دی سامرز somers d

دی سامرز

دی سامرز

موضوع نوشته : دی سامرز

سامرز برای پیش بینی مقادیر متغیر وابسته بر اساس مقادیر متغیر مستقل به کار می رود. بنابر این، دی سآمر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داریم متغیر وابسته را از روی متغیر مستقل پیش بینی کنیم. وقتی که مقدار Y را از روی مقدار X پیش بینی می کنیم، دی سامرز پیوندهای موجود در متغیر وابسته را در نظر می گیرد. این مسئله باعث کاهش مقدار دی سامرز، در مقایسه با گاما می شود. با این وجود دی سآمرز دقیق تر نشان می دهد که تا چه حد متغیر مستقل باعث کاهش خطا در پیش بینی متغیر وابسته می شود.

سامرز D که به عنوان ضریب همبستگی رتبه سامرز نیز شناخته می شود، یک معیار آماری است که برای ارزیابی قدرت و جهت ارتباط بین یک متغیر مستقل ترتیبی و یک متغیر وابسته دوگانه استفاده می شود. این به ویژه هنگام تجزیه و تحلیل روابط بین دسته های رتبه بندی شده یا مرتب شده و نتایج باینری مفید است.

دامنه D Somers از -1 تا +1 است:

1+ نشان دهنده یک ارتباط مثبت کامل است.
0 نشان دهنده عدم ارتباط است.
-1 نشان دهنده یک ارتباط منفی کامل است.

این ضریب اغلب در موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که متغیرهای ترتیبی و نتایج باینری دارید، مانند زمانی که ترتیب رتبه‌بندی متغیرها را با وجود یا عدم وجود یک نتیجه خاص مقایسه می‌کنید.

فرمول محاسبه D Somers شامل مراحل زیر است:

یک جدول احتمالی تشکیل دهید:
یک جدول احتمالی 2×2 ایجاد کنید تا توزیع فراوانی دو متغیر را نشان دهد. چهار سلول در جدول، چهار ترکیب ممکن از پاسخ ها را نشان می دهند (به عنوان مثال، رتبه بالاتر – نتیجه مثبت، رتبه بالاتر – نتیجه منفی، رتبه پایین – نتیجه مثبت، رتبه پایین تر – نتیجه منفی).

محاسبه جفت همخوان و ناسازگار:
تعداد جفت هایی را محاسبه کنید که همخوان هستند (هم رتبه بالاتر و هم نتیجه مثبت، یا هم رتبه پایین تر و هم نتیجه منفی) و ناسازگار (یکی رتبه بالاتر، دیگری نتیجه منفی و بالعکس).

محاسبه D Somers:
D Somers را با استفاده از فرمول محاسبه کنید:

D=جفت همخوان–جفت ناسازگارTotal PairsD=مجموع جفت همخوان–جفت ناسازگار​

تفسیر:
D سامرز را مانند سایر ضرایب همبستگی تفسیر کنید:
اگر D نزدیک به 1+ باشد، یک ارتباط مثبت قوی وجود دارد.
اگر D نزدیک به -1 باشد، یک ارتباط منفی قوی وجود دارد.
اگر D نزدیک به 0 باشد، هیچ ارتباطی وجود ندارد.

Somers’ D معیار مفیدی برای تجزیه و تحلیل داده های رتبه بندی شده با نتایج دودویی است که اغلب در زمینه هایی مانند تحقیقات پزشکی، علوم اجتماعی و اپیدمیولوژی با آن مواجه می شوند. بینشی در مورد جهت و قدرت رابطه بین متغیرها با مقوله های مرتب و پاسخ های دوگانه ارائه می دهد.

 

منبع:

حبیب پور، کرم، صفری، رضا، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده های کمی)، نشر لویه، متفکران، تهران، 1388.

 

جهت مشاهده آزمون های همبستگی کلیک کنید .

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث   somers d  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

انجام تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار های Pls ,  Lisrel , Amos , Spss توسط تیم تحلیلی یونی تحلیل.

شبکه تحلیلی یونی تحلیل در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *