفی است که بر پرونده تأثیر می گذارد.

جمع آوری داده های غنی:

محققان منابع داده های مختلفی مانند مصاحبه ها، مشاهدات، اسناد، مصنوعات و سوابق بایگانی را جمع آوری می کنند. این داده‌های متنوع به ارائه یک دید جامع از پرونده کمک می‌کند.

چشم انداز کل نگر:

مطالعات موردی با در نظر گرفتن ابعاد، دیدگاه ها و روابط متقابل چندگانه، به دنبال ماهیت پیچیده و کل نگر پرونده است.

رویکرد استقرایی:

مطالعات موردی اغلب از یک رویکرد استقرایی استفاده می‌کنند که به مضامین، الگوها و بینش‌ها اجازه می‌دهد تا از داده‌ها به‌جای شروع با فرضیه‌های از پیش تعریف‌شده، پدیدار شوند.

تجزیه و تحلیل داده های کیفی:

محققان داده های کیفی را با استفاده از تکنیک هایی مانند تحلیل موضوعی، تحلیل محتوا و تحلیل روایت تجزیه و تحلیل می کنند تا موضوعات، گرایش ها و الگوهای مشترک را شناسایی کنند.

شرح روایی:

یافته‌های یک مطالعه موردی معمولاً در قالب روایتی ارائه می‌شود که شرح مفصلی از مورد، زمینه آن، شرکت‌کنندگان و موضوعات شناسایی‌شده ارائه می‌دهد.

ارتباط با دنیای واقعی:

مطالعات موردی برای بررسی موقعیت‌های دنیای واقعی، ارائه بینش‌های عملی که می‌تواند به تصمیم‌گیری، توسعه سیاست یا عمل کمک کند، استفاده می‌شود.

محدودیت‌ها و تعمیم‌پذیری:

مطالعات موردی اغلب بر موارد خاص و منحصربه‌فرد تمرکز می‌کنند که می‌تواند تعمیم یافته‌ها را به جمعیت‌های وسیع‌تری محدود کند. با این حال، آنها بینش های ارزشمندی را در مورد پدیده های پیچیده و وابسته به زمینه ارائه می دهند.

انواع مطالعات موردی

مطالعات موردی توصیفی: اینها با هدف ارائه توصیف و درک دقیق از یک مورد خاص بدون نیاز به توضیح علت یا پیش‌بینی پیامدها هستند.

مطالعات موردی اکتشافی: این مطالعات زمانی انجام می شود که اطلاعات کمی در مورد یک پدیده خاص وجود داشته باشد. آنها به عنوان یک تحقیق اکتشافی برای ایجاد بینش ها و فرضیه های اولیه عمل می کنند.

مطالعات موردی توضیحی یا علّی: این مطالعات به دنبال درک علل و آثار یک پدیده خاص هستند. آنها اغلب شامل بررسی عوامل متعدد و تعاملات آنها می شوند.

مطالعات موردی درونی: موارد درونی به این دلیل انتخاب می‌شوند که به جای اینکه نماینده جمعیت بزرگ‌تری باشند، به خودی خود مورد علاقه هستند.

مطالعات موردی ابزاری: این موارد به این دلیل انتخاب می‌شوند که می‌توانند بینشی در مورد یک موضوع یا مفهوم گسترده‌تر ارائه دهند.

مطالعات موردی به طور گسترده در رشته هایی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، آموزش، تجارت و غیره استفاده می شود. آنها به محققان فرصتی را برای بررسی عمیق سناریوهای پیچیده و واقعی ارائه می دهند و درک دقیقی از موضوع مورد بررسی ارائه می دهند.

اهمیت مطالعات موردی:

یکی از نکات مهم در استفاده از مطالغه موردی شناخت تما واقعیات پژوهش است که موجب شده تا بر اهمیت اینگونه از پژوهش ها افزوده شود. زمانی که از پژوهش موردی استفاده کنید می توانید دیدگا و نظریه گشتالت که مبنی بر کل نگری است را در تحقیق خود پیاده کنید و در نتیجه این اطمینان در پژوهش حاصل می شود که شما تمام اجزا را مورد بررسی قرار داده اید.

شناسایی عوامل پنهان و پدیده های اجتماعی نیز یکی دیگر از فواید استفاده از مطالعات موردی است در حقیقت با استفاده از این پژوهش ها می توانید تمام ابعاد نهفته در تحقیق خود را نیز کنترل و مورد بررسی قرار دهید. از سوی دیگر کلیت منحصر به فرد نیز می تواند یکی دیگر از ویژگی های کلیدی در تحقیقات موردی محسوب شود.

 

خصوصیات پیوهش موردی:

روش پژوهشی برای مطالعه در مسائل زندگی

خاصر گرایی به معنای تحقیق در زمینه خاص

روش توصیف رویدادها

کشف روابط میان پدیده ها با روش اکتشافی

استدلال استقرایی در تحقیق

مزایا:

مطالعه موردی دارای مزایای متعددی است که از جمله آن ها می توان به پردازش اطلاعات انبوه اشاره کرد همچنین در این مطالعه می توانید با منابع بیشتری رو به رو شوید. اسناد و شواهدی که می توانید در این پژوهشات به دست آورید موجب می شود تا اهمیت و صحت تحقیقات شما بیشتر شود.

معایب:

نداشتن انسجام علمی و تعمیم پذیری، زمان بر بودن، نداشتن اعتبار درونی و مشکلاتی از این قبلی می تواند از معایب مطالعه موردی باشند که موجب می شود تا استفاده از این نوع مطالعات کاهش پیدا کند.

برای انجام این تحقیقات مراحل و روندی باید طی شود که از جمله آن ها به این موارد می توان اشاره کرد: طراحی، انجام مطالعات آزمایشی، گردآوری داده، تحلیل کردن داده ها، نوشتن گزارش و تحلیل کردن گزارشات از جمله مراحل آن هستند.

 

جهت مشاهده بررسی موردی-توصیفی کلیک کنید .

مطلب آموزشی بالا مربوط به مطالعه موردی است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

 

 

Site : www.unitahlil.ir

Instagram : unitahlil

 



اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *