خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری ضریب همبستگی دو رشته‌ای

ضریب همبستگی دو رشته‌ای

ضریب همبستگی دو رشته‌ای

ضریب همبستگی دو رشته‌ای

 

موضوع نوشته : ضریب همبستگی دو رشته‌ ای

ضریب همبستگی دو رشته‌ای

ضریب همبستگی دورشته‌ ای شبیه به دورشته‌ای نقطه‌ای است. تفاوت آنها در این است که داده‌های کمی (فاصله‌ای یا نسبی) را در مقابل داده‌های رتبه‌ای قرار می‌دهد. داده‌های رتبه‌ای در اصل مربوط به یک متغیر پیوسته بوده‌اند که خود پژوهشگر آن را به طور گسسته با دو ارزش اندازه‌ گیری نموده است. بنابراین ضریب همبستگی دو رشته‌ ی زمانی استفاده می‌شود که یک متغیر دارای مقیاس فاصله‌ای یا نسبی و متغیر دوم دوارزشی ساختگی باشد. البته با این فرض که توزیع متغیرها نرمال باشد. مقدار ضریب همبستگی دو رشته‌ ای گاهی از یک بیشتر می‌شود. خطای معیار آن خیلی بیشتر از پیرسون است و معمولاً برای تحلیل سئوالات به کار می‌رود.

مثال: برای بررسی رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی. اگر نمرات اضطراب را براساس میانگین به اضطراب بالا و اضطراب پایین طبقه‌بندی کنیم، می‌توانیم ‌از ضریب همبستگی دورشته‌ای استفاده کنیم.

به نظر می رسد که شما به معیاری از همبستگی یا شباهت بین دو رشته متن اشاره می کنید. روش‌های مختلفی برای تعیین کمیت شباهت بین رشته‌ها وجود دارد و یکی از روش‌های رایج استفاده از معیارهای تشابه رشته‌ها است. هدف این معیارها ارائه یک مقدار عددی است که نشان می دهد دو رشته بر اساس معیارهای خاصی چقدر شبیه یا ناهمگون هستند.

یکی از معیارهای معروف تشابه رشته، فاصله Levenshtein (همچنین به عنوان فاصله ویرایش شناخته می شود) است. فاصله لونشتاین بین دو رشته حداقل تعداد ویرایش های تک نویسه ای (درج، حذف یا جایگزینی) مورد نیاز برای تبدیل یک رشته به رشته دیگر است. هر چه فاصله لونشتاین کمتر باشد، سیم ها از نظر کاراکترها و ساختارشان به هم شباهت بیشتری دارند.

معیار دیگر ضریب شباهت جاکارد است که اغلب در زمینه مقایسه مجموعه ها استفاده می شود. نسبت عناصر مشترک بین دو مجموعه را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین می‌تواند برای رشته‌هایی که به‌عنوان مجموعه‌ای از کاراکترها رفتار می‌شوند نیز اعمال شود. ضریب تشابه جاکارد به عنوان اندازه تقاطع مجموعه ها تقسیم بر اندازه اتحاد مجموعه ها محاسبه می شود.

اگر به دنبال روش‌های پیشرفته‌تری برای مقایسه شباهت معنایی دو رشته هستید (یعنی با در نظر گرفتن معنای آنها)، ممکن است تکنیک‌هایی مانند شباهت کسینوس را بر اساس نمایش‌های فرکانس سند فرکانس معکوس فرکانس (TF-IDF) یا کلمه در نظر بگیرید. جاسازی هایی مانند Word2Vec یا GloVe.

به خاطر داشته باشید که انتخاب متریک شباهت به زمینه و هدف خاص مقایسه شما بستگی دارد. معیارهای مختلف ممکن است برای انواع رشته‌ها و اهداف مختلف مناسب باشد، چه با تکه‌های متن کوتاه، اسناد طولانی‌تر یا موارد تخصصی‌تر کار می‌کنید.

جهت مشاهده و دانلود پکیج های آماری در spss کلیک کنید .

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  ضریب همبستگی دو رشته‌ای  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

 

www.cmu.edu

ضریب همبستگی دو رشته‌ ای چیست

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *