طراحی یک پژوهش همبستگی

طراحی یک پژوهش همبستگی

طراحی یک پژوهش همبستگی

 

طراحی یک پژوهش همبستگی

تحقیق همبستگی که به عنوان تحقیق همبستگی نیز شناخته می شود، نوعی روش تحقیق است که برای بررسی رابطه بین دو یا چند متغیر استفاده می شود. در تحقیقات همبستگی، هدف اولیه تعیین اینکه آیا تغییرات یک متغیر با تغییرات متغیر دیگر مرتبط است یا خیر است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همبستگی دلالت بر علیت ندارد. فقط به این دلیل که دو متغیر با هم مرتبط هستند لزوماً به این معنی نیست که تغییرات در یک متغیر باعث تغییر در متغیر دیگر می شود.

ویژگی های کلیدی تحقیق همبستگی عبارتند از:

ضریب همبستگی: ضریب همبستگی یک معیار آماری است که قدرت و جهت رابطه بین دو متغیر را کمی نشان می دهد. از 1- تا 1 متغیر است. ضریب همبستگی مثبت یک رابطه مثبت را نشان می دهد (با افزایش یکی از متغیرها، دیگری تمایل به افزایش دارد)، ضریب همبستگی منفی نشان دهنده یک رابطه منفی است (با افزایش یک متغیر، دیگری تمایل به کاهش دارد). و ضریب همبستگی نزدیک به 0 نشان دهنده رابطه ضعیف یا عدم وجود رابطه است.

انواع همبستگی: انواع مختلفی از الگوهای همبستگی وجود دارد که می توان آنها را مشاهده کرد:
همبستگی مثبت: هر دو متغیر با هم افزایش یا کاهش می یابند.
همبستگی منفی: با افزایش یک متغیر، متغیر دیگر کاهش می یابد و بالعکس.
همبستگی صفر: هیچ الگوی قابل تشخیصی بین متغیرها وجود ندارد.

ماهیت مقطعی: تحقیقات همبستگی معمولاً شامل جمع آوری داده ها در یک نقطه زمانی واحد است. این با مطالعات طولی متفاوت است، جایی که داده ها در چند نقطه زمانی جمع آوری می شوند تا تغییرات در طول زمان بررسی شود.

همبستگی در مقابل علیت: درک این نکته ضروری است که همبستگی به معنای علیت نیست. فقط به این دلیل که دو متغیر با هم مرتبط هستند به این معنی نیست که تغییرات در یک متغیر باعث تغییر در متغیر دیگر می شود. عوامل دیگری که متغیرهای مخدوش نامیده می شوند، می توانند بر این رابطه تأثیر بگذارند.

استفاده از ضرایب همبستگی: رایج ترین ضریب همبستگی مورد استفاده، ضریب همبستگی پیرسون است که روابط خطی بین متغیرهای پیوسته را اندازه گیری می کند. ضرایب همبستگی دیگری مانند ضریب همبستگی رتبه اسپیرمن برای روابط غیر خطی یا داده های ترتیبی استفاده می شود.

مزایا و محدودیت ها: تحقیقات همبستگی برای شناسایی روابط بین متغیرها و ایجاد فرضیه برای بررسی بیشتر ارزشمند است. با این حال، نمی تواند روابط علت و معلولی ایجاد کند و وجود متغیرهای مخدوش کننده می تواند تفسیرها را پیچیده کند.

تحقیقات همبستگی به طور گسترده در زمینه های مختلف از جمله علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد و غیره استفاده می شود. این اغلب یک گام اولیه در درک ارتباط بالقوه بین متغیرها است، که سپس می تواند منجر به مطالعات تجربی یا طولی دقیق تر برای بررسی علیت شود.

 

انجام تحقیقات همبستگی:

Identify Variables: متغیرهایی را که می خواهید مطالعه کنید انتخاب کنید و مشخص کنید که آیا آنها پیوسته هستند یا دسته بندی شده اند.

جمع آوری داده ها: داده ها را در مورد متغیرهای انتخابی از نمونه یا جمعیت خود جمع آوری کنید.

محاسبه ضریب همبستگی: از روش های آماری مناسب برای محاسبه ضریب همبستگی بین متغیرها استفاده کنید.

تفسیر نتایج: ضریب همبستگی را برای تعیین قدرت و جهت رابطه تجزیه و تحلیل کنید. زمینه و متغیرهای مخدوش کننده بالقوه را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری: بر اساس ضریب همبستگی و اطلاعات زمینه ای، در مورد رابطه بین متغیرها نتیجه گیری کنید. از طرح ادعاهای علّی صرفاً بر اساس همبستگی خودداری کنید.

به طور خلاصه، تحقیق همبستگی یک روش ارزشمند برای بررسی روابط بین متغیرها است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که همبستگی به معنای علیت نیست.

 

1.شناخت مسئله

  طراحی یک پژوهش همبستگی :  مسئله چیست؟ جمله‌ای سؤالییا استفهامی است كه می‌پرسد: «چه رابطه‌ای بین دو یا چند متغیر وجود دارد؟»پاسخ این سؤال، فعالیت پژوهشی را ممكن می‌سازد. برایمثال، آیا بین پیشرفت تحصیلی و روش‌های تدریس معلمان، رابطه‌ای وجود دارد؟

اولین قدم در هر پژوهش علمی، تشخیص مسئله و بیان آن است. انتخاب مسئله یكی از مراحل دشوار است كه از دو قسمت تشكیل شده است:

الف) تشخیص مسئله؛

ب) بیان‌ آن به صورتی كه بتوان آن را با استفاده از روش‌های پژوهشی معتبر و پایدار مورد پژوهش قرار داد.

در انتخاب هر موضوع پژوهشی، حداقل دو انگیزه وجود دارد:

1. آنچه شما می‌خواهید بدانید؛

2. آنچه را كه نیازمند به دانستن آن هستید.

معمولاً پژوهش و بررسی علمی هم به دو دلیل انجام می‌گیرد:

1. دلیل عقلی كه پایه پژوهش بنیادی خالص یا نظری را تشكیل می‌دهد.انگیزه پژوهشگر در این گونه موارد، میل به دانستن و فهمیدن و در واقع، رضایت خاطری است كه بر اثر دانستن و فهمیدن در وی به وجود می‌آید.

2. دلیل عملی كه به پژوهش كاربردی می‌انجامد. بدین معنی كه تمایل به دانستن از آن جهت مهم است كه بتوانیم كاری را بهتر انجام دهیم.

 

2-انتخاب شرکت کنندگان برای تحقیقات کیفی تحقیقات بازاریابی

انتخاب افراد برای تحقیق کیفی شامل نمونه برداری غیر تصادفی است. هنگامی که از روش غیر تصادفی استفاده می شود، همه جمعیت شانس مساوی برای انتخاب شدن به عنوان بخشی از نمونه را ندارد. با این حال، نمونه برداری غیر تصادفی به این معنا نیست که یک محقق بازار، شرکت کنندگان را به صورت اتفاقی و یا بدون اندیشه انتخاب می کند . حتی زمانی که از مجرای نمونه برداری غیر تصادفی برای گروه های کانون ، مصاحبه و تحقیق مشاهده ای استفاده می شود، افراد هنوز هم نیاز به انتخاب شدن دقیق دارند. سه مسئله اساسی برای انتخاب شرکت کنندگان را در نظر گرفته ایم که شامل مشخصات جمعیت شناختی و روانشناختی، آگاهی از موضوع پژوهش و موقعیت جغرافیایی که در آن شرکت کنندگان بالقوه زندگی می کنند، می باشند.

شرح اینکه کدام یک از ویژگی ها مهم هستند “مشخصات شرکت کنندگان” نامیده می شود. در حالی که شباهت های زیادی در فرایند انتخاب شرکت کنندگان برای هر نوع از روش تحقیق کیفی وجود دارد، مسائل خاصی نیز مربوط به روند انتخاب وجود دارد که متفاوت اند. جدول  1 خلاصه ای از مسائل مهم و قابل توجه است.

 

http://www.isihome.ir/freearticle/ranking%20search.jpg

3-ابزارهای گردآوری داده‌ها و اطلاعات

یکی از اصلی تر ین بخش های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و میدانی تقسیم می‌شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش‌های کتابخان‌ای و جهت جمع آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه‌های پژوهش از روش میدانی استفاده می‌شود. برای جمع آوری اطلاعات در کارهای پژوهشی چهار روش عمده را مورد استفاده قرار می دهند. با مطالعه این بخش می‌توانید روش منتخب برای جمع آوری داده ها در تحقیق خود را تشخیص دهید و با انتخاب شیوه مناسب از سوگیری در تحقیق خود پیشگیری کنید.

پیش از گردآوری داده ها باید طرح مشخص برای اینکاردر نظر گرفت. پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد.


داده ها چگونه توصیف و تفسیر می شوند ؟


چه مقدار هزینه برای گردآوری داده ها و تفسیر آنها لازم است ؟


داده ها چگونه گزارش می شوند ؟

مطالعات کتابخانه ای

مشاهده

مصاحبه

پرسشنامه

طبقه بندی بر اساس نحوه اجرا

مطلب آموزشی بالا مربوط به طراحی یک پژوهش همبستگی است که در سایت یونی تحلیل آن را در اختیار شما پژوهشگر عزیز قرار داده ایم.

 
   

روش تحقیق روانشناسی و علوم تربیتی

www.cmu.edu

اشتراک گذاری:

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *