اعتبار نمره های آزمون

اعتبار آزمون

اعتبار نمره های آزمون

 

اعتبار نمره های آزمون:

اعتبار سازه

اعتبار نمره های آزمون : یکی از موارد پیش نیاز و بسیار با اهمیت در مدل سازی معادلات ساختاری، بررسی اعتبار و کیفیت ابزار اندازه گیری یا همان پرسشنامه (در اکثر موارد) است. شاید بهتر باشد در ابتدا معنای (سازه) بیان گردد. اصولا، به هر متغیری که به صورت مستقیم قابل اندازه گیری نباشد، سازه گفته میشود. برای مثال، وزن، قد و جنسیت به صورت مستقیم قابل پرسش و اندازه گیری هستند، ولی مفهومی مانند (کیفیت) را نمیتوان به صورت مستقیم و صرفا با یک سوال مورد سنجش قرار داد و نیاز است تا از طریق طراحی چند سوال، این کار صورت پذیرد. بنابراین، به متغیرهایی مانند (کیفیت)، سازه و یا متغیر پنها گفته میشود.

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.

در تحلیل ابزار اندازه گیری، شاخص های پایایی (Reliability) و روایی (Validity) مورد بررسی قرار میگیرند. البته این شاخص روایی، خود به دو قسمت روایی همگرا (Convergent Validity) و روایی واگرا (Discriminant Validity) تقسیم میگردد که در این بخش مورد بحث قرار نمیگیرند. به صورت کلی، مفهوم روایی سازه به این موضوع میپردازد که آیا سوالات طراحی شده برای یک سازه یا متغیر پنهان، مرتبط با آن سازه می باشند یا خیر. برای مثال، برای اندازه گیری دمای بدن، از میان ابزارهای دماسنج، سماور، قوری و آچار، کدام یک مناسب است؟ قطعا و بدون تامل، پاسخ همه دماسنج است!!! این مثال به صورت خیلی ساده، مفهوم روایی سازه را بیان میکند. محاسبه این شاخص در نرم‌افزار ایموس و اسمارت پی ال اس، به سادگی قابل انجام است، ولی در نرم افزارهای دیگر این کار کمی طولانی میشود، مخصوصا اگر مدلی پیچیده و با سازه ها و سوالات فراوان در پژوهش خود داشته باشیم.

روایی به میزانی اشاره دارد که یک آزمون یا ارزیابی دقیقاً آنچه را که در نظر گرفته شده است اندازه گیری می کند. در زمینه نمرات آزمون، اعتبار این است که آیا نمرات واقعاً سازه، ویژگی، مهارت یا مفهومی را که آزمون برای ارزیابی طراحی شده است منعکس می کند یا خیر. تعیین اعتبار نمرات آزمون برای اطمینان از اینکه استنباط ها و تصمیمات اتخاذ شده بر اساس آن نمرات دقیق و معنادار هستند، مهم است.

انواع مختلفی از اعتبار وجود دارد که معمولاً برای تعیین اعتبار نمرات آزمون ارزیابی می شوند:

روایی محتوا:

روایی محتوا ارزیابی می کند که آیا آیتم ها یا سؤالات آزمون نمونه ای جامع و مناسب از حوزه محتوایی است که هدف آن اندازه گیری است یا خیر. کارشناسان در این زمینه اغلب آزمون را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که محتوای آن به اندازه کافی جنبه های مربوط به سازه مورد سنجش را پوشش می دهد.

روایی وابسته به معیار:

این نوع اعتبار ارزیابی می کند که نمرات آزمون چقدر خوب پیش بینی یا با سایر معیارهای تعیین شده مرتبط با سازه مورد سنجش مرتبط است. دو نوع فرعی اعتبار وابسته به معیار وجود دارد:
روایی همزمان:

نمرات آزمون با معیاری که در همان زمان به دست می‌آید مقایسه می‌شوند تا ببینند آیا مطابق انتظار با هم ارتباط دارند یا خیر.
اعتبار پیش بینی کننده: نمرات آزمون برای پیش بینی عملکرد آینده بر اساس معیار معیار استفاده می شود. میزان همبستگی بین نمرات آزمون و عملکرد معیار بیانگر روایی پیش‌بینی است.

روایی سازه:

این یک شکل گسترده‌تر از اعتبار است که بررسی می‌کند آیا نمرات آزمون به‌طور دقیق ساختار یا صفتی را که قرار است ارزیابی شود، اندازه‌گیری می‌کند. اعتبار سازه اغلب از طریق ترکیبی از رویکردها، از جمله اعتبار همگرا (آزمون با معیارهای دیگر همان سازه همبستگی دارد) و اعتبار تمایز (آزمون همبستگی کمی با معیارهای سازه های نامرتبط نشان می دهد) ایجاد می شود.

روایی چهره:

اعتبار چهره یک ارزیابی ذهنی است از اینکه آیا آزمون در سطح خود ظاهر می شود تا آنچه را که قرار است اندازه گیری کند، اندازه گیری کند. در حالی که اعتبار صوری می تواند برای مشارکت شرکت کننده مهم باشد، این شاخص قوی برای اعتبار واقعی نیست.

اعتبار پیامدی:

این امر پیامدها و تأثیرات بالقوه استفاده از نمرات آزمون برای تصمیم گیری را در نظر می گیرد. این شامل بررسی اینکه آیا تصمیمات اتخاذ شده بر اساس نمرات آزمون مناسب و معنادار هستند یا خیر.

روایی افزایشی:

این نوع اعتبار ارزیابی می کند که آیا آزمون قدرت پیش بینی معناداری را فراتر از آنچه قبلاً توسط معیارها یا معیارهای موجود پیش بینی شده است اضافه می کند.

برای تعیین اعتبار نمرات آزمون:

Clearly Define the Construct: ساختار یا صفتی را که قصد اندازه گیری آن را با آزمون دارید به وضوح تعریف کنید. این تعریف مبنایی برای ارزیابی اعتبار نمرات آزمون خواهد بود.

گردآوری شواهد: برای حمایت از انواع مختلف روایی، شواهد را از منابع مختلف جمع آوری کنید. این می تواند شامل بررسی تخصصی، ارتباط با سایر معیارها، روابط پیش بینی کننده و موارد دیگر باشد.

مثلث سازی: از روش ها و رویکردهای متعدد برای ارزیابی اعتبار استفاده کنید. این ممکن است شامل مقایسه آزمون با سایر اقدامات تعیین شده، انجام تجزیه و تحلیل عاملی، و مشاوره با متخصصان در این زمینه باشد.

نظارت مستمر: اعتبار یک ارزیابی یکباره نیست. با استفاده از آزمون و در دسترس قرار گرفتن داده های جدید، به جمع آوری شواهد برای حمایت از اعتبار آن ادامه دهید.

شفافیت: شواهد اعتبار را به وضوح به کاربران آزمایش، ذینفعان و تصمیم گیرندگان منتقل کنید.

ایجاد اعتبار یک جنبه حیاتی از توسعه و تفسیر آزمون است. اطمینان از اینکه نمرات آزمون به طور دقیق ساختار مورد نظر را منعکس می کند، کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نتایج معنی دار هستند و می توانند به طور موثر برای تصمیم گیری و تحقیق استفاده شوند.

جهت مشاهده و دانلود پکیج روایی و پایایی در spss  کلیک کنید .

 

اعتبار محتوا

روایی محتوایی، روشی برای کسب اطمینان از این موضوع است که پرسشنامه استفاده شده در آزمون به خوبی قادر به سنجیدن مفهوم یا صفت مورد سنجش در مطالعه می باشد. فرض کنید یک آزمون را در نظر دارید و یک نمونه از سوال ها انتخاب کرده ایم. روایی محتوایی یک معیار برای سنجش میزان اعتبار پرسشنامه است که نشان می دهد این نمونه انتخاب شده تا چه میزان معرف جامعه سوال ها (تعداد کل سوال ها) می باشد.

در اکثر پرسشنامه، روایی محتوایی انجام می گیرد و پرسشنامه ای که روایی محتوایی نداشته باشد، نتایج مناسبی را در اختیار پژوهشگر قرار نمی دهد.

 

جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید. (اعتبار نمره های آزمون)

 

روایی پیش بین

منظور از روایی وابسته به معیار مقایسه نمرات آزمون یا یک یا چند معیار می باشد و بدین ترتیب آزمون یا مقیاسی معتبر است که نمرات آزمون یا مقیاس با معیارهای موردنظر همبستگی بیشتری دارد.هنگامی که به اعتبار ملاکی توجه می کنیم که درصدد شناسایی برخی از معیارهای قابل مشاهده از طریق یک آزمون یا مقیاس هستیم. در این نوع روایی هدف شناخت رابطه بین ابزار اندازه گیری با نتایج بدست آمده است. در روایی وابسته به معیار فرض بر این است که اگر وسیله اندازه گیری از اعتبار کافی برخوردار باشد باید نوعی رابطه تجربی بین نتایج بدست آمده از وسایل اندازه گیری و سایر مشخصات پدیده مورد مطالعه وجود داشته باشد. روایی وابسته به معیار دو نوع است اولین نوع آن روایی پیش بین است که در این مطلب به آن پرداخته و نوع دیگر آن روایی همزمان است که در مطلب بعدی به بررسی آن می پردازیم.

روایی پیش بین: عبارت است از بررسی رابطه نمرات و نتایج حاصل از مقیاس آزمون با عملکرد و رفتار افراد در زمان آینده. به عبارت دیگر در اعتبار پیش بین ضریب همبستگی بین نتایج یک وسیله اندازه گیری با وسیله اندازه گیری دیگری به عنوان معیار یا ملاک پذیرفته شده مقایسه می شود و هر چقدر که ضریب همبستگی بیشتر باشد اعتبار پیش بین نیز بالاتر خواهد بود. در این حالت این سوال وجود دارد که آیا ابزار اندازه گیری قادر است آنچه را که ادعا می کند پیش بینی کند.

 ضریب اعتبار پیش بین از طریق اجرای آزمون برای همه افراد موردنظر برای یک مدت زمان معین و گردآوری نمرات ملاک و محاسبه ضریب اعتبار به دست می آید. مثلا می توانیم نتایج آزمون های آزمایشی را با نتایج کنکور سراسری مقایسه کنیم هر چقدر که نتایج کنکورهای آزمایشی به نتایج کنکور اصلی که در زمان آینده برگزار می شود نزدیکتر باشد می توان گفت که این کنکورها دارای اعتبار پیش بین بیشتری هستند و در واقع قدرت پیش بینی آنها بالاتر است.

علاوه بر وقت گیر بودن و هزینه بالای تعیین اعتبار پیش بین ابزار اندازه گیری یکی از مشکلات اصلی دیگر ملاکی است که مورد تایید و توافق همگان باشد، است. به عنوان مثال تعیین ویژگی های مناسب یک مدیر خوب به عنوان ملاکی جهت انتصاب افراد در پست های سازمانی کار چندان ساده ای نیست. به عبارت دیگر تعیین ملاک موفقیت یک مدیر مستلزم پژوهش های وسیع و دقیق در حوزه مدیریت و اقتصاد می باشد که به رغم سالها پژوهش هنوز ملاک دقیق و معتبری برای آن تعیین نشده است.

 

روایی همزمان:

نوعی روایی وابسته به ملاک است که از همبستگی بین نمره های آزمون و ملاک در شرایطی که هر دو اندازه در یک زمان به دست آمده باشند استفاده می کند. به عبارت دیگر این نوع اعتبار حالتی از اعتبار پیش بین می باشد که در آن به جای تعیین رابطه بین دو آزمون پس از یک فاصله زمانی رابطه بین دو آزمون به طور همزمان تعیین می شود. برای مثال آزمون چندوجهی شخصیت مینه سوتا یک آزمون تقریبا بلند شخصیت است که تا 600 سوال دارد این آزمون یک سنجه روا برای ارزیابی شخصیت افراد می باشد.

حال فرض کنید یک پژوهشگرآزمون جدیدی برای سنجش شخصیت تهیه کرده است که نسبت به آزمون فوق کوتاهتر می باشد.او می تواند در مواردی که نمرات افراد استثنایی است برای اطمینان از آزمون مینه سوتا استفاده نماید در این حالت آزمون کوتاه یک پیش بینی کننده و آزمون مینه سوتا به عنوان ملاک اعتبار همزمان می باشد.

 در مواردی که نتایج هر دو آزمون شبیه به یکدیگر باشد، محقق می تواند آزمون کوتاه را جایگزین آزمون بلند نماید. بنابراین می توان گفت یکی از اهداف تعیین روایی همزمان بین دو آزمون جایگزینی یکی به جای دیگری می باشد. بدیهی است چنین جانشین سازی هنگامی مفید خواهد بود که بین نمرات هر دو آزمون رابطه بالایی وجود داشته باشد و دیگر این که استفاده از آزمون جدید نسبت به آزمون قدیمی دارای مزایای قابل توجهی باشد.


جهت مشاهده مطالب روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی کلیک کنید.

مطلب آموزشی بالا مربوط به اعتبار نمره های آزمون است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

 

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

Site : www.unitahlil.ir

Email: unitahlil@gmail.com



اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *