متغیر مستقل چیست؟

متغییر مستقل

 متغیر مستقل

 

متغیر مستقل متغيري است كه پژوهشگر به آن علاقه مند است و برعكس متغيرمستقل در اختيار محقق نيست و نمي تواند در آن تصرف يا دستكاري به عمل آورد. در تعريف آن بايد گفت متغيري است كه از متغير مستقل تاثير مي پذيرد و براثر تغييرات آن تغيير مي كند و هدف محقق تشريح يا پيش بيني تغيير پذيري در آن است.

متغیر مستقل متغیری در آزمایش است که محقق عمداً آن را دستکاری یا تغییر می دهد تا تأثیر آن را بر متغیر وابسته مشاهده کند. این علت یا عاملی است که محققان معتقدند می تواند بر نتیجه مطالعه تأثیر بگذارد. هدف از دستکاری متغیر مستقل این است که بررسی کنیم که آیا تغییرات در آن منجر به تغییر در متغیر وابسته می شود، که نتیجه یا پاسخ مورد سنجش است.

در یک مجموعه آزمایشی، متغیر مستقل عمداً توسط محقق کنترل می‌شود و سطوح یا شرایط مختلف متغیر مستقل اغلب برای مشاهده تأثیر آن‌ها بر متغیر وابسته آزمایش می‌شوند. با تغییر متغیر مستقل و در عین حال ثابت نگه داشتن سایر متغیرها (متغیرهای کنترل)، محققان می توانند در مورد رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته به نتایج معناداری دست یابند.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که به بررسی تأثیر مقادیر مختلف ورزش بر ضربان قلب می‌پردازد، متغیر مستقل میزان ورزش است که می‌توان با شرکت‌کنندگان در سطوح مختلف فعالیت بدنی دستکاری کرد. متغیر وابسته در این مورد، ضربان قلب شرکت‌کنندگان است که برای مشاهده هرگونه تغییر بر اساس سطوح مختلف تمرین اندازه‌گیری می‌شود.

به طور خلاصه، متغیر مستقل متغیری است که محقق عمداً آن را تغییر داده یا دستکاری می‌کند تا تأثیر آن بر متغیر وابسته را در یک آزمایش بررسی کند.

 

نمونه يك- در بررسي تاثير اشتغال زنان به ميزان رضايت مندي از زندگي خانوادگي؛اشتغال زنان متغير مستقل و ميزان رضايت مندي متغير وابسته

نمونه دو– تاثير نور بر رشد گياه دراين بررسي رشد گياه متغير وابسته و نور متغير مستقل است.

نمونه سه– بررسي تاثير دوره هاي آموزش ضمن خدمت بر عملكرد كاركنان؛دوره هاي آموزش ضمن خدمت متغير مستقل و عملكرد كاركنان متغير وابسته

نمونه چهار: بررسي و تجزيه و تحليل رابطه عوامل جبران خدمت با عملكرد كاركنان, عوامل جبران خدمت متغير مستقل ؛ عملكرد كاركنان متغير وابسته البته در اينگونه موضوعات كه رابطه مورد بحث مي باشد ارتباط مي تواند دو سويه باشد.

مقاله ای که در بالا آن را مطالعه کردید مربوط به بحث متغییر مستقل است؛ که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *