تحلیل ممیزی چیست؟

تحلیل ممیزی چیست

تحلیل ممیزی

موضوع نوشته : تحلیل ممیزی چیست

تحلیل ممیزی چیست

تحلیل ممیزی  (تشخیصی) روشی است برای رده بندی مجموعه ای از مشاهدات و همچنین اختصاص مشاهدات جدید به رده های از پیش تعیین شده با استفاده از تابعی تحت عنوان تابع ممیزی. از این روش برای تعیین متغیرهایی که بین دو یا چند گروه تمایز ایجاد می کنند استفاده می شود. به عبارت دیگر تحلیل ممیزی درصدد است تا ترکیب های خطی بین متغیرهای مستقل را که قادرند به بهترین نحو گروه های مشاهدات (Cases) را از هم جدا کنند، شناسایی کند.نظریه آغازین مربوط به تحلیل ممیزی به سال 1930 و آثار آماردان انگلیسی کارل  پیرسون در زمینه فواصل گروه ها و یا ضرایب تشابه نژادی برمی گردد.

اما به طور خاص، این روش اولین با توسط فیشر در سال 1936 ابداع شد و بر پایه روش شناسی مورد استفاده در رگرسیون خطی چند متغیره جهت حل معادلات خطی توسعه یافت. از این رو می توان گفت که تحلیل ممیزی شبیه رگرسیون خطی چندمتغیره است، با این تفاوت که در رگرسیون خطی، متغیر وابسته در سطح فاصله ای یا نسبی تحلیل ممیزی چیست است، اما در تحلیل ممیزی مقیاس متغیر وابسته اسمی دو یا چند وجهی است.

از لحاظ محاسباتی نیز تحلیل ممیزی بسیار شبیه آنالیز واریانس یکطرفه می باشد. به عنوان مثال فرض کنید بخواهیم اندازه قد یک نمونه 50 تایی از مردان و یک نمونه 50 تایی از زنان که بصورت تصادفی انتخاب شده اند را اندازه گیری کنیم. مردها بطور متوسط بلندتر از زن ها هستند و این تفاوت می تواند بصورت اختلاف در میانگین قد آنها و از طریق جداول آنالیز واریانس منعکس شود. بنابراین متغیر قد امکان تمایز بین زنان و مردان را میسر می کند.

پس اگر شخصی بلند قد است، احتمالاً باید مرد و اگر شخصی کوتاه قد است احتمالاً باید زن باشد. این نحوه دسته بندی بوسیله تابع ممیزی که بر اساس یکسری ضوابط طرح ریزی می گردد، انجام می پذیرد. این تابع از طریق یک نمونه اولیه که به آن نمونه آموزشی می گویند، ساخته می شود. پس از آن تابع قادر است بر اساس آنچه آموزش دیده تحلیل ممیزی چیست مشاهدات جدید را به بهینه ترین شکل ممکن به طبقه حقیقی خود اختصاص دهد.

تحلیل ممیزی در سال ۱۹۳۶ توسط فیشر معرفی شد.این روش تکنیکی چند متغیری است که با جدا کردن مجموعه های متمایز اشیا یا مشاهدات و با تخصیص دادن اشیا یا مشاهدات جدید به دسته های تعریف شده قبلی سر و کار دارد. در تحلیل تمایز تمامی متغیر های مستقل فاصله ای هستند و تنها یک متغیر وابسته داریم.

تحلیل ممیزی

پذیره های تحلیل ممیزی

متغیرهای مستقل در سطح سنجش فاصله ای یا نسبی بوده و دارای توزیع نرمال باشند.

متغیر وابسته در سطح سنجش اسمی باشد.رل تحلیل ممیزی چیست

حجم متغیر ها در طبقات خیلی اختلاف نداشته باشند حتی اگر مساوی باشد بهتر است.

حجم نمونه ی مورد مطالعه کمتر از ۳۰ نباشد.

ماتریس واریانس و کواریانس یکنواخت باشد.

هیچ کدام از متغیر ها از ترکیب خطی متغیر های دیگر به وجود نیامده باشند.

متغیر ها نسبت به هم همبستگی نداشته باشند.

 

اهداف تحلیل ممیزی

پیدا کردن تابعی که تفاوت های بین جوامع را به بهترین شکل ممکن نشان دهد تحلیل ممیزی چیست

بدست آوردن یک قاعده با استفاده از تابع تعریف شده در قسمت قبل که به وسیله آن بتوان هر فرد جدید را به یکی از جوامع نسبت داد یکی از اهداف مهم تحلیل ممیزی به وجود آوردن یک ترکیب خطی بین متغیرها است که از آن برای گروه بندی افراد استفاده می شود.این ترکیب خطی سبب می شود که یک مساله پیچیده چند متغیره به یک مساله آماری ساده یک متغیره تبدیل شود.

 

کاربرد های تحلیل ممیزی

بررسی تفاوت های بین گروهی

طبقه بندی افراد مورد مطالعه در گروه های تعیین شده

کنار گذاشتن متغیرهایی که در ایجاد تمایز بین گروه ها نقشی ندارند.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث  تحلیل ممیزی چیست  است ،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

www.cmu.edu

 

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *