خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری آزمون‌های همبستگی ناپارامتریک

آزمون‌های همبستگی ناپارامتریک

آزمون‌های همبستگی ناپارامتریک

 

همبستگی ناپارامتریک

همبستگی ناپارامتریک : در صورتی که متغیرها از نوع اسمی و رتبه‌ای (ترتیبی) بوده و یا توزیع آماری جامعه نرمال نباشد، برای بررسی رابطه بین دو متغیر از آزمون‌های هم بستگی ناپارآمتریگ استفاده می‌شود. این آزمون‌ها در جدول زیر ارائه شده‌اند.

آزمون های همبستگی ناپارامتریک که به عنوان آزمون های همبستگی بدون توزیع نیز شناخته می شوند، روش های آماری هستند که برای ارزیابی قدرت و جهت رابطه بین دو متغیر بدون فرض اینکه داده ها از یک توزیع خاص پیروی می کنند یا یک رابطه خطی دارند، استفاده می شود. این آزمون‌ها زمانی مناسب هستند که مفروضات نرمال بودن یا خطی بودن مورد نیاز روش‌های همبستگی پارامتریک (مانند همبستگی پیرسون) برآورده نشده باشند یا زمانی که داده‌ها ماهیت ترتیبی یا طبقه‌ای دارند.

در اینجا چند آزمون همبستگی ناپارامتریک متداول وجود دارد:

همبستگی رتبه و مرتبه اسپیرمن:
همبستگی اسپیرمن قدرت و جهت رابطه یکنواخت بین دو متغیر را ارزیابی می کند. اغلب با داده های ترتیبی یا زمانی که رابطه غیرخطی است استفاده می شود. داده ها رتبه بندی می شوند و همبستگی بر اساس رتبه ها محاسبه می شود.

کندالز تاو:
تاو کندال نیز قدرت و جهت رابطه بین دو متغیر را با استفاده از رتبه ها اندازه گیری می کند. این به ویژه برای داده های ترتیبی مناسب است و در مقایسه با همبستگی اسپیرمن کمتر تحت تأثیر رتبه های همسو قرار می گیرد.

همبستگی نقطه ای-دوسری:
همبستگی نقطه-دوسری زمانی استفاده می شود که یک متغیر دوتایی (دودویی) و دیگری پیوسته باشد. قدرت و جهت رابطه بین متغیر باینری و متغیر پیوسته را کمیت می کند.

همبستگی رتبه-دو سریال:
همبستگی رتبه-دوسری مشابه همبستگی نقطه-دوسری است اما زمانی استفاده می شود که یک متغیر دوگانه و دیگری ترتیبی باشد.

D گاما و سامرز:
این معیارهای همبستگی زمانی استفاده می شوند که هر دو متغیر ترتیبی باشند. آنها اغلب در تجزیه و تحلیل ارتباط بین دو متغیر ترتیبی استفاده می شوند.

آزمون‌های همبستگی ناپارامتریک در شرایطی که مفروضات آزمون‌های پارامتریک قابل برآورده نیستند، مفید هستند. آنها را می توان برای انواع مختلفی از داده ها، از جمله داده های ترتیبی، طبقه ای یا اریب اعمال کرد. با این حال، آنها به طور کلی در مقایسه با آزمون های پارامتریک، قدرت کمتری دارند، به خصوص زمانی که رابطه بین متغیرها خطی باشد.

مهم است که آزمون همبستگی مناسب را بر اساس ویژگی های داده های خود و سؤال تحقیق انتخاب کنید. آزمون‌های همبستگی ناپارامتری جایگزین ارزشمندی برای محققانی است که به دنبال درک روابط بین متغیرها بدون ایجاد فرضیات قوی در مورد توزیع یا خطی بودن داده‌ها هستند.

 

جدول ۱: آزمون‌های همبستگی ناپآرامتریک

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  ازمون‌های همبستگی ناپارامتریک  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *