آزمون های همبستگی

آزمون های همبستگی

آزمون ها همبستگی

موضوع نوشته آزمون های همبستگی

آزمون های همبستگی برای بررسی رابطه بین دو یا چند متغیر به کار می‌روند. همبستگی به معنای هم‌تغییری دو متغیر است که از آن استنباط می‌شود افزایش یا کاهش یک متغیر با افزایش یا کاهش متغیر دیگر همراه است. به عنوان مثال، بین هوش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه هوش دانش‌آموزان بیشتر باشد، نمره پیشرفت تحصیلی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. آزمون های همبستگی به دو دسته آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم می‌شوند. در صورتی که مقیاس متغیرها فاصله ای یا نسبی و توزیع متغیرها نرمال باشد، از آزمون های همبستگی پارامتریک مانند آزمون همبستگی پیرسون و در غیر این صورت از آزمون های همبستگی ناپارامتریک استفاده می‌گردد.

 آزمون همبستگی پیرسون (Pearson Correlation Coefficient)

 آزمون‌های همبسگی ناپارامتریک

ضریب همبستگی رتبه­ ای اسپیرمن (Spearman Correlation Coefficient)

ضریب همبستگی رتبه‌ای کندال tau- b

ضریب همبستگی رتبه‌ای کندال ( tau- c)

ضریب گاما (Gamma)

ضریب d سامرز (Somers’ d)

ضریب همبستگی تتراکوریک (tetrachoric correlation cooefficient)

ضریب همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای (point- biserial correlation coefficient)

ضریب همبستگی دو رشته‌ای (biserial correlation coefficient)

ضریب همبستگی اتا (η)

آزمون مجذور خی (χ۲) دو متغیره (آزمون استقلال)

ضریب فی (phi coefficient)

ضریب توافقی (Contingency coefficient)

 

چندین آزمون همبستگی در آمار وجود دارد که برای بررسی و ارزیابی رابطه بین دو متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مهمترین آزمون‌های همبستگی عبارتند از:

  1. آزمون همبستگی پیرسون (Pearson’s correlation test): این آزمون برای بررسی رابطه خطی بین دو متغیر پیوسته به کار می‌رود. ضریب همبستگی پیرسون (-1 تا 1) میزان قوت و جهت رابطه خطی را نشان می‌دهد.

  2. آزمون همبستگی اسپیرمن (Spearman’s correlation test): این آزمون برای بررسی رابطه رتبه‌ای بین دو متغیر به کار می‌رود. این آزمون بر اساس رتبه‌بندی داده‌ها عمل می‌کند و میزان همبستگی رتبه‌ها را مشخص می‌کند.

  3. آزمون همبستگی کندال (Kendall’s correlation test): این آزمون نیز برای بررسی رابطه رتبه‌ای بین دو متغیر استفاده می‌شود، اما با استفاده از ضریب همبستگی کندال به جای ضریب همبستگی اسپیرمن.

  4. آزمون همبستگی بایسرکور (Biserial correlation test): این آزمون برای بررسی رابطه بین یک متغیر بیناری و یک متغیر پیوسته استفاده می‌شود. این آزمون میزان همبستگی بین دو متغیر را ارزیابی می‌کند.

  5. آزمون همبستگی پوآن (Point-biserial correlation test): این آزمون نیز برای بررسی رابطه بین یک متغیر بیناری و یک متغیر پیوسته به کار می‌رود، اما با استفاده از ضریب همبستگی پوآن به جای ضریب همبستگی بایسرکور.

مهم است به یاد داشته باشید که انتخاب آزمون همبستگی مناسب وابسته به نوع داده‌ها و فرضیات مورد بررسی است. همچنین، برای تفسیر نتایج آزمون همبستگی، باید به دقت به مقدار ضریب همبستگی و مقدار p-value توجه کنید. اگر مقدار p-value کمتر از سطح اهمیت مشخص شده باشد (معمولاً 0.05)، می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین دو متغیر مورد بررسی معنادار است.

در صورتی که نیاز به بررسی رابطه بین بیش از دو متغیر دارید، می‌توانید از آزمون‌های همبستگی چند متغیره مانند آزمون همبستگی پیرسون چند متغیره یا آزمون همبستگی کندال چند متغیره استفاده کنید. این آزمون‌ها برای بررسی رابطه همزمان بین چندین متغیر به کار می‌روند.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  آزمون های همبسگی  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

 

 

 

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *