خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری سوال در تحقیق _ گزاره های مسئله

سوال در تحقیق _ گزاره های مسئله

سوال در تحقیق

سوال در تحقیق

 

موضوع نوشته : سوال در تحقیق

مسئلة تحقیق، در مطالعات کیفی و کمّی، میتواند به صورت سؤال بیان شود. شکل سؤالی بیان مسئله، غالباً ترجیح دارد؛ زیرا ساده ومستقیم میباشد و از نظر سادگی نیز محقق را برای ایجاد طرحی که به سؤال پاسخ دهد، هدایت میکند. سؤالات تحقیق را میتوان در سه دستة زیر ردهبندی کرد: 1. توصیفی. 2. رابطه ای. 3. تفاوتی.

1. سؤال های توصیفی؛

در این گونه سؤالها، معمولاً از کلمات «چه میباشد»، «چیست» «و چگونه است»، استفاده میشود. بعضی از اوقات گزارههای مسئله، این عبارات را در بر ندارد؛ ولی به طور ضمنی، این عبارات از آنها استنباط میشود؛ مثلاً گزاره «بررسی تاریخی گسترش مدارس فنی – حرفهای» به طور ضمنی، سؤال «گسترش تاریخی مدارس فنی – حرفهای چگونه بوده است؟» را در بر دارد. سؤالهای تحقیقات توصیفی نیز عبارات «چیست» و«چگونه میباشد» را در بر دارند، مثال: «سطح پیشرفت درسی دانش آموزان پایة سوم ابتدایی مدارس تهران، در آزمون پیشرفت تحصیلی چگونه است؟» یا «طرز تفکر دانش آموزان نسبت به مسائل سیاسی – اجتماعی چیست»؟

در مطالعة پدیده های پیچیده، از سؤالات توصیفی بسیاری میتوان استفاده کرد. در این گونه مطالعات، توصیه میشود که ابعاد مسئلة تحقیق، بیان شود و به استنباط ضمنی واگذار نگردد.

2. سؤال های رابطه ای؛

مثال: «چه رابطهای بین مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی وجود دارد؟» در این گونه سؤالها، چگونگی رابطة دو یا چند متغیر مورد نظر قرار میگیرد.

3. سؤال های تفاوتی؛

این سؤالها با تفاوت سطوح متغیرها سروکار دارند و معمولاً به صورت زیر بیان میشوند: آیا بین پیشرفت تحصیلی دختران و پسران پایة پنجم ابتدایی، تفاوتی وجود دارد؟

لازم به تذکر است که سؤالهای تحقیق، به صورت جهت دار بیان نمیشوند؛ زیرا سؤال، پیشبینی هیچ گونه رابطهای بین متغیرها نیست و همان طور که در بحث مربوط به فرضیة تحقیق خواهد آمد، پیشبینی جهت روابط میان متغیرها را در بیان فرضیهها منظور میداریم (بازرگان و دیگران 1385، ص34).

به نظر می رسد شما به دنبال راهنمایی در مورد چگونگی فرموله کردن سؤالات تحقیق هستید. سوالات تحقیق برای هر پروژه تحقیقاتی اساسی هستند، زیرا محدوده و هدف مطالعه شما را مشخص می کنند. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای کمک به شما در فرموله کردن سؤالات پژوهشی مؤثر وجود دارد:

موضوع مورد علاقه را انتخاب کنید:
موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن کنجکاو هستید و با رشته تحصیلی یا حوزه مورد علاقه شما مطابقت دارد. اطمینان حاصل کنید که موضوع مرتبط است و پتانسیل کمک به دانش موجود را دارد.

انجام تحقیقات پیشینه:
قبل از فرمول‌بندی سؤال تحقیق خود، یک مرور ادبیات کامل را انجام دهید تا بفهمید چه چیزی قبلاً مطالعه شده است و چه شکاف‌هایی در دانش فعلی وجود دارد. این به شما کمک می کند از تکرار تحقیقات قبلی جلوگیری کنید و مناطقی را که نیاز به کاوش بیشتر دارند شناسایی کنید.

محدوده را شناسایی کنید:
مرزهای تحقیق خود را به وضوح مشخص کنید. تعیین کنید که آیا مطالعه شما بر روی یک جمعیت خاص، دوره زمانی، منطقه جغرافیایی یا هر پارامتر مرتبط دیگری متمرکز خواهد بود.

تعیین هدف:
تصمیم بگیرید که آیا هدف تحقیق شما کاوش، توصیف، مقایسه، تجزیه و تحلیل یا حل یک مسئله است یا خیر. هدف، نوع سؤال تحقیقی را که فرموله می‌کنید، شکل می‌دهد.

از چارچوب PICO(T) (برای تحقیقات بالینی/سلامتی):
اگر تحقیق شما در زمینه بالینی یا بهداشتی است، از چارچوب PICO(T) استفاده کنید که مخفف عبارت زیر است:
P: جمعیت یا گروه بیماران
I: مداخله یا مواجهه
ج: مقایسه (در صورت وجود)
O: نتیجه
T: بازه زمانی (در صورت وجود)
این چارچوب به ساختار سوال تحقیق شما به شیوه ای واضح و متمرکز کمک می کند.

سوال را فرموله کنید:
سوال تحقیق خود را با استفاده از زبان واضح و مختصر بسازید. اطمینان حاصل کنید که سوال در محدوده مطالعه شما خاص، متمرکز و امکان پذیر است. همچنین باید بر اساس منابع و روش های موجود پاسخگو باشد.

وضوح را بررسی کنید و از ابهام جلوگیری کنید:
اطمینان حاصل کنید که سوال تحقیق شما مبهم یا قابل تفسیرهای متعدد نیست. باید به راحتی توسط دیگران درک شود و جایی برای سردرگمی باقی نماند.

تست سوال:
قبل از نهایی کردن سؤال تحقیق خود، در مورد آن با همسالان، مربیان یا مشاوران بحث کنید. دریافت بازخورد از دیگران می تواند به شما کمک کند تا سوال را اصلاح کنید و به مشکلات احتمالی رسیدگی کنید.

در صورت نیاز تجدید نظر کنید:
معمولاً سؤالات پژوهشی در طول دوره مطالعه شما تکامل می یابند. همانطور که اطلاعات و داده های بیشتری را جمع آوری می کنید، ممکن است لازم باشد سوال خود را اصلاح یا اصلاح کنید تا به اهداف تحقیقاتی خود بهتر بپردازید.

به یاد داشته باشید که یک سوال تحقیقاتی خوب پایه و اساس یک پروژه تحقیقاتی موفق است. این کل فرآیند تحقیق شما را از طراحی مطالعه گرفته تا جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل نتایج هدایت می کند.

 

مقاله ای که در بالا آن را مطالعه کردید مربوط به بحث سوال در تحقیق است؛ که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

 

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

 

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *