خانه وبلاگ روش تحقیق علوم رفتاری تحقیق همبستگی _ تحقیق توصیفی

تحقیق همبستگی _ تحقیق توصیفی

تحقیق همبستگی

  تحقیق همبستگی

تحقیق همبستگی تحقیق رابطه ی بین متغیرها براساس هدف تحقیق تحلیل می گردد. این مطلب را می توان برحسب هدف به سه دسته تقسیم نمود:

  1. مطالعه همبستگی دو متغیری
  2. تحلیل رگرسیون 
  3. تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس

در مطالعات همبستگی دو متغیری هدف بررسی رابطه دوبه دوی متغیرهای موجود در تحقیق است. در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیش بین) است.

در برخی دیگر از تحقیقات نیز از مجموعه همبستگی های دو متغیری متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کواریانس استفاده می شود. از جمله چنین تحقیقاتی می توان به تحلیل عاملی و معادلات ساختاری اشاره نمود. در تحلیل عاملی هدف تلخیص مجموعه ای از داده ها یا رسیدن به متغیرهای مکنون (سازه) بوده و درمدل معادله ساختاری هدف آزمودن روابط ساختاری مبتنی بر نظریه ها و یافته های تحقیقاتی موجود اس تحقیق توصیفی

تحقیق همبستگی نوعی طرح تحقیق غیرتجربی است که هدف آن بررسی رابطه بین دو یا چند متغیر است. بر خلاف تحقیقات تجربی، که شامل دستکاری متغیرها برای ایجاد علیت است، تحقیقات همبستگی بر شناسایی تداعی ها و الگوهای هموارگی بین متغیرها بدون مداخله یا دستکاری آنها متمرکز است.

ویژگی های کلیدی تحقیق همبستگی عبارتند از:

1. کاوش رابطه:
از تحقیق همبستگی برای بررسی اینکه آیا بین دو یا چند متغیر رابطه آماری وجود دارد یا خیر استفاده می شود. این به محققان کمک می کند تا بفهمند که چگونه تغییرات در یک متغیر ممکن است با تغییرات در متغیر دیگر مرتبط باشد.

2. اندازه گیری متغیرها:
محققین متغیرهای مورد نظر را بدون مداخله یا دستکاری در آنها اندازه گیری می کنند. اندازه گیری ها می تواند داده های کمی (عددی) یا کیفی (مقوله ای) باشد.

3. ضریب همبستگی:
ضریب همبستگی یک معیار آماری است که در تحقیقات همبستگی برای تعیین کمیت قدرت و جهت رابطه بین دو متغیر استفاده می شود. از 1- تا 1 متغیر است که -1 نشان دهنده همبستگی منفی کامل، 1 نشان دهنده همبستگی مثبت کامل و 0 نشان دهنده عدم همبستگی است.

4. همبستگی مثبت و منفی:
در همبستگی مثبت، با افزایش یک متغیر، متغیر دیگر نیز تمایل به افزایش دارد. در همبستگی منفی، با افزایش یک متغیر، متغیر دیگر تمایل به کاهش دارد.

5. نمودارهای پراکنده:
داده‌های جمع‌آوری‌شده در تحقیقات همبستگی اغلب با استفاده از نمودارهای پراکنده نشان داده می‌شوند، که در آن هر نقطه داده، مشاهده‌ای از دو متغیر را نشان می‌دهد. Scatterplots به صورت بصری الگوی رابطه را نشان می دهد.

6. جهت و متغیرهای سوم:
همبستگی دلالت بر علیت ندارد. حتی اگر دو متغیر همبستگی داشته باشند، لزوماً به این معنی نیست که تغییرات در یک متغیر باعث تغییر در متغیر دیگر می شود. ممکن است متغیرهای سومی وجود داشته باشد که بر هر دو تأثیر بگذارد یا این رابطه ممکن است دو طرفه باشد.

7. قدرت انجمن:
ضریب همبستگی نیز قدرت رابطه را نشان می دهد. مقادیر نزدیک به -1 یا 1 نشان دهنده یک رابطه قوی تر است، در حالی که مقادیر نزدیک به 0 نشان دهنده رابطه ضعیف تر است.

8. فرضیه های تحقیق:
محققان اغلب فرضیه هایی را در مورد رابطه مورد انتظار بین متغیرها تدوین می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است فرض کنند که بین ساعات مطالعه و نمرات امتحان همبستگی مثبت وجود دارد.

9. محدودیت ها:
تحقیقات همبستگی در ایجاد علیت محدود است. در حالی که می تواند روابط را شناسایی و نتایج را پیش بینی کند، نمی تواند تعیین کند که آیا تغییرات در یک متغیر باعث تغییر در متغیر دیگر می شود یا خیر.

10. کاربردهای عملی:
تحقیقات همبستگی در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی، اقتصاد، جامعه شناسی و بهداشت عمومی کاربردهای عملی دارد. این به شناسایی ارتباطات بالقوه ای کمک می کند که ممکن است تحقیقات بیشتری را از طریق تحقیقات تجربی یا طولی ایجاب کند.

تحقیقات همبستگی بینش های ارزشمندی را در مورد روابط بین متغیرها ارائه می دهد و به محققان کمک می کند تا الگوهای موجود در داده ها را شناسایی کنند. با این حال، ضروری است که یافته ها را با احتیاط تفسیر کنیم و بدانیم که همبستگی لزوماً دلالت بر علیت ندارد. بررسی دقیق متغیرهای سوم بالقوه و طرح‌های تحقیقاتی بیشتر، مانند آزمایش‌ها، می‌تواند به ایجاد روابط علی کمک کند.

 

مقالعه ای که در بالا آن را مطالعه فرمودید مربوط به بحث تحقیق همبستگی  است،که تیم تحلیلی یونی تحلیل آن را برای شما عزیزان و پژوهشگران گرد آوری کرده است.

 
   

جهت مشاهده جدید ترین آموزش های ویدویی در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود فصل چهارم پایان نامه همراه با دیتا در چهار نرم افزار Pls ,  Lisrel , Amos , Spss کلیک کنید .

جهت دانلود پروژه و دیتا همراه با تحلیل در spss  کلیک کنید .

جهت دانلود آموزش های رایگان spss کلیلک کنید

روش تحقیق در علوم رفتاری

 

https://www.cmu.edul

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *