خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری آموزش رگرسیون خطی در SPSS

آموزش رگرسیون خطی در SPSS

آموزش رگرسیون خطی در SPSS

آموزش رگرسیون خطی در SPSS

 

آموزش رگرسیون خطی در SPSS

تحلیل رگرسیون خطی در SPSS یکی از پیچیده‌ترین و پرکاربردترین تحلیل‌ها در رشته‌های مختلف است. تقریباً در تمامی کتاب‌ها و متون مربوط به آموزش SPSS این تحلیل توضیح داده شده است اما آموزش برخی نکات غیرضروری سبب سردرگمی دانشجویان و پژوهشگران می‌گردد. در این آموزش به صورت بسیار ساده و کامل این تحلیل و چگونگی گزارش آن در مقالات و پایان نامه‌ها را به شما توضیح خواهیم داد. 

تحلیل رگرسیون خطی از خانواده تحلیل‌های همبستگی است اما بیشتر به منظور پیش بینی اثر یک یا چند متغیر بر روی یک متغیر دیگر به کار می‌رود. دو نوع عمده تحلیل رگرسیون خطی داریم. رگرسیون خطی تک متغیره برای پیش بینی یک متغیر وابسته توسط یک متغیر مستقل و رگرسیون خطی چند متغیره برای پیش بینی یک متغیر وابسته توسط چند متغیر مستقل.

 

جهت دانلود پکیج آموزشی تحلیل رگرسیون خطی و رگرسیون خطی چندگانه در spss کلیک کنید .

 

انواع سبک‌ها تحلیل رگرسیون خطی در SPSS

تحلیل رگرسیون خطی در SPSS را می‌توان به پنج نوع مختلف تقسیم کرد که تنها دو نوع از آن کاربرد زیادی در مقالات و پایان نامه‌ها دارد و از سه نوع دیگر استفاده چندانی نمی‌شود. این پنج نوع تحلیل رگرسیون خطی در SPSS شامل روش ورود یا همزمان، روش گام به گام، روش حذف، روش پیش رونده و روش پس رونده است.

در روش ورود یا همزمان کلیه متغیرهای مستقل به صورت همزمان وارد مدل می‌شوند تا تاثیر همه متغیرهای مهم و غیر مهم بر متغیر وابسته مشخص شود. در روش گام به گام نیز متغیرهای مستقل یک به یک و به ترتیب اهمیت و داشتن بیشترین رابطه وارد مدل می‌شوند. یعنی ورود متغیرها یک به یک صورت می‌گیرد. همان‌گونه که گفته شد سه روش حذف، پیش رونده و پس رونده کاربرد زیادی در پژوهش‌ها ندارند.

نکته: اگر تعداد متغیرهای شما زیاد است و برخی از متغیرها مهم‌تر از برخی دیگر هستند، بهتر است از تحلیل رگرسیون خطی به سبک گام به گام استفاده کنید، در غیر اینصورت از تحلیل به سبک ورود یا همزمان استفاده کنید.

برخی از موضوعاتی که می‌توان از تحلیل رگرسیون خطی در SPSS استفاده کرد

– نقش سبک‌های اسنادی به عنوان پیش‌بین افت تحصیلی

– اثر دوره آموزش خدمت سربازی بر وضعیت تن سنجی جوانان ایرانی

– نقش اعتیاد به اینترنت در پیش بینی احساس تنهایی دانشجویان

– نقش مذهب در توسعه گردشگری مذهبی

 

جهت دانلود پکیج آموزشی تحلیل رگرسیون خطی و رگرسیون خطی چندگانه در spss کلیک کنید .

 

نحوه انجام تحلیل رگرسیون خطی در SPSS

مثال: فرض کنید که پژوهشگری قصد بررسی نقش افسردگی، اضطراب و استرس در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان را دارد. برای این منظور او نمرات ۱۸ دانشجو را گردآوری کرده است و باید از طریق رگرسیون خطی تحلیل خود را انجام دهد. در ادامه تحلیل مربوط به این مثال را خواهید دید.

در منوی بالای SPSS به این مسیر بروید:

Analyze>Regression<Linear

در کادر باز شده، متغیر وابسته یعنی پیشرفت تحصیلی را به کادر Dependent و متغیرهای مستقل یعنی افسردگی، اضطراب و استرس را به کادر Independent وارد می‌کنیم. سپس در گزینه Method می‌توانیم از بین پنج روش یک روش را انتخاب کنیم که توصیه ما استفاده از روش ورود یا Enter و روش گام به گام یا Stepwise است که در اینجا خروجی هر دو مورد و نحوه گزارش آن را آموزش خواهیم داد.

 

جهت دانلود پکیج آموزشی تحلیل رگرسیون خطی و رگرسیون خطی چندگانه در spss کلیک کنید .

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

 

 

 

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

آموزش رگرسیون خطی در SPSS

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *