خانه وبلاگ Lisrel تجزیه همبستگی های مشاهده شده در لیزرل

تجزیه همبستگی های مشاهده شده در لیزرل

تجزیه همبستگی های مشاهده شده در لیزرل

تجزیه همبستگی های مشاهده شده در لیزرل

 

آشنایی با نرم افزارLisrel

تیم تحلیلی یونی تحلیل در نظر دارد، مباحث پرکاربرد در نرم افزار lisrel را به زبانی ساده و قبل فهم برای متقاضیان گرامی آموزش دهد. تمامی مطالب قرار داده شده در سایت جهت آموزش این نرم افزار به زبان ساده است.

در ادامه توضیحات به تجزیه همبستگی های مشاهده شده میپردازیم .

لیزرل چیست ؟

آنالیز ساختار کوواریانس یا مدل های لیزرل برای اولین بار توسط باک (Bock) و باگ من (Bargman) برای توصیف روش تحلیل عاملی تائیدی (confirmatory factor analysis) بکار گرفته شد. این روش تلاش می کند که روابط بین مجموعه ای از متغیرهای عینی مشاهده شده (observed variables) را در قالب تعداد محدودتری متغیرهای نهفته (latent variables)، بیان کند. کاربرد روش تحلیل ساختار کوواریانس معمولاً نیازمند بکارگیری مدل ها و توابع پیچیده ریاضی و بیشینه کردن (maximization) توابع برای چندین متغیر است. در مسیر حل چنین مشکلی جورسکاگ و سوربم (Sorbom) طی سال های ۱۹۷۶، ۱۹۷۷، ۱۹۸۱، ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ نرم افزار کامپیوتری به نام LISREL را توسعه دادند. توسعه این نرم افزار نقش اساسی در پذیرش و کاربرد روش تحلیل ساختار کوواریانس داشته است، این مدل ها به نام مدل های لیزرل (LISREL MODELES) مشهور شده اند.

لیزرل Lisrel مخفف linear structural relations است. نرم افزار تحلیل آماری لیزرل LISREL جهت محاسبات تحلیل عامل و مدل معادلات ساختاری استفاده می‌شود. نرم افزار لیزرل Lisrel مکمل نرم افزار SPSS است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده می شود. این نرم افزار کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می‌دهد.

مدل های خروجی لیزرل در عمومی ترین شکل آن شامل دو بخش است: مدل اندازه گیری و مدل معادلات ساختاری.

مدل اندازه گیری نشان می دهد متغیرهای پنهان و یا سازه فرضی توسط متغیرهای مشاهده شده با هم همبستگی دارد که آن خواص اندازه گیری(روایی و اعتبار) متغیرهای مشاهده شده را توصیف می کند.مدل معادلات ساختاری که روابط میان متغیرهای نهفته را مشخص می کند.

 

تجزیه همبستگی های مشاهده شده

از مزایای دیگر تحلیل مسیر آن است که ما را قادر می سازد همبستگی بین دو متغیر را به صورت مجموعه مسیرهای ساده و مرکب تجزیه کنیم؛برخی از این مسیرها به گونه اساسی اثر غیرمستقیم با معنا دارند و برخی دیگر احتمالاً فاقد این ویژگی هستند. تجزیه همبستگی را می‌توان با روش‌های مختلف انجام داد. یک روش مبتنی بر شکل کاهش یافته معادله ساختاری است که در آن متغیر وابسته فقط بر حسب متغیرهای برونزا بیان می‌شود. روش دیگر آن است که از معادله بالا استفاده کنیم،که متأسفانه کاربرد آن نیز در تجزیه همبستگی ها پیچیده است. اما خوشبختانه روش سومی وجود دارد که آن را می توان با توجه به قواعد زیر که از سوی سوول رایت(۱۹۳۴) پیشنهاد شده است به سادگی برای تعیین مسیرهای ساده و مرکب که مستقیماً از نمودار پیکانها خوانده میشود به کار برد:

۱. هیچ مسیری نمی تواند از طریق یک متغیر ثابت بیش از یک بار عبور کند.

۲. هیچ مسیری نمی‌تواند بعد از آنکه مسیر در یک پیکان به جلو رفته و در مسیر پیکان دیگری قرار گرفته باشد،در آن پیکان (در جهت مخالف) به عقب برگردد.

۳. هیچ مسیری نمی تواند از طریق پیکان های منحنی دوسویه (که معرف همبستگی تحلیل نشده بین متغیرهای برون زاست) بیش از یک بار در یک مسیر واحد عبور کند.

 

جهت مشاهده مطالب دیگر لیزرل کلیک کنید

Instagram : unitahlil

 

تجزیه همبستگی های مشاهده شده در لیزرل

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *