خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

 

موضوع نوشته : ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای

زمانی که می خواهیم ضریب همبستگی دو متغیر رابدست آوریم که یکی از آنها متغیر پیوسته ودیگری دو ارزشی باشد ازضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای استفاده می کنیم. منظور از دو ارزشی آن است که تنها یکی از دو مقدار صفر یا یک را شامل شود مانند: بله-نه ؛ زن-مرد، برای انجام محاسبات به یکی از نمرات ۱ وبه دیگری نمره ۰(صفر) داده می شود. فرمول محاسبه ی ضریب همبستگی دو رشته ای به شرح زیر است:

 p=میانگین نمرات متغیر پیوسته برای همه آزمون شوندگانی که در آزمون دو ارزشی نمره ۱ گرفته اند.

t=میانگین نمرات برای همه آزمون شوندگان در متغیر پیوسته

t=انحراف معیار همه نمرات در متغیر پیوسته

P=نسبت همه ی آزمون شوندگانی که در متغیر دو ارزشی نمره۱ گرفته اند.

q=نسبت آزمون شوندگانی که در آزمون دو ارزشی نمره ۰ گرفته اند.

 

همبستگی نقطه ای دو رشته ای با استفاده از SPSS
معرفی

یک همبستگی نقطه‌ای-دوسری برای اندازه‌گیری قدرت و جهت رابطه بین یک متغیر پیوسته و یک متغیر دوگانه استفاده می‌شود. این یک مورد خاص از همبستگی حاصل‌ضرب-گشتاور پیرسون است که زمانی اعمال می شود که شما دو متغیر پیوسته داشته باشید، در حالی که در این مورد یکی از متغیرها در مقیاس دوگانه اندازه گیری می شود. .

به عنوان مثال، می توانید از یک همبستگی دو متغیره نقطه ای استفاده کنید تا بفهمید که آیا بین حقوق کارمند و جنسیت رابطه وجود دارد یا خیر. در این مثال متغیر پیوسته شما «حقوق» و متغیر دوگانه شما «جنسیت» با دو دسته «مذکر» و «مونث» خواهد بود.

 

جهت مشاهده آزمون های همبستگی کلیک کنید .

 

برای استفاده از فرمول بالا،داده های جدول زیر را مورد استفاده قرار می دهیم.  داده های این جدول این گونه بدست آمده است که پژوهشگری فرض کرده است تعداد برگ های جریمه ای که یک راننده دریافت می کند از روی عملکرد او در نخستین آزمایش آیین نامه رانندگی که به صورت قبول (۱) یا رد(۰) نمره گذاری می شود قابل پیش بینی است.

این جدول عملکرد راننده ها در آزمون آیین نامه رانندگی و برگهای جریمه ای که پس از گرفتن گواهینامه ی رانندگی دریافت کرده اند

تعداد برگهای xجریمه رانندگی آزمون آیین نامه yرانندگی شماره راننده
۵ ۱ ۰۱
۳ ۰ ۰۲
۱ ۱ ۰۳
۴ ۱ ۰۴
۷ ۱ ۰۵
۰ ۰ ۰۶
۱ ۱ ۰۷
۶ ۱ ۰۸
۵ ۰ ۰۹
۲ ۱ ۱۰
۶ ۱ ۱۱
۳ ۰ ۱۲
۱ ۰ ۱۳
۴ ۱ ۱۴
۲ ۱ ۱۵
۵۰=∑ ۱۰=∑  

براساس داده های موجود در جدول بالا:

 براساس ضریب بدست آمده ،یعنی ۰.۳۱ ،می گوییم کسانی که در نخستین آزمایش آیین نامه رانندگی خود موفق بوده اند از کسانی که در این آزمون موفق نبوده اند بیشتر جرائم رانندگی مرتکب شده اند. با این حال، ضریب همبستگی آن آنقدر زیاد نیست  که بتوان با اطمینان آن را مورد استفاده قرار داد.

 یکی از ویژگیهای مهم ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای این است که حداکثر ممکن آن تابع نسبتهای p و q در توزیع دو ارزشی است. حتی در مواردی که p و q برابرند باز هم حداکثر مقدار این ضریب کمتر از۱  است، و به نسبتی که تفاوت بین p  و q  بیشتر می شود، حداکثر ممکن این ضریب کاهش می یابد.

تعریفی دیگر

ضریب همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای (point- biserial correlation coefficient)

ضریب همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای مورد خاصی از پیرسون است و مشابه با r پیرسون تفسیر می‌شود. ضریب همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای رابطه خطی بین دو متغیر که در آن یک متغیر کمی (فاصله‌ای یا نسبی) و متغیر دیگر اسمی یا دوارزشی واقعی است، را بررسی می‌کند. مانند رابطه بین جنسیت و پیشرفت در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم. منظور از متغیر دوارزشی متغیری است که تنها یکی از دو مقدار صفر یا یک را شامل می‌شود. مانند زن / مرد، بله / خیر، رد / قبول، حاضر / غائب و … .

فرمول محاسبه ضریب همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  ضریب همبستگی دورشته ای نقطه ای  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

 

Site : www.unitahlil.ir

Instagram : unitahlil

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *