تحقیق تمام آزمایشی

تحقیق تمام آزمایشی

 تحقیق تمام آزمایشی

روش های آزمایشی


 تحقیق تمام آزمایشی : بسیاری از محققان اجتماعی باور دارند که طرح های آزمایشی بهترین روش برای سنجش تاثیر یک برنامه و یا سیاست گذاری هستند. در یک روش آزمایشی، افراد، خانواده ها و یا دیگر واحدهای تحلیل به صورتی تصادفی یا به عنوان گروه کنترل و یا در گروه آزمایش treatment گمارده می شوند. تنها گروه اصلی مورد مطالعه در معرض برنامه و یا سیاست جدید به عنوان متغیر مستقل قرار می گیرد و گروه کنترل در معرض آن قرار نمی گیرد. 


اگر طرح آزمایشی به خوبی برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند به گروه های کنترل و اصلی ای منجر شود که درون آنها ویژگی های غیر قابل سنجش و قابل سنجش وجود دارند. ویژگی های قابل سنجش ناشی از اعمال متغیرهای مستقل (در اینجا برنامه ها و سیاست های رفاه اجتماعی) است و ویژگی های غیر قابل سنجش ناشی از عوامل بیرونی است که مطلوب شرایط پژوهش نمی باشند، مثل شرایط اقتصادی، محیط های اجتماعی و دیگر رویدادهایی که تفاوت های ایجاد شده (واریانس ایجاد شده) توسط آنها، قابل ارجاع به مداخله (برنامه آموزشی رفاه اجتماعی) نباشد. 

تحقیق کاملاً تجربی، که اغلب به سادگی به عنوان “تحقیق تجربی” نامیده می شود، یک طرح تحقیقی است که شامل دستکاری یک یا چند متغیر مستقل برای مشاهده تاثیر آنها بر یک متغیر وابسته، در حالی که متغیرهای مخدوش کننده بالقوه را کنترل می کند. این یک رویکرد قدرتمند برای ایجاد روابط علت و معلولی بین متغیرها با کنترل سیستماتیک شرایط مطالعه است.

ویژگی های کلیدی  تحقیق تمام آزمایشی عبارتند از:

دستکاری متغیرهای مستقل: در تحقیقات تجربی، محققان به طور فعال یک یا چند متغیر مستقل را دستکاری می کنند. اینها متغیرهایی هستند که معتقدند بر متغیر وابسته تأثیر می گذارند. هدف این است که مشخص شود آیا تغییرات در متغیرهای مستقل منجر به تغییر در متغیر وابسته می شود یا خیر.

شرایط کنترل شده: تحقیقات تجربی شامل کنترل دقیق بر متغیرهای خارجی است که به طور بالقوه می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. با ثابت نگه داشتن این متغیرها یا تصادفی کردن اثرات آنها در بین گروه ها، محققان می توانند اثرات متغیر مستقل را جدا کنند.

تخصیص تصادفی: شرکت کنندگان یا افراد به طور تصادفی به گروه های مختلف (به عنوان مثال، گروه های آزمایش و کنترل) اختصاص داده می شوند تا سوگیری های احتمالی به حداقل برسد و اطمینان حاصل شود که هر گونه تفاوت بین گروه ها به دلیل دستکاری متغیر مستقل است.

گروه های مقایسه: تحقیقات تجربی معمولاً شامل حداقل دو گروه است: یک گروه آزمایشی که درمان یا دستکاری را دریافت می کند و یک گروه کنترل که درمان را دریافت نمی کند. گروه کنترل یک خط پایه برای مقایسه ارائه می دهد.

اندازه گیری متغیر وابسته: متغیر وابسته نتیجه یا پاسخی است که محققان برای ارزیابی اثر متغیر مستقل می سنجند. مشاهده و ثبت می شود تا مشخص شود که آیا تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد یا خیر.

تکرار: انجام آزمایش با چند شرکت کننده یا آزمودنی و تکرار مطالعه در محیط های مختلف اعتبار و پایایی یافته ها را افزایش می دهد.

علیت: هدف اولیه پژوهش تجربی ایجاد رابطه علت و معلولی بین متغیرهای مستقل و وابسته است. دستکاری متغیر مستقل به محققین امکان می دهد استنباط کنند که آیا تغییرات در آن منجر به تغییر در متغیر وابسته می شود یا خیر.

تنظیمات آزمایشگاهی و میدانی: بسته به سوال تحقیق و درجه کنترل مورد نیاز، تحقیقات تجربی را می توان در محیط های آزمایشگاهی کنترل شده یا در محیط های میدان طبیعی انجام داد.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که تحقیقات تجربی روشی قدرتمند برای ایجاد علیت است، ممکن است همیشه دستکاری متغیرها در زمینه های خاص امکان پذیر یا اخلاقی نباشد. علاوه بر این، طرح های تحقیقاتی تجربی ممکن است پیچیدگی موقعیت های دنیای واقعی را به طور کامل نشان ندهند. در مواردی که دستکاری امکان پذیر نباشد، ممکن است از طرح های تحقیقاتی دیگر مانند مطالعات مشاهده ای یا طرح های شبه تجربی استفاده شود.

به طور خلاصه، تحقیقات کاملاً تجربی یک رویکرد ساختاریافته است که هدف آن آزمایش سیستماتیک فرضیه ها با دستکاری متغیرهای مستقل، کنترل عوامل خارجی و مشاهده تأثیرات بر متغیرهای وابسته برای ایجاد روابط علّی است.

بنابراین، طرح های آزمایشی عموما نیازمند استفاده از روش های آماری به منظور کاهش تفاوت میان گروه های کنترل و گروه های آزمایش نمی باشند. از این رو نتایج بدست آمده از طرح آزمایشی کامل، مدیران و سیاست گذاران را قادر می سازد تا به جای انجام بحث های دنباله دار در مورد اینکه آیا یافته ها در یک مطالعه خاص از لحاظ آماری معتبر هستند یا خیر، بر نتایج نهایی بدست آمده تمرکز نمایند.

بنابراین در روش های آزمایشی کامل، کنترل متغیرهای مداخله گر یا عوامل تهدید کننده ی درونی به جای تمرکز بر روش های آماری، بر روش شناسی آزمایشی تکیه دارد. این روش شناسی به گونه ای تنظیم می شود، که نتایج بدست آمده، می تواند به صورت علی تفسیر شوند. همانطور که خواهیم دید، این مورد برای طرح های شبه آزمایشی مصداق ندارد.

اگر گروهی که در معرض برنامه ی آموزشی خاص قرار گرفته اند، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنادار و مثبتی داشته باشند، می توان نتیجه گرفت که دوره های آموزشی یا سیاست اعمال شده ی مورد نظر موثر است و سبب بهبود وضعیت رفاه اجتماعی شرکت کنندگان می شود.
طرح های آزمایشی دارای محدودیت های زیادی می باشند. این طرح ها می تواند

الف) مسائل اخلاقی خاصی را ایجاد نمایند،

ب) اجرای درست آن ها بسیار دشوار باشد

ج) نمی توان از آنها برای برخی مداخلات خاص استفاده کرد. 


در مثال کنونی که در اینجا مطرح شده است، یکی از مسایل اخلاقی در طرح آزمایشی کامل این است که ممکن است لازم باشد، افرادی که در معرض متغیر آزمایشی قرار می گیرند برای زمانی از خدمات اجتماعی که به آنها ارائه می شود، محروم شوند.

این دست از محدودیت ها در مثال ذکر شده زیاد است. بنابراین امکان اعمال متغیر مستقل و دستکاری آن توسط پژوهشگر میسر نیست. تجربه های قبلی در استفاده از شیوه های آزمایشی کامل نشان می دهد که شکایات و به ثمر نرسیدن پژوهش، مخصوصا در مثال ذکر شده در اینجا، زیاد است. زمانی که چنین محدودیت هایی به وجود می آید؛ ممکن است بر انتخاب کامل تصادفی افراد به منظور گمارش در گروههای کنترل و آزمایش تاثیر بگذارد و علاوه بر معذوریت های اخلاقی ممنوعیت های حقوقی نیز برای برگزار کنندگان پژوهش ایجاد نماید. 


مشکل دیگر طرح های تصادفی کامل عدم خلوص نتایج است. به خاطر مسائل اجرایی که در هر مطالعه ای روی می دهد، خالص سازی گروهها به لحاظ دریافت متغیر یا متغیرهای مستقل دشوار می شود. در مساله ی “عدم خلوص”، اعضای گروه کنترل در معرص تمامی و یا برخی از مداخلات اعضای گروه آزمایش، قرار می گیرند. یکی از این موارد در مثال مورد نظر در اینجا، دریافت سطوح مختلف متغیر مستقل از منابعی غیر از منابع پژوهش است. مطالعات آزمایشی همواره نمی توانند با موفقیت با چنین مسائلی برخورد کنند.


در طرح های آزمایشی لازم است هم اعضای گروه کنترل و هم اعضای گروه اصلی آزمایش قوانین را به خوبی درک کرده باشند. اگر شروط یا قوانین آزمایش به خوبی درک نشده باشد، ممکن است روی روایی درونی تاثیر بگذارد و نتوان از طرح های کاملا آزمایشی استفاده کرد. در این صورت باید نتایج به گونه ای تفسیر شود که طرح شبه آزمایشی است. 


فرسایش، فرسودگی و افت نمونه تحقیق و عدم پاسخ آزمودنی ها یکی دیگر از مسائلی است که روی نتایج بدست آمده از طرح تحقیق آزمایشی کامل تاثیر می گذارد، اگر چه این موارد می تواند روی نتایج بدست آمده از تحقیقات شبه آزمایشی نیز تاثیر بگذارند؛ ولی تاثیر آنها در تحقیقات شبه آزمایشی کمتر است.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  تحقیق تمام آزمایشی  است،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

 تحقیق تمام آزمایشی

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *