آزمون رغبت سنج

آزمون رغبت سنج

آزمون رغبت سنج

 

موضوع نوشته : آزمون رغبت سنج

یکی از برزگترین مشکلات ما در زندگی این است که در مسیری پا می گذاریم که می تواند ما را از اهداف و علائق مان دور کند. کار کردن در جایی که دوستش نداریم و یا با ما تطابق ندارد دغدغه امروزی ما و فرزندانمان می باشد که می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. بارها و بارها شنیده ایم که افراد به رشته و فعالیت هایی روی آورده اند که از آن ابراز پشیمانی می کنند. مسئله نگران کننده این است که این پشیمانی گاهی بازگشت ناپذیر شده و باعث می شود برای رفع آن هزینه های زیادی را پرداخت نماییم. گاهی این تصمیم ها به دلیل انتخاب غلط خانواده ها و یا انتخاب ناصحیح سیستم آموزشی ماست. برای کسانی که در مرحله انتخاب رشته و یا انتخاب شغل مناسب شان هستند لازم است تا قبل از هرچیزی به صورت اصولی و بر اساس استانداردهای لازم این کار را انجام دهند.  همچنین کسانی هم که حرفه و تحصیل خود را انتخاب نموده و اینک سردرگم می باشند لازم است تا با بازنگری های لازم تغییری استراتژیک در روند تحصیلی و حرفه ای خود دهند. یکی از بهترین آزمون ها در سراسر جهان برای درک توانایی های خودمان و دسته بندی علائق تحصیلی و شغلی مان با توجه به ویژگی های منحصربه فردی که داریم آزمون رغبت سنج استرانگ است. این آزمون به منظور مشاوره شغلی و مشاوره تحصیلی در سراسر جهان کاربرد دارد. انتخاب رشته وانتخاب شغل بر اساس علائق شغلی و علائق تحصیلیاین امکان را می دهد تا بتوانیم آینده روشنی را برای خود بسازیم. مشاوره تحصیلی-شغلی با کمک آزمون رغبت سنج استرانگ به شما این امکان را خواهد داد تا با دقت بیشتر و آشفتگی کمتر دست به انتخاب بزنید.

در این آزمون به دو نوع از دغدغه ها یعنی انتخاب رشته تحصیلی و در نهایت  انتخاب شغل می توان کفمک نمود. در هر دو مورد میزان رغبت فرد مهم و در موفقیت بسیار تاثیر گذار است. اگر از خود شناخت کافی داشته باشید  می توانید رشته ی تحصیلی و شغل متناسب با خودتان را انتخاب و در آن موفق شوید.  با پاسخ دادن به سوالات این آزمون شما می توانید رغبت  خود را درزمینه های زیر دریابید: 

1. قطب کاری (قطب ترجیح کار با افراد در برابر قطب ترجیح  کار با اشیا و داده)

2. مقیاس محیط یادگیری ( قطب آکادمیک در برابر قطب عملی) 

3. مقیاس سبک رهبری (قطب هدایت دیگران دربرابرقطب هدایت شدن توسط افراد بالاتر) 

4. مقیاس ریسک پذیری ( قطب شانس دربرابر قطب امنیت) 

5. مقیاس جهت گیری گروهی  (قطب کارکردن به عنوان عضوی از یک گروه در برابر قطب کار کردن به صورت انفرادی).

این پرسشنامه در سال 1927 توسط استرانگ ساخته شد. هدف از ساخت این پرسشنامه کمک به افراد  در فهم رغبت هاي شغلي وهمچنین انتخاب انواع مشاغلي که احتمالاً در آنها احساس راحتي مي کنند است. جدیدترین نسخه آن دارای 291 ماده است در 6 بخش مشاغل(معلم ،جراح ، خلبان و…) دارای  107 ماده،  زمینه های موضوعی(ریاضی ، زیست شناسی، قانون و…) دارای 45 آیتم، فعالیت ها(آشپزی، تعمیر وسایل ، پرورش گل و گیاه و…) دارای 84 ماده، فعالیت های تفریحی (اردو رفتن، بسکتبال بازی کردن و…) دارای 29 ماده ، افراد (افسران نظامی، ورزشکاران ، دانشمندان و…) دارای 16 ماده و در نهایت ویژگی های شما (کار انفرادی را به گروهی ترجیح میدهم ، دوست دارم به عنوان عضوی از یک مجموعه کارم را انجام دهم و…) دارای9 ماده است. پاسخ ها در طیف 5 درجه ای لیکرت(بسیار علاقه مندم، علاقه مندم، بی تفاوت، علاقه مند نیستم، اصلا علاقه مند نیستم) تدوین شده اند. مقیاس های سبک فردی این پرسشنامه شامل 5سبک است که به شکل دوقطبی بودن تبیین شده است. با در این آزمون با یک تفسیر جامع اطلاعات کاملی را برای شما ارائه خواهیم داد:

نمودار موضوعات کلی

این بخش در شش حالت اطلاعات لازم را به شما خواهد داد. این شش بخش شامل اجتماعی، هنری، جستجوگری، قراردادی، متهور و واقع گرا می باشد. 

نمودار مجزا برای هر موضوع

همچنین برای هر بعد شش گانه گفته شده مشاغل و حرفه های متناسب با شما به طور مجزا ارائه می گردد.

تشریح موضوعات متناسب با شما

در بخش بعدی به شرح موضوعات کلی متناسب با شما بر اساس سه اولویت اول تان خواهیم پرداخت. در این بخش برای هر اولویت متناسب شما، به این موارد خواهیم پرداخت:
الف- فعالیت های مورد علاقه
ب- نقاط قوت کاری
ج- ویژگی های شخصیی
د- محیط های کاری مناسب
د- اوقات فراغت و سرگرمی

بالاترین مقیاس های رغبت شغلی شما

در این بخش از میان 30 مقیاس رغبت اصلی پنج مقیاسی که در آن بیشترین نمره را کسب نموده اید را مورد بحث قرار می دهیم. 

همچنین در این بخش علاوه بر اطلاعات کلی در هر یکی از قسمت های پنجگانه شغل و حرفه مورد نظر را به شما خواهیم گفت. مثلا اینکه مدیر فروش ، بازیگر و یا وکیل دادگستری می تواند اولویت شما باشد:

مقیاسهای سبک فردی

در این بخش به طور کلی سبک های زندگی شغلی شما را مورد بررسی قرار می دهیم. سبک کاری، محیط یادگیری، سبک رهبری، ریسک پذیری و مشارکت گروهی از جمله مواردی است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت. این مقیاس ها به شما کمک می کند که به شناسایی عواملی بپردازید که در شغل شما تاثیرگذار خواهد بود:

 

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  آزمون رغبت سنج است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *