بررسی موردی _ توصیفی

بررسی موردی

بررسی موردی

 

 

در این روش پژوهشگر به انتخاب یک «مورد» پرداخته و آن را از جنبه های مختلف بررسی می کند. این مورد می تواند یک واحد و یا سیستم با حد و مرز مشخص و متشکل از عناصر و عوامل متعدد و مرتبط به هم باشد.

از این جمله در تعلیم و تربیت می توان هر یک از عوامل نظام آموزشی مانند دانش آموز، معلم، برنامه درسی و … را نام برد. هدف کلی در این روش مشاهده تفصیلی ابعاد «مورد» تحت مطالعه و تفسیر مشاهده ها از دیدگاه کل گرا است. از این رو مطالعه موردی بیشتر به روش کیفی و با تأکید بر فرایندها و درک و تفسیر آن ها انجام می شود.

انجام پژوهش به کمک روش مطالعه موردی شامل چهار مرحله است : بیان مسئله و انتخاب «مورد»(واحد تحلیل) ، انجام عملیات میدانی(گردآوری داده ها)، سازماندهی داده ها و تدوین گزارش. توجه پژوهشگر در مطالعه موردی بر یک «مورد» متمرکز است. اما ممکن است این واحد متشکل از رویدادهای متعدد و افراد مختلف باشد و یا از فرآیندهای گوناگون تشکیل شده باشد.

در اینصورت ضروری است که از اجزای تشکیل دهنده ی «واحد تحلیل» نمونه گیری شود.

مطالعه موردی یک روش تحقیقی است که اغلب در تحقیقات توصیفی برای ارائه تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق از یک فرد، گروه، رویداد یا پدیده واحد مورد استفاده قرار می گیرد. هدف آن جمع آوری اطلاعات، زمینه و بینش جامع برای درک پیچیدگی ها و پیچیدگی های موضوع مورد مطالعه است. مطالعات موردی به ویژه زمانی مفید هستند که محققین بخواهند موقعیت‌های منحصر به فرد یا نادری را کشف کنند یا زمانی که سؤال تحقیق نیاز به بررسی عمیق یک زمینه خاص دارد.

در اینجا ویژگی ها و مؤلفه های کلیدی یک مطالعه موردی در تحقیق توصیفی آمده است:

1. تمرکز روی یک مورد:
مطالعه موردی بر یک مورد یا موضوع واحد متمرکز است. این می تواند یک فرد، یک گروه، یک سازمان، یک رویداد یا حتی یک موقعیت خاص باشد.

2. مجموعه داده های غنی:
محققان داده های گسترده ای را با استفاده از روش های مختلف، مانند مصاحبه، مشاهدات، اسناد، بررسی ها و سوابق بایگانی جمع آوری می کنند. این مجموعه داده‌های متنوع به ارائه دیدگاهی جامع از پرونده کمک می‌کند.

3. درک متنی:
هدف مطالعات موردی درک موضوع در بافت طبیعی آن است. محققان به محیط، تاریخ، فرهنگ و عوامل مرتبطی که بر پرونده تأثیر می گذارد توجه می کنند.

4. تجزیه و تحلیل عمیق:
مطالعات موردی شامل تجزیه و تحلیل عمیق داده های جمع آوری شده است. محققان الگوها، مضامین و ارتباطات را برای نتیجه گیری معنادار بررسی می کنند.

5. رویکرد تحقیق کیفی:
مطالعات موردی اغلب ماهیت کیفی دارند و بر بینش‌های ذهنی، تفسیرها و غنای داده‌ها تمرکز دارند.

6. کاوش توصیفی:
هدف اولیه مطالعه موردی در تحقیقات توصیفی، توصیف و مستندسازی جزئیات مورد است، اغلب بدون قصد کلی‌سازی گسترده.

7. مثلث بندی:
محققان اغلب از منابع و روش‌های متعدد داده برای افزایش اعتبار و پایایی یافته‌های خود استفاده می‌کنند. به این تکنیک مثلث سازی می گویند.

8. توضیحات ضخیم:
گزارش‌های مطالعه موردی معمولاً «توضیح ضخیم» را ارائه می‌دهند، و گزارشی جامع و واضح از پرونده ارائه می‌دهند تا به خوانندگان اجازه دهد تا زمینه و تفاوت‌های ظریف را درک کنند.

9. مشارکت محقق:
محققان اغلب نقش فعالی در پرونده دارند، با شرکت کنندگان در تعامل هستند و خود را در زمینه غوطه ور می کنند تا به درک عمیقی دست یابند.

10. بینش منحصر به فرد:
مطالعات موردی می‌تواند بینش‌های منحصربه‌فردی را ارائه دهد، فرضیه‌هایی را ایجاد کند و زمینه‌هایی را که ممکن است قبلاً در نظر گرفته نشده‌اند را بررسی کند.

11. محدودیت ها:
در حالی که مطالعات موردی بینش های غنی ارائه می دهند، به دلیل تمرکز بر موارد خاص، از نظر تعمیم پذیری محدود هستند. همچنین، ذهنیت در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها ممکن است بر عینیت تأثیر بگذارد.

مطالعات موردی معمولاً در زمینه هایی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی، آموزش و کسب و کار برای کشف موقعیت ها یا پدیده های پیچیده استفاده می شود. آنها به درک دقیق‌تر سناریوهای زندگی واقعی کمک می‌کنند و می‌توانند به عنوان منابع ارزشمندی برای نظریه‌سازی، فرضیه‌سازی و عمل اطلاع‌رسانی عمل کنند.

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  بررسی موردی است،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

 
   

https://www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *