خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری ضریب همبستگی تتراکوریک

ضریب همبستگی تتراکوریک

ضریب همبستگی تتراکوریک

ضریب همبستگی تتراکوریک

ضریب همبستگی تتراکوریک

موضوع نوشته : ضریب همبستگی تترآکوریک

ضریب همبستگی تتراکوریک (پیرسون، 1900) رابطه بین دو متغیر دوگانه را با فرض توزیع نرمال دو متغیره زیربنایی تخمین می زند. نمونه ای از این متغیرها یک جفت آیتم تست درست/نادرست در یک آزمون پیشرفت است.

همبستگی تتراکوریک چیست؟

همبستگی تتراکوریک برای اندازه‌گیری توافق ارزیاب برای داده‌های باینری استفاده می‌شود. داده‌های باینری داده‌هایی با دو پاسخ ممکن است – معمولاً درست یا غلط. همبستگی تتراکوریک تخمین می‌زند که اگر در مقیاس پیوسته اندازه‌گیری شود، همبستگی چقدر خواهد بود. به دلایل مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل نمرات در نظریه پاسخ آیتم (IRT) و تبدیل آمار همبودی به ضرایب همبستگی استفاده می شود. این نوع همبستگی این مزیت را دارد که تحت تأثیر تعداد سطوح رتبه بندی یا نسبت های حاشیه ای سطوح رتبه بندی قرار نمی گیرد.

اصطلاح “همبستگی تتراکوریک” از سری تتراکوریک، یک روش عددی که قبل از ظهور رایانه ها استفاده می شد، می آید. در حالی که تخمین همبستگی با روش هایی مانند تخمین حداکثر احتمال رایج تر است، یک فرمول اساسی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

ضریب همبستگی تترآکوریک هنگامی استفاده می‌شود که هر دو متغیر مورد مطالعه، دو ارزشی ساختگی باشند. یعنی دو متغیر در واقع پیوسته (کمی) و نرمال باشند، اما به عمد و از روی ضرورت آن‌ها را به صورت دو ارزشی در آورده باشیم. بنابراین می‌تواند برای داده‌های رتبه‌ای در مقابل رتبه‌ای استفاده شود که ویژگی‌های فوق را داشته باشند. رتبه‌های دو متغیر گسسته هستند و به این ترتیب با ضریب اسپیرمن تفاوت دارند.

همچنین، می‌تواند در موقعیت‌هایی که دو نمره دهنده برای یک متغیر وجود دارد، به عنوان معیاری برای توافق بین نمره گذاران استفاده شود. به عنوان مثال،‌پاز دو روانپزشک بخواهیم وجود یا عدم وجود افسردگی حاد را در تعدادی از بیماران تشخیص دهند. دامنه ضریب همبستگی تتراکوریک اعداد محدوده ۱- تا ۱+ را پوشش می‌دهد. معمولاً ضرایب همبستگی تتراکوریک بزرگتر و پراکنده‌تر از ضرایب همبستگی پیرسون هستند.

فرمول محاسبه ضریب همبستگی تترآکوریک

فرمول محاسبه ضریب همبستگی تتراکوریک

a,b,c,d: فراوانی هر یک از خانه های جدول داده ها

 

جهت مشاهده آزمون های همبستگی کلیک کنید .

 

تعریفی دیگر

اگر با دو دسته عدد یا نمره سروکار داشته باشیم که در اهل هیچ کدام از آنها دو ارزشی واقعی نباشد اما هر دوی آنها را اجبارا و از روی ضرورت به صورت دو ارزشی درآورده باشیم، در آن صورت از روش تتراکوریک یا چهارخانه ای  استفاده می کنیم. فرمول ضریب همبستگی تترآکوریک همبستگی بین دو متغیر مورد نظر را به فرض اینکه پیوسته هستند به دست می دهد.

منبع: کتاب پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی نوشته دکتر

خلیل میرزایی

 

جهت مشاهده آزمون های آماری در spss  کلیک کنید .

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث ضریب همبستگی تترآکوریک  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده آزمون های همبستگی کلیک کنید .

روش تحقیق در علوم رفتاری

https://www.statisticshowto.com/

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *